palette
رابطه حمايت اجتماعي و تاب آوري با اضطراب اجتماعي و درماندگي روانشناختي مادران کودکان استثنايي
وجیهه ظهورپرونده

چکیده

 

چکيـده

استثنايي مي باشد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگي است. جامعه آماري پژوهش هدف از اين پژوهش بررســي رابطه حمايت اجتماعي و تاب آوري با اضطراب اجتماعي و درماندگي روانشناختي مادران کودکان شامل تمامی مادران کودکان استثنايي شهرستان خليل آباد کاشمر در ســال 98-1397بود. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه حمايت اجتماعي  زيمت و همکاران(1988)،  تاب آوري کانر و ديوسون (2003)، اضطراب اجتماعي کانور و همکاران(2000) و درماندگي  روانشناختي دراگيدس (1998) بود. داده ها با استفاده از  ضريب همبستگي پيرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل آماری شدند. نتایج نشان داد که بين  تاب آوري و حمايت اجتماعي با اضطراب اجتماعي و درماندگي روانشناختي مادران کودکان استثنايي رابطه مثبت معناداری وجود دارد.. همچنين نتايج نشــان داد حمايت اجتماعي 47 درصد از تاب آوري و تاب آوري، 39 درصد از اضطراب اجتماعي و 21درصد از درماندگي روانشناختي مادران کودکان استثنايي  را تبيين مي کند.

 

واژگان کلیدی
حمايت اجتماعي، تاب آوري، اضطراب اجتماعي، در ماندگي روانشناختي، مادران کودکان استثنايي

منابع و مآخذ مقاله

بشارت، محمد علي.، جاهد، حسين علي.، و حسيني، اسماء (1393). بررسي نقش تعديل کننده رضايت از زندگي در رابطه بين تابآوري و سلامت عمومي .فرهنگ مشاوره و رواندرماني،17، 87-.67

تقي زاده، حسين و افروز، غلامعلي (1393). بررسي مقايسه اي حمايت اجتماعي ادراک شده و سلامت روان مادران کودکان با و بدون آسيب شنوايي . تعليم و تربيت استثنايي،4(2):7-17.

حق شناس، مريم، سوداگر، شيدا و بهرامي هيدجي، مريم (1396). نقش ميانجيگري حمايت ادراک شده در پيش بيني درماندگي روانشناختي بر اساس کنترل هيجاني و سبک هاي مقابله اي در مادران کودکان مبتلا به تالاسمي. دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي شناخت اجتماعي،6(3):117-92.

جواديان، رضا و فراست، هادي (1395). بررسي رابطه حمايت اجتماعي و امنيت اجتماعي با اعتماد اجتماعي استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومي، فصلنامه انتظام اجتماعي، 2(9): 221-190.

راهپيما، سميرا و شيخ الاسلامي، راضيه (1395). نقش واسطهاي هويت معنوي در رابطه بين دلبستگي به والدين و همسالان با تاب آوري، روانشناسي معاصر، 11(1): 62-47.

فتحي، داود و جمال آبادي، مونا (1396). بررسي نقش واسطه گري تاب آوري در رابطه حمايت تحصيلي و سرزندگي تحصيلي در دانشجويان، دو ماهنامه راهبرد آموزش در علوم پزشکي،10(4):269-263.

كشاورز افشار، حسين، قاضي نژاد، نيكو و سنايي، نادره (1396) بررسي نقش هوش هيجاني و تفكرات مثبت مادران در ميزان اضطراب اجتماعي نوجوانان دختر مبتلا به اختلال يادگيري، مجلهي ناتواني هاي يادگيري، تابستان،7(4):147-130.

کمال پور، سميه، عزيززاده فروزي، منصوره و تيرگري، بتول (1395). بررسي رابطه تاب آوري با فرسودگي تحصيلي در دانشجويان پرستاري، مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي،، 5(78):487-476.

مسگريان، فاطمه، زادفلاح، پرويز، فراهاني، حجت اﷲ و قرباني، نيما (1396). روابط موضوعي و مكانيزمهاي دفاعي در اضطراب اجتماعي، روانشناسي تحولي،14(53):14-1.

هارون رشيدي، همايون و منصوري راد،واحد (1396). رابطه حمايت اجتماعي ادراک شده و تاب آوري با درماندگي روانشناختي مادران کودکان استثنايي، دوماهنامه تخصصي تعليم و تربيت استثنايي،7(3):23-15.

Abdullahi L. (2013). Relationship between relationship patterns and family cohesion with psychological frustration of exceptional students, MA thesis of general psychology, Islamic Azad University, Ahvaz. [Persian].

Alipur, F. Sajadi, H. Frouzan.A, Nabavi. H, KHedmatiI, I. (2010). [The role of social support on anxiety and depression in the elderly]. Journal of elderly.4(11) 61-53. (Persian).

