palette
پيامدهای زندانی شدن والدين بر عملکرد تحصيلی فرزندان

چکیده
هدف اصلی اين مقاله بررسی پيامدهای زندانی شدن والدين بر عملکرد تحصيلی دانش‌آموزان است. برای نيل به اين هدف، عملکرد تحصيلی دانش-آموزان دارای والدين زندانی (پدر يا مادر) در قبل از زندانی شدن و بعد از گذشت حداقل شش‌ماه از زنذانی شدن مورد مقايسه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی مجرمين زندانی استان کردستان که حداقل شش‌ماه از مدت زندانی خود را سپری کرده و داراي فرزند دانش‌آموزی كه قبل از به زندان رفتن آن‌ها در يكي از پايه‌هاي دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه مشغول به تحصيل باشد، تشکيل می‌دهد نمونه آماری پژوهش را 108 زندانی و 155 دانش‌آموز تشکيل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گيری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات را پرسشنامه والدين و چک ليست وضعيت تحصيلی دانش‌آموزان تشکيل داده است. برای تجزيه و تحليل داده‌های جمع‌آوری شده از شاخص‌های آمار توصيفی و آزمون‌های آمار استنباطی شامل آزمون‌هایt، F و رگرسيون چندگانه استفاده شده است. يافته‌های پژوهش حاکی از آن است که زندانی شدن والدين بر وضعيت تحصيلی فرزندان تأثير منفی داشته و اين تأثير بر عملکرد تحصيلی دختران بيش از پسران و بر عملکرد دانش‌آموزان دوره متوسطه به ترتيب بيش از دوره ابتدايي و راهنمايي بوده است. تأثير متغيرهایی چون مدت زندانی شدن و نوع جرم زندانی در عملکرد تحصيلی فرزندان از لحاظ آماری معنادار نبوده است. بر مبنای يافته‌های پژوهش پيشنهاد شده، سازمان‌ها و نهادهای مسئول هنگام زندانی شدن فرد با اتخاذ تدابير لازم، تلاش نمايند آسيب‌های ناشی از زندانی شدن فرد را در ابعاد اقتصادی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی بر خانواده و به خصوص فرزندان، کنترل و به حداقل رسانند.
واژگان کلیدی
زندان، پيامدهای زندانی شدن، والدين، عملکرد تحصيلی، خانواده.

ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.