palette
تدوین الگو رابطه مادر – کودک با نشانگان اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2 تا 5 سال
اعظم حشمتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تدوین الگو رابطه مادر – کودک در اختلال دلبستگی واکنشی وبررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی  بر کاهش نشانگان اختلال دلبستگی  واکنشی در کودکان 2 تا 5 سال بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه پژوهش شامل تمامی زوج  مادر و کودک (2 تا 5 ساله) با نشانگان اختلال دلبستگی واکنشی در شهر تهران است. در بخش اول 150 مادر و کودک  به روش نمونه گیری در دسترس از مهد کودک ها انتخاب شدند. نمونه ی پژوهشی در بخش دوم جهت سنجش اثربخشی بازی درمانی بر کاهش نشانگان اختلال  دلبستگی واکنشی شامل دو گروه 15 نفر که در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات ارتباطی RPQ ، مقیاس ارزیابی بازی تعاملی مادر و کودک  و مصاحبه بالینی بود. همچنین در بخش دوم جهت پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه مشکلات ارتباطی استفاده شد.تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی جهت شناسایی روابط بین متغیرهای پژوهش استفاده شد و جهت مقایسه پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل، از تحلیل کواریانس داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با هدف شناسایی عوامل مرتبط با الگوی ارتباطی مادر-کودک در کودکان 2-5 سال دارای اختلال دلبستگی واکنشی  نشان داد که دو عامل، عاطفه و دخالت مادر  به ترتيب 861/15 و 736/9 و در مجموع 259/25  درصد از واريانس پرسشنامه  را تبیین می کند. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغییره نشان داد بازی درمانی باعث کاهش علایم اختلال دلبستگی واکنشی گروه آزمایشی شد. تعامل مادر -کودک به عنوان نخستین معرف دنیای ارتباطات کودک و پیش بین قوی در سبک دلبستگی کودک است. همچنین از بین بردن موانع ارتباطی در روابط کودک و مادر در فرآیند بازی درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال دلبستگی واکنشی، دلیل عمده به کارگیری این رویکرد درمانی برای این کودکان است.

واژگان کلیدی
واژگان کلیدی: رابطه مادر – کودک- اختلال دلبستگی واکنشی،بازی درمانی دلبستگی محور

منابع و مآخذ مقاله

-حشمتی،ا؛ امیری،ش؛ مظاهری، م؛ قنبری، س.(1397). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2 تا 5 سال.زیر چاپ: مجله مطالعات ناتوانی.

-خاکی، غ (1382). روش تحقيق با رويكرد پايان‌نامه ‌نويسي.تهران: نشر بازتاب.

-گیتیلین- وینر، ک؛ ساندگراند،ا ؛ شافر،چ.(1933). بازی کودکان تشخیص و ارزیابی. ترجمه الهه محمد اسماعیل و امیر رحمانی رسا(1388). تهران: نشر دانژه.

-سيدموسوي، پ؛ مظاهري‌ ، م؛ پاکدامن،ش؛حیدری،م. (1392). اثربخشي بازی درمانی دلبستگی محور بر حساسیت مادرانه و بازنمایی ذهنی منفی از خود و مادر. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،10 (38)،149-160.

-Askari, M., Naderi, F., Ehteshamzadeh, P., Asgari, P., & Heidari, A. (2017). The Effectiveness of Combination Intervention of Schema Therapy and Attachment-Based Therapy on Parent – child Relationships Iranian Journal of Pediatric Nursing.4 (1),7-15. URL: http://jpen.ir/article-1-265-fa.html.

-American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

- Bowlby,J.(1975).attachment and Loss; Voll :Separation: Anxiety and Anger. Harmonds worth, UK: Penguin Books.

- Beebe, B., Lachmann, F. M., Markese, S., Buck, K. A., Bahrick, L. E., Chen, H., & ... Jaffe, J. (2012). On the origins of disorganized attachment and internal working models: Paper II. An empirical microanalysis of 4-month mother–infant interaction. Psychoanalytic Dialogues, 22(3), 352-374. doi:10.1080/10481885.2012.679606

- Booth, P. B., & Greenberg, A. M. (2010). Play therapy: helping parents and children build better relationship through attachment based play. USA: A Willy.

- Cranny, K. M. (2016). The Effectiveness of Play Therapy and Reactive Attachment Disorder: A Systematic Literature Review. Master of Social Work Clinical Research Papers. 1-37. Available: http://sophia.stkate.edu/msw_papers/574

- Cooper, M.G. & Lesser, J. G. (2011). Clinical social work practice; an integrated approach (4thed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.

- Carnes-Holt K. (2012). Child Parent Relationship Therapy for Adoptive Families. The Family Journal, 20(4), 419–26.

- Drisko, J. W. (2018). Ongoing Challenges in Conceptualizing and Treating Reactive Attachment Disorder. Child and Adolescent Social Work Journal. doi: 10.1007/s10560-018-0548-2.

