palette
آسیب شناسی زیرمنظومه ی همشیرها : دنیای پدیداری همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD ؛ یک مطالعه کیفی

چکیده

مقدمه: باتوجهبهمشکلات فراوان خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD و عدم شناسایی آسیب های زیرمنظومه همشیرها در پیشینه پژوهشی ،هدف این پژوهششناسايیآسيب هایزیر منظومه همشیرها درخانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال  ADHD است.

روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با روش پدیدارشناسی[1] انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD بود که به مراکز مشاوره یا روانپزشکی شهر سنندج رجوع کرده بودند.نمونه گیری با روش هدفمند و شامل 27 نفربوده است.ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی(1987) انجام شده است.

یافته ها: در این پژوهش اطلاعات به دست آمده ی حاصل از کدگذاری در سه دسته کدگذاری توصیفی[2]، تفسیری[3] و تبیینی[4]  قرار گرفته اند که شامل 3 کد تبیینی، 9 کد تفسیری و 44 کد توصیفی است.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که زیرمنظومه همشیرها تحت تأثیر مشکلات فرزند ADHD خانواده قرار دارد و آسیب های خاص و تأثیرات منفی بر این زیرمنظومه وارد می کند. بنابراین این زیرمنظومه نیازمند نظارت،حمایت و آموزش های خاصی است تا از میزان آسیب های آن کاسته شود.


[1] Phenomenological

[2] .Descreptive

[3] . Interpretative

[4] .Explanatory

واژگان کلیدی
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، زیرمنظومه، همشیرها، آسیب، پدیدارشناسی

منابع و مآخذ مقاله

Britten, N. (1995). Qualitative interviews in medical research. Biomedical and Life Science Journal, 311 (6999), 251-3

Bussing, R., Mason, DM., Bell, L., Porter, P., Garvan, C.(2010). Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. Jun;49(6):595-605. doi: 10.1016/j.jaac.2010.03.006.

Chronis, A.M., Lahey, B.B., Pelham, W.E., Williams, S.H., Baumann, B.L., Kipp, H., et al. (2007). Maternal Depression and Early Positive Parenting Predict Future Conduct Problems in Young Children with Attentiondeficit/ Hyperactivity Disorder, Developmental Psychology, 43: 70-82.

Coghill, D., Soutullo, C. Aubuisson, C., Preuss, U., Lindback, T., Silverberg, M. and Buitelaar, J. (2008). Impact of Attention-Deficit/hyperactivity Disorder on the Patient and Family: Results from a European Survey, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 2:31, doi: 10.1186/1753-2000-2-31.

Cohen, M., Domburgh, V., Vermerien, R., Geluk, C. H., & Dorelejeers, T., H. (2012). Externalizing psychopathology and persistence of offending in childhood first time arrestees. European Child Adolescent Psychiatry, 21, 243-251.

Colaizzi, P. F. (1973). Reflection and research in psychology. Dubuque, IA: Kendall Hunt.

Coogan, AN., Baird, AL., Popa-Wagner, A., Tome, J. (2016). Circadian rhythms and atention defcit hyperactivity disorder: Te what, the when and the why. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry; 67, 74-81.

Danielle, M., Walerius., Nicholas, D.,.Fogleman.Paul, J.Rosen. (2016). The Role of ADHD and Negative Emotional Lability in Predicting Changes in Parenting Daily Hassles.J Child FAM Stud.25:2279- 2291.

Erica S. F. Wan, Joyce L. C. Ma, Kelly Y. C. Lai, and Julia W. K. Lo.(2016). The Subjective Experiences of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder of Chinese Families in Hong Kong: Co-Construction of Meanings in Multiple Family Groups.journal of National Association of Social Workers. doi: 10.1093/hsw/hlw023.

Foster, K., O’Brien, L., & Korhonen, T. (2012). Developing resilient children and families when parents have mental illness: a family-focused approach. International Journal of Mental Health Nursing. 21, 3–11.

Hamed, A.M,. Kauer, A.J,. Stevens, H.E. (2015). Why the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder matters. Front. Psychiatry. 6, 168. [CrossRef] [PubMed]

Harvey, EA. Metcalfe, LA., Herbert, SD & Fanton, JH. (2011) .The role of family experiences and ADHD in the early development of oppositional defiant disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 79, 784–795.

Johnston, C. (2012). Parenting in adults with attention-deficit/hyper activity disorder (ADHD). Clinical Psychology Review, 32(4), 215-228.

King, K., Alexander, D., & Seabi, J. (2016). Siblings’ perceptions of their ADHD-diagnosed sibling’s impact on the family system. The International Journal of Environmental Research and Public Health. doi:10.3390/ijerph13090910.

Lindahl, K., Bregman, H., & Malik, N. (2012). Family boundary structures and child adjustment: The indirect role of emotional reactivity. Journal of Family Psychology, 26,839-847.

Mikami, A.Y.; Pfiffner, L.J. (2008). Sibling relationships among children with ADHD. J. Atten. Disord. 11, 482–492. [CrossRef] [PubMed]

Moen, O. L., Hall-Lord, M. L., & Hedelin, B. (2014). Living in a family with a child with attention deficit hyperactivity disorder: A phenomenographic study. Journal of Clinical Nursing, 23(21–22), 3166–3176. doi:10.1111/jocn.12559.

Nass, D., & Leventhal, F. (2011). 100 Questions & Answers about Your Child’s ADHD:From Preschool to College, USA: Jones & Bartlett Learning.

Sadock, J. M. (2015). Kaplan and Sadock’s synopsis of Psychiatry, Behavioral Sciences /clinical psychiatry, Amazon.

Sanders, M. R., Bor, W., & Morawsk, A. (2007). Maintenance of treatment gains: a Comparison of enhanced, standard, and self-directed tripple-p-positive parenting program, Journal of abnormal child psychology, 35(6), 983-998.

Shelton, K., & Harold, G. (2008). Inter parental conflict, negative parenting, and children's adjustment: Bridging links between parents' depression and children's psychological distress. Journal of Family Psychology, 22, 712-724.

Sollie, H., & Larsson, B. (2016). Parent-reported symptoms, impairment, helpfulness of treatment, and unmet service needs in a follow-up of outpatient children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Nordic Journal of Psychiatry, 70(8), 582–590. doi:10.1080/08039488.2016.1187204.

Wright, LM & Leahey, M. (2009). Nurses and Families: A Guide to Family Assessment and Intervention. F.A. Davis, Philadelphia, PA.

Zahedi, K., Fatehizade, M., Bahrami, F., & Jazayeri, R. (2016). The Effect of Cognitive-Behavioral Parenting Skills Training (CBPST) on the Behavioral Problems of Preschool Children. Review of European Studies, 8(2), 61.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.