Ando, N., Iwamitsu, Y., Kuranami, M., Okazaki, S., Nakatani, Y., Yamamoto, K., Watanabe, M., Miyaoka, H. (2011). Predictors of psychological distress after diagnosis in breast cancer patients and patients with benign breast problems. Psychosomatics, 52(1):64-56.

Cassidy S. (2015). Resilience building in students: the role of academic self-efficacy. Front Psychol. 2015; 6:1-14.

Chang EC, Jilani Z, Yu T, Lin J, Muyan M, Hirsch JK. (2017). Relation between Sexual Assault and Negative Affective Conditions in Female College Students: Does Loss of Hope Account for the Association? Journal of interpersonal violence. 2017;32(8):1249-.66

Clauss, J. A., & Blackford, J. U. (2012). Behavioral inhibition and risk for developing social anxiety disorder: a meta-analytic study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(10), 1066-1075.

Cloninger, C. R., & Garcia, D. (2015). The heritability and development of positive affect and emotionality. Genetics of psychological well-being—the role of heritability and genetics in positive psychology, 97-113.

Cobb, S. (1976). Social Support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine. 38: 300-.413.

Connor KM. (2006). Assessment of Resilience in the Aftermath of Trauma. The Journal of Clinical Psychiatry.2006;67(2):46-.9

Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new Resilience Scale: The Connor-Davidson Resilience Scale. Depression and Anxiety, 18, 79-.28.

Derogates LR. (1998). Brief Symptom Inventory (BSI)-18. Administration, scoring and procedures manual. Minneapolis: NCS Pearson, Inc.

Farhadi N. Relationship between relationship patterns and family cohesion with Qualitiy of Life of exceptional students, MA thesis of general psychology, Islamic Azad University, Ahvaz, 2012. [Persian].

Heidari A & Jafari F. (2008). Comparison of quality of life, social support and general health of people infected with AIDS with ordinary people in Ahvaz, New findings in psychology.2(7): 60-47.

JadidiFiughan M, Safari S, Faramarzi, S, Jamali, S. (2016). Comparison of social anxiety and social support mothers of children with special needs and mothers of healthy children. Knowledge and Research in Applied Neuroscience. 3(16):43-52. [Persian].

Jokar B., Shmani S., Sarahgard N.2008(). Resilience, mental Health, Satisfaction of Life٫٫ Journal of Psychiatry Clinical. 13.: 290-295. (Persian).

Kashdan, T. B., Farmer, A. S., Adams, L. M., Ferssizidis, P., McKnight, P. E., & Nezlek, J. B. (2013). Distinguishing healthy adults from people with social anxiety disorder: Evidence for the value of experiential avoidance and positive emotions in everyday social interactions. Journal of Abnormal Psychology, 122(3), 645.

Kimbrel, N. A., Mitchell, J. T., & Nelson-Gray, R. O. (2010). An examination of the relationship between behavioral approach system (BAS) sensitivity and social interaction anxiety. Journal of anxiety disorders, 24(3), 372-378.

Lang AJ, Stein MB. (2001).Anxiety Disorders: How to recognize and treat the medical symptoms of emotional illness. Gerircs; 56(5): 24-7 & 31-4.

Narimiani S, Mohammadi M & Abbasi A. (2009). Investigating the relationship between psychological hardiness and selfrecording with burnout in prison staff in Ardebil province. Journal of Beyond Management.2(8): 92-75. [Persian].

Patricia EN. (2010). fathering an ADHD child: An examination of parental well-being and social support. Sociological inquiry.4(80): 543-531.

Rahimian Booger I & Asghar Nejad A. (2008). Relationship between Psychological Hardiness and Self-Reporting with Mental Health in Youth and Adults Surviving the Bam Earthquake. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 1(14) :62-70. [Persian]

Rambod M & Rafiee F (2008). Relationship between Perceived Social Support and Quality of Life in Hemodialysis Patients, Nursing Research.3(10) 112-123.

Remine, M. D, Brown, P. M. (2010). Comparison of the prevalence of mental health problems in deaf and hearing children and adolescents in Australia. Aust N Z J Psychiatry, 44, 351- 357.

Richenberg, A., Gross, R. (2010). Advancing parental age autism. ARCH Gen Psychol., 63, 1026-32.

Veisi M, Atef M, Razahi M. (2008)., Impact of job stress on job satisfaction and mental health: the tenacity of Yale number of social support. Journal of Psychiatry Clinical, 6: 70-78 (Persian).

Zimet, G.D.; Dahlem, N.W.; Zimet, S.G. & Farley, G.K. (1988). (The multidimensional scale of perceived social support). Journal of Personality Assessment, 52, 30-41.

T.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.