palette
رابطه سبک تنظیم شناختی هیجان مادران با نحوه‏ی واکنش آن‏ها به هیجانات منفی کودکان
فرزانه کوثری, مریم اسماعیلی نسب

چکیده

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک تنظیم شناختی هیجان مادران با نحوه واکنش آن‏ها به هیجانات منفی کودکان بود. به این منظور، 400 نفر از مادران دارای کودک 3 تا 6 سال به روش نمونه‎گیری چندمرحله‏ای انتخاب شدند و توسط پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، پرسشنامه واکنش‏های والدین به هیجانات منفی کودکان (CCNES) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که بین سبک ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران با واکنش‏های غیرحمایت‌گرایانه آن‏ها به هیجانات منفی کودکان رابطه مثبت معنی‎دار وجود دارد. هم‌چنین بین سبک سازگارانه‏ تنظیم شناختی هیجان مادران با واکنش‏های حمایت‌گرایانه‏ آن‏ها به هیجانات منفی کودکان رابطه مثبت معنی‎دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک‏های ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران پیش‏بینی‌کننده 9 درصد از نوسانات واکنش‏های غیرحمایت‌گرایانه آن‏ها در برابر هیجانات منفی کودکان است و هم‌چنین سبک‏های سازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران پیش‏بینی‌کننده 8 درصد از نوسانات واکنش‏های حمایت‌گرایانه آن‏ها در برابر هیجانات منفی کودکان است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که سبک تنظیم شناختی هیجان مادران، می‌تواند میزانی از واکنش آن‎ها به هیجانات منفی کودکانشان را پیش‎بینی کند. این یافته می‌تواند در مداخلات مربوط به بهبود شیوه‎های والدگری مدنظر قرار گیرد.

واژگان کلیدی
تنظیم شناختی هیجان، واکنش به هیجانات منفی کودکان، مادر، کودک

منابع و مآخذ مقاله

سامانی، سیامک. صادقی،لادن. (1389). کفایت شاخص‏های روان سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. مجله مدل‏ها و روش‏های روان شناختی/جلد1/شماره1/1389

حسنی، جعفر (1390) بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه‏ی نظم جویی شناختی هیجان، تحقیقات علوم رفتاری، دوره9، شماره 4، 1390

کوثری، فرزانه. (1395) بررسی ویژگی‏های روانسنجی مقیاس واکنش‏های والدین به هیجانات مثبت و منفی کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس

Bynum, M., & Brody, G. H. (2005). Coping behaviors, parenting, and perceptions of children’s internalizing and externalizing problems in rural African American mothers. Family Relations, 54, 58-71. doi:10.1111/j.0197-6664.2005.00006.x

Cassidy, J., Parke, R. D., Butkovsky, L., & Braungart, J. M. (1992). Family-peer connections: The roles of emotional expressiveness within the family and children’s understanding of emotion. Child Development, 63, 603-618

Cicchetti, D., Ganiban, J., & Barnett, D. (1991). Contributions from the study of high-risk populations to understanding the development of emotion regulation. In J. Garber, & K. Dodge (Eds.), The development of emotion regulation (pp. 15-48). New York: Cambridge University Press.

Cole, P., Michel, M., and Teli, L. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2–3), 73–100.

Denham, S. A. (1998). Emotional development in young children. Guilford Press.

Denham, S. A., Zoller, D., & Couchoud, E. A. (1994). Socialization of preschoolers’ emotion understanding. Developmental Psychology, 30, 928-936. doi:10.1037/0012-1649.30.6.928

Dix, T., Reinhold, D. P., & Zambarano, R. J. (1990). Mothers’ judgments in moments of anger. Merrill-Palmer Quarterly, 36, 465–486.

Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinrad, T. L. (1998). Parental socialization of emotion Psychological Inquiry, 9(4), 241–273. doi:10.1207/s15327965pli0904_1

Eisenberg, N., Fabes, R. A., Carlo, G., & Karbon, M. (1992). Emotional responsivity toothers: behavioral correlates and socialization antecedents. In: N. Eisenberg, &R. A. Fabes (Eds.), Emotion and its regulation in early development: new directions in child development (pp. 57–74). San Francisco: Jossey-Bass.

Fabes, R. A., Eisenberg, N., & Bernzweig, J. (1990). The Coping with Children’s Negative Emotions Scale: Procedures and scoring. Available from Richard Fabes, Department of Family Resources and Human Development, Arizona State University, Tempe, AZ, 85287–2502.