- Elovainio, M., Raaska, H., Sinkkonen, J., Makipaa, S., & Lapinleimu, H. (2015). Association between attachment-related symptoms and later psychological problems among international adoptees: Results from the FinAdo study. Scandinavian Journal of Psychology, 56, 53–61.

- Geerts, E., van Os, T., & Gerlsma, C. (2009). Nonverbal communication sets the conditions for the relationship between parental bonding and the short-term treatment response in depression. Psychiatry Research, 165(1-2),120-7. DOI: 10.1016/j.psychres. 2007. 11.005

- Freud,S. (1949). AnOutline of Psycho-analysis . Translated and newly edited by J. Strachey. London, UK: The Hogarth Press.

- Gitlin-Weiner, K; Sandgrnd, A; Schaefer, Ch.(1933). Play diagnosis and assessment,2nd ed.(A. Mohamad esmaeyli, A, Rhmani resa, Trans). Tehran: Danjeh Publication.

- Heshmati,A;Amiri,Sh;Mazaheri,M; Ghanbari,S.(2018). Survey of the Psychometric Properties of Relationship Problem Questioner for diagnosis Reactive Attachment Disorder in Children 2 to 5 Years .(In press)

- Homauni, M., Mariani, B. M., Yaacob, S. N. A. M. (2014). Parent-child relationship and aggression among adolescents in Tehran, Iran. Life Science Journal, 11(9), 766–70.

- Humphreys, K. L., McGoron, L., Sheridan, M. A., McLaughlin, K. A., Fox, N. A., Nelson, C. A., 3rd, et al. (2015). High-quality foster care mitigatescallous-unemotional traits following early deprivation in boys: A randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 54, 977–983.

- Jafari, A., Samadi, Javaheri. M., & Hesampour, F. (2017). The Comparison of Quality of Mother-Child Relationship and Anger Self-Regulation Skill Between Mothers of Normal and with ADHD Students. Social working, 5 (4), 13-24

- Jakobsen, I. S., Horood, J., & Fergussen, D. M. (2012). Childhood anxiety/withdrawal, adolescent parentchild attachment and later risk of depression and anxiety disorder. Journal of Child & Family Studies, 21(2), 303–310.

- Kimonis, E. R., Cross, B., Howard, A., & Donoghue, K. (2013). Maternal care, maltreatment and callous-unemotional traits among urban male juvenile offenders. Journal of Youth and Adolescence, 42, 165–177.

- Khaki,Gh.(2003) Research methodology with a thesis approach. Tehran: Baztab Publication.

- Mayes, S. D., Calhoun, S. L., Waschbusch, D. A., Breaux, R. P., & Baweja, R. (2017). Reactive attachment/disinhibited social engagement disorders: Callous-unemotional traits and comorbid disorders. Research in Developmental Disabilities, 63, 28-37. doi: 10.1016/j.ridd.2017.02.012.

- Meany‐Walen, K. K., Bratton, S. C., & Kottman, T. (2014). Effects of Adlerian play therapy on reducing students' disruptive behaviors. Journal of Counseling & Development, 92(1), 47-56. doi: 10.1002/j.1556-6676.2014.00129.x

- Minis, H; Green ,J; Conner TG, Liew , A; Glaser, D; Taylor ,E; Follan ,Mg;Young, DG; Barnes, J; Gillberg ,C; Pelosi, AJ; Arthuer ,J; Burston, A; Connolly & Sadiq FA.(2009). An exploratory study of the association between reactive attachment disorder and attachment narratives in early school-age children. Journal of child psychology and psychiatry.50(8),931-942.

- Minnis ,H; Reekie , J; Young , D; Connor, T; Ronald, A; Gray, A; Plomin, R. Genetic.(2007). environmental and gender influences on attachment disorder behaviors. The British Journal of Psychiatry.190,490-495

Popov, L. M. (2015). Parent-Child Relationship: Peculiarities and Outcome. . Review of European Studies, 7(5), 253.263.

- Reitman, D., & Asseff, J. (2010). Parenting practices and their relation to anxiety in young adulthood. Journal of anxiety disorder, 24, 6. Sears,R. R. ,Maccoby,E. E. ,&Levin,H. (1967). Patterns of Child Rearing. Stanford, CA: Stanford University Press.

- Stubbs, R. M. (2018). A review of attachment theory and internal working models as relevant to music therapy with children hospitalized for life threatening illness. The Arts in Psychotherapy, 57, 72-79. doi: https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.10.001

- Stulmaker, H. L., & Ray, D. C. (2015). Child-centered play therapy with young children who are anxious: A controlled trial. Children and Youth Services Review, 57, 127-133. doi: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2015.08.005.

- Webb, N.B. (Ed.) (2007). Play therapy with children in crisis, )third edition(. New York, NY: The Guilford Press.

- Zeanah, C. H., & Fox, N. A. (20). Temperament and attachment disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent.33(1),32-41.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.