palette
تأثير آموزش شيوه هاي مقابله اي در كاهش اضطراب والدين داراي كودكان اختلال رفتاري

چکیده
هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير آموزش شيوه‌هاي مقابله‌اي در كاهش اضطراب والدين داراي كودكان مبتلا به اختلال رفتاري است. جامعه آماري كليه كودكان پيش­ دبستاني مبتلا به اختلال رفتاري شهرستان اصفهان و والدين آنها در سال تحصيلي 81 ـ1380 است. نمونه­ گيري به صورت تصادفي خوشه‌اي انجام شده است. براي اجراي تحقيق، از بين مهدكودك‌هاي شهر اصفهان 2 مهدكودك به صورت تصادفي انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه رفتاري كودكان پيش­ دبستاني، كودكان مبتلا به اختلال رفتاري مشخص، سپس آزمون اضطراب كتل براي والدين اين كودكان اجرا شد. 32 نفر والدين مضطرب به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. متغير مستقل، آزمون والدين بر روي گروه آزمايش اعمال شد. پس از اتمام آموزش مجدداً از دو گروه آزمايش و گواه آزمون اضطراب كتل انجام گرفت. داده‌هاي حاصل از اين پژوهش با روش تحليل كواريانس و ضريب همبستگي پيرسون و بـه وسيله نرم افزار SPSS مـورد تحليل قرار گرفتند. نتايـج نشان داد بيـن گـروه تحت آموزش و گروه گواه بعـد از آمـوزش تفـاوت معـنـي­ داري (01/0p<) وجود دارد. بين اضطراب والدين و سن آنها تفاوت معني­ داري (01/0p<) وجود ندارد.
واژگان کلیدی
شيوه های مقابله ای- اضطراب والدين- اختلال رفتاری کودکان

منابع و مآخذ مقاله

جمهري، فرهاد (81-1380). بررسي رابطه بين سخت رويي و گرايش به افسردگي و اضطراب در بين زنان و مردان دانشجوي دانشگاه تهران، پايان نامه دكترا، چاپ نشده.

كراتوچويل، موريس(1378). روان‌شناسي باليني كودك (روش‌هاي درمانگري)، ترجمه محمدرضا نائينيان و همكاران، چاپ اول، انتشارات رشد.

كلانتري، مهرداد؛ عابدي، محمدرضا (1377). بررسي تأثير آموزش رفتاري مادر بر كاهش اختلالات رفتار بيروني در كودكان پيش‌دبستان، مجله پژوهشي دانشگاه اصفهان، جلد نهم، شماره هاي 1 و 2.

گنجي، حمزه (1380). ارزشيابي شخصيت، چاپ اول، انتشارات ساوالان.

مهريار ، امير هوشنگ (1369).‌‏ اختلالات رفتاري كودكان، چاپ اول، انتشارات رشد.

نلسون، د؛ ايزرائيل، آ (1982). اختلالات رفتاري كودكان، ترجمه محمدتقي منشي طوسي، چاپ اول، مشهد: آستان قدس رضوي.

وندرزندن ، ج (1995). روان‌شناسي رشد، ترجمه گنجي ، ح، چاپ اول، انتشارات بعثت.

Anastopoalos, A. thur; D, sheltn. (1993). Parent training for attention – deficit hyperactivity disorder. Jornal of abnormal child psychology, (vol 21) 581 – 596.

Baum, C. G & forehand, R. (2001). Longtrem follow-up assessment of parent training by use of multiple outcome measure. Behavior therapy, 12, 643-652.

Eyberg, S.M; Foote, R; Dchuhmanm. E. (1998). Parent – child interaction approaches to the treatment of child behavior disorders. Child Anxiety Network, from Hum.

http: // www. Enrmed. Rochester. Edu.

Fergusson, D. & woodword. (1999). Maternalage and education and psychosocial outcomes in early education, from.

http: // www. PubMed.

Geriest . D. L; forehand , R. (2000). Effects of parent enhancement therapy on the treatment outcome and generalization of a parent training program. Behaviour Research and Therapy. 429-436.

kazdin , A. E. (1985). Treatment of antisocial behavior in children and adolescents . Home wood , IL: Dorsey press.

Patterson , G. R. (1993). Coercive famaily process . Eugene. OR: castalia.

Pincus. D. B & choate. M.L. Parent child interaction approaches to the treatment of separation anxiety in young preschooler parent children Anxiety. Behaviour Research and Therap. 306-321

walter , H, I. Of Gilmore , S.K. (2003). Placebo versus social learning effects in parent traning procedures designed to alter the behavior of agyressire boys. Behavior therapy, 6, 336-366, NewYork.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.