Fabes, R. A., Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1990b). Maternal correlates of children’s vicarious emotional responsiveness. Developmental Psychology, 26, 639-648.

Fabes, R. A., Leonard, S. A., Kupanoff, K., and Martin, C. L. (2001). Parental coping with children’s negative emotions: Relations with children’s emotional and social responding. Child Development, 72(3), 907–920.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327. doi: 10.1016/S0191-8869(00)00113-6

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, Ph. (2002). CERQ: Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, the Netherlands: DATEC.

Gentzler, A. L., Ramsey, M. A., & Black, K. R. (2015). Mothers’ attachment styles and their children’s self-reported security, as related to maternal socialization of children’s positive affect regulation. Attachment and Human Development, 17(4), 376–398.

Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10, 243-268. doi:10.1037/0893-3200.10.3.243

Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1997). Meta-emotion: how families communicate emotionally. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41-54. doi:10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94

Hasani, J. (2011). The reliability and validity of the short form of the cognitive emotion regulation questionnaire. Journal of Research in Behavioural Sciences,9,4 [in Persian].

Holodynski, M., and Friedlmeier, W. (2006) Development of emotions and emotion regulation. Springer Science ‏ Business Media, Inc.

Hughes, E. K. Gullone, E. (2010), Parent emotion socialization practices and their associations with personality and emotion regulation, Personality and Individual Differences 49 (2010) 694–699

Hurrell, K. E., Hudson, J. L., & Schniering, C. A. (2015). Parental reactions to children’s negative emotions: Relationships with emotion regulation in children with an anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 29, 72 doi:10.1016/j.janxdis.2014.10.008

Jones, S., Eisenberg, N., Fabes, R. A., and MacKinnon, D. P. (2002). Parents’ reactions to elementary school children’s negative emotions: Relations to social and emotional functioning at school. Merrill-Palmer Quarterly, 48(2), 133–159.

Lozada, F. T., Halberstadt, A. G., Craig, A. B., Dunsmore, J. C., & Dennis, P. A. (2015). Parents' beliefs about children's emotions and their conversations with children. Journal of Child and Family Studies.

Macklem G, L. (2008). Practitioner’s Guide to Emotion Regulation in School-Aged (Vol. 1). http://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

McDowell, D. J., Kim, M., O’Neil, R., & Parke, R. D. (2002). Children’s emotional regulation and social competence in middle childhood: The role of maternal and paternal interactive style. Marriage & Family Review, 34, 345-364. doi:10.1300/ J002v34n03_07

Mezulis, A. H., Hyde, J. S., and Abramson, L. Y. (2006). The developmental origins of cognitive vulnerability to depression: Temperament, parenting, and negative life events in childhood as contributors to negative cognitive style. Developmental Psychology, 42(6), 1012–1025.

Mirabile. Scott P. (2015): Ignoring Children's Emotions: A novel ignoring subscale for the Coping with Children's Negative Emotions Scale, European Journal of Developmental Psychology, DOI: 10.1080/17405629.2015.1037735

Morelen, D., Shaffer, A., & Suveg, C. (2016). Maternal emotion regulation: Links to emotion parenting and child emotion regulation. Journal of Family Issues, 37(13), 1891-1916.

Rutherford, H. J., Wallace, N. S., Laurent, H. K., & Mayes, L. C. (2015). Emotion regulation in parenthood. Developmental Review, 36, 1-14. doi :10.1016/j.dr.2014.12.008

Rydell, A., Berlin, L., & Bohlin, G. (2003). Emotionality, emotion regulation and adaptation among 5- to 8-year old children. Emotion (Washington, D.C.), 3, 30–47. doi: 10.1037/1528- 3542.3.1.30

Samani,S. Sadeghi, L. (2009). Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Journal Management System. Volume 1, Issue 1, Summer 2009, Page 51-62‎ [in Persian].

Shaver, p., Schwartz, J., Kirson, D., & O Connor, C. (1987) Emotion Knowledge: Further explpration of a prototype approach. Journal of Personality and Social Psychology; 52, 1061-1087

Silk, J. S., Shaw, D. S., Forbes, E. E., Lane, T. L., & Kovacs, M. (2006). Maternal depression and child internalizing: The moderating role of child emotion regulation. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35(1), 116–126.

Yi, C.Y., Gentzler, A.L., Ramsey, M.A. et al. J Child Fam Stud (2016) 25: 1550. doi:10.1007/s10826-015-0329-x


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.