palette
رابطه توانمندیهای منش و دلبستگی نوجوان به والدین و همسالان با تعارض با پدر و مادر

چکیده

در پژوهش حاضر، رابطه توانمندیهای منش و دلبستگی نوجوان به والدین و همسالان با تعارض با پدر و مادر بررسی شد. بدین منظور 195 دانش‌آموز پایه نهم از سه منطقه تهران با روش  نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به نسخه کوتاه ابزار نیرومندیهای منش (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012)، نسخه کوتاه تعارض نوجوان با والدین ( CBG؛ پرینز، 1979) و مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان ( IPPA؛ آرمسدن و گرین‌برگ، 1987) پاسخ دادند. متغیرهای دلبستگی به مادر، دلبستگی به پدر، دلبستگی به همسالان، توانمندیهای منش (خرد، شجاعت، عشق، عدالت، اعتدال و تعالی) بعنوان متغیرهای پیش‌بین و تعارض با پدر و مادر بعنوان متغیرهای ملاک اندازه‌گیری شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رابطه عدالت با تعارض با پدر مثبت و معنادار است. در گام بعد، رابطه تعامل عدالت و تعارض با پدر -بعنوان یک متغیر مجزا- با دلبستگی به پدر، عدالت، اعتدال، تعالی مثبت و معنادار بودند ( P<./001).  همچنین رابطه تعالی با تعارض با مادر مثبت و معنادار بود. در گام دوم، رابطه تعامل تعالی و تعارض با مادر بعنوان یک متغیر مجزا- با دلبستگی به مادر، خرد، عشق، عدالت و تعالی مثبت و معنادار بودند (P<./001).

واژگان کلیدی
تعارض به پدر و مادر، توانمندی منش، دلبستگی به والدین و همسالان.

منابع و مآخذ مقاله

احدی، حسن، جمهری، فرهاد. (1380)، روانشناسی رشد، نوجوانی، بزرگسالی( جوانی، میانسالی، پیری)، چاپ اول، تهران، انتشارات پردیس.

سرمد، زهره ( 1384). آمار استنباطی، گزیده‌ای از تحلیلهای آماری تک متغیری. چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.

مایلز، جرمی، شولین، مارک (1387). رگرسیون و همبستگی کاربردی. ترجمه، کیامنش، علیرضا، کبیری، مسعود، چاپ دوم، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی.

- Ahadi, Hassan. Jomejri, Farhad. (2001 ). Developmental Psycholoy Adolescence, Adulthhood ( Early, Middle, Late), Tehran, Pardis Publication [in Persian].

- Allison, B. N. (2000). Parent- adolescent conflict in early adolescence: research and implications for middle school programs, Journal of Family and Consumer Sciences Education, Vol. 18, No. 2,1-6

- Armsden ,B. N & Greenberg, M.T. (1987). The Inventory of Parent and peer attachment: Individual Differences and Their Relationship to psychological well-being in Adolescence. Journal of Youth and adolescence.16,427-454

- Bowlby, John. (1973). attachment and loss. Vol (31). loss, sadness and depression, New York: Basic Books.

- Burke, Jolanta, Minton, Stephen Jameas. (2015). Positive psychology in guidance conselling. Published by the National Centre for Guidance in Education (NCGE) as an article for the School Guidance Handbook.1,22

- Daubs, carlyn. (2013). Adolescent behavior problems and interparental conflict: the Moderatng role of Parent – child attachment.

- Fuligni, Andrew J. Eccles, Jacquelynne S.(1993). Perceived Parent-Child Relationships and Early Adolescents' Orientation Toward Peers. Developmental Psychology. Vol. 29. No. 4. . 622-632

- Furnham, Adrian. Lester, David. (2012). The Development of a Short Measure of Character Strength. European Journal of Psychological Assessment. Vol. 28 (2):95-101.

- García-Ruiz, Marta. José Rodrigo, María José. Juan Andrés Hernández-Cabrera. María Luisa Máiquez. Maja Deković.(2012). Resolution of parent–child conflicts in the adolescence. Eur J Psychol Educ.

- Gilman, rich. Huebner, E. Scott. Furlong, Michael, j.(2009). Handbook of Positive Psychology in Schools. First published by Routledge.

- Hershenberg, Rachel. Joanne Davila , Athena Yoneda , Lisa R. Starr , Melissa Loker, Troy, Tony Xing Tan , Linda Raffaele Mendez , Robert Dedrick( 2012). Adopted Chinese Girls’ Character Strengths from Preschool to School Age: A Longitudinal Exploratory Study. Michigan Family Review, 16(1), 38-55,

- Leontopoulou, Sophie. Triliva, Sofia. (2012). Explorations of subjective wellbeing and character strengths among a Greek University student sample. International Journal of Wellbeing, 2(3), 251-270.

- Loker, Troy, Tony Xing Tan , Linda Raffaele Mendez , Robert Dedrick.( 2012). Adopted Chinese Girls’ Character Strengths from Preschool to School Age: A Longitudinal Exploratory Study. Michigan Family Review, 16(1), 38-55

- Parra – Cardona , Jose Ruben, Yen, Hsueh- han and Anthony, James C. (2017 ). Epidemiological research on parent_child conflict in the United States: subgroup variations by place of birth and ethnicity,2002_2013. http://dx.doi.org/10.7717/peerj.2905

- Malekpour, Mokhtar. (2007). Effects of attachment on early and later development. The British Journal of Developmental Disabilities Vol. 53, Part 2, JULY 2007, No. 105, pp. 81-95

- Miles, Jeremy. Shevlin, Mark. (1999). Applying Regression & Correlation. Translated, Kiamanesh, Ali Reza. Kabiri, Masoud, Tehran, Jahaddaneshgahi. AllamehTabaTabae Publication [in Persian].

- Moretti, Marlene M. Peled , Maya.(2004). Adolescent-parent attachment: Bonds that support healthy development. Paediatr Child Health Vol 9 No 8.

- Peterson, Christopher. Seligman, Martin.(2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Oxford university press.

- Ruch, Willibald; Weber, Marco; Park, Nansook; Peterson, Christopher. (2014). Character strengths in children and adolescents. University of Zurich.

- Sarmad, zohra. ( 1995). Inferential Statictic, Selection of signal Variable Statistical analyzes. Tehran, Samt Publication [in Persian].

- Steven Sek-yum Ngai( 2015). Parental bonding and character strengths among Chinese adolescents in Hong Kong. International Journal of Adolescence and Youth, Vol. 20, No. 3, 317 –333.

- Shibeshi, Haftu Zinabie. (2015). Sources of Conflict between Parents and Adolescence: In Dejach Belay Zeleke Secondary School. A Thesis the Graduate Studies.

- Steinberg, L. (2001). We know some things: Parent-adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(1), 1-19.

- Toner, Emily. Haslam, Nick. Robinson, Justin, Williams, Paige. (2012). Character strengths and wellbeing in adolescence: Structure and correlates of the Values in Action Inventory of Strengths for Children. Personality and Individual Differences.

- Waters. Lea. (2014). Strength- based parenting. Melbourne graduate school of education.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.