palette
اثربخشي آموزش مهارت‎هاي مقابله با تنيدگي بر تنيدگي فرزندپروري مادران داراي فرزندان با اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي
احمد به‎پژوه, عباس متولي پور, ولي‎الله فرزاد, رضا رستمي, مجتبي حبيبي عسگرآباد

چکیده
پژوهش حاضر به ‎منظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت‎هاي مقابله با تنيدگي بر ميزان تنيدگي فرزندپروري مادران داراي فرزندان با اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي انجام گرفت.

نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش تعداد 24 نفر از مادراني بودند که فرزندان آن­ها داراي اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي تشخيص داده شده بودند که به طور مساوي در دو گروه آزمايشي و کنترل همتاسازي شدند.

ابزار‎هاي پژوهش شامل الکترو انسفالوگرافي کمي، شاخص تنيدگي فرزندپروري و فهرست بررسي تشخيص اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي بود. برنامه آموزش مهارت‎هاي مقابله با تنيدگي در يازده جلسه شصت دقيقه‎اي (هفته‎اي سه جلسه) در گروه آزمايشي اجرا شد. فرضيه اين پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان دادند که آموزش مهارت‎هاي مقابله با تنيدگي بر تنيدگي فرزندپروري مادران گروه آزمايشي به طور معناداري مؤثر بوده و کاهش ميزان تنيدگي فرزندپروري را به دنبال داشته است. اين کاهش شامل خرده­مقياس‎هاي فزون‎طلبي، محدوديت نقش، افسردگي و انزواي اجتماعي مي‎شد. اين يافته‎ها بدين معناست که برنامه مداخله‎اي توانسته است تنيدگي فرزندپروري مادران داراي كودكان با اختلال كاستي توجه و بيش‎فعالي را كاهش دهد.

واژگان کلیدی
اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي- تنيدگي فرزندپروري- مهارت‎‎هاي مقابله با تنيدگي مادران

منابع و مآخذ مقاله

استورا، ج. (1377). تنيدگي: بيماري جديد تمدن (ترجمه پ. دادستان). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1991).

انجمن روان‎پزشکي آمريکا (1386). متن تجديد نظر شده چهارمين ويرايش راهنماي تشخيصي و آماري اختلال‎هاي رواني (چاپ سوم، ترجمه م. ر. نيکخو و هـ‎. آواديسيانس). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000)

خداياري فرد، م. و پرند، ا. (1386). تنيدگي و روش‎هاي مقابله با آن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

دادستان، پ.، احمدي ازغندي، ع. و حسن آبادي، ح. ر. (1385). تنيدگي والديني و سلامت عمومي: پژوهشي درباره رابطه تنيدگي حاصل از والد گري با سلامت عمومي در مادران پرستار و خانه‎دار داراي کودکان خردسال. فصلنامه روان‎شناسان ايراني، 2 (7)، 20-30.

سرمد، ز. (1384). آمار استنباطي: گزيده‎اي از تحليل‎هاي آماري تک متغيره تهران: سمت.

سميعي کراني، ص. (1383). مقايسه سلامت رواني والدين کودکان دبستاني مبتلا به اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي با والدين کودکان عادي شهرستان فارسان با ملاحظه وضعيت اجتماعي-‎‎اقتصادي. پايان‎نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران.

محمد اسماعيل، ا. (1385). درسنامه درمان شناختي-‎‎رفتاري كودكان مبتلا به بيش فعالي/ نارسايي توجه. تهران: نشر دانژه.

نصرت آبادي، م. (1386). کاربرد تحليل امواج کمي مغز(QEEG) در تشخيص و نوروفيدبک در درمان ADHD. پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران.

هاشميان، م. (1385). مقايسه افسردگي، تنيدگي و رضايت زناشويي مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي و مادران کودکان بدون اختلال کاستي توجه و بيش‎فعالي. پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران.

Abidin, R. R. (1990). Introduction to the special issue: The stresses of parenting. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 19, 298-301.

Baldwin, K., Brown, R. T., & Milan, M. A. (1995). Predictors of stress in caregivers of attention deficit hyperactivity disordered children. The American Journal of Family Therapy, 23, 2, 149-160.

Barkley, R. A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder. New York: Guilford Press.

Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.

Barkley, R. A. (1998). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.

Barkley, R. A. (2000). Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents. New York: Guilford Press.

Chabot, R. J., Merkin, H., Wood, L. M., Davenport, T. L., & Serfontein, G. (1996). Sensitivity and specificity of QEEG in children with attention deficit or specific developmental learning disorders. Clinical Electroencephalograph, 27(1), 26-34.

Chabot, R. J., Dimichelr, F., Prichep, L., & John, E. R. (2001). The clinical role of computerized EEG in evaluation and treatment of learning and attention disorders in children and adolescents. Journal of Clinical Neuropsychiatry, 13, 171-186.

Danforth, J. S., Harvey, E., Ulaszek, W. R., & McKee, T. E. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention deficit/hyperactivity disorder and defiantly aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 188-205.

Everett, C. A., & Everett, S. V. (1999). Family therapy for ADHD. New York: Guilford Press.

Hallahan, D. P., Kuffman, J. M., & Pullen, P. C. (2009). Exceptional learners: An introduction to special education (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Lange, G., Sheerin, D., Carr, A., Dooley, B., Barton, V., Marshal, D., Mulligan, A., Lawlor, M., Belton, M., & Doyle, M. (2005). Family factors associated with attention deficit hyperactivity disorder and emotional disorders in children. Journal of Family Therapy, 27, 76-96.

Liffore, K. J., Harold, T. G., & Thapar, A. (2008). Parent-child relationships and ADHD symptoms: A longitudinal analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 285-296.

McBurnett, K., & Pfiffner, L. (2008). Attention deficit hyperactivity disorder: Concepts, controversies, new directions. New York: Informa Health Care.

McCleary, L., & Ridley, T. (1999). Parenting adolescents with ADHD: Evaluation of a psychoeducation group. Patient Education and Counseling, 38, 3-10.

Monastra, V. J., Lubar, J. F., Linden, M., Vandeusen, P., Green, G., & Wing, W. (1999). Assessing attention deficit hyperactivity disorder via quantitative electroencephalography: An initial validation study. Neuropsychology, 13(3), 424-433.

Musa, R. B., & Shafiree, Z. (2007). Depressive, anxiety and stress levels among mothers of ADHD children and their relationships to ADHD symptoms. ASEAN Journal of Psychiatry, 8(1), 20-28.

National Institute of Mental Health, US Department of Health and Human Services (2008). Attention deficit hyperactivity disorder [On-line]. Available: http//:www.nimh.nih.gov.

Neophytou, K., & Webber, R. (2005). Attention deficit hyperactivity disorder: The family and social context. Australian Social Work, 58(3), 313-325.

Pisterman, S., Firestone, P., McGrath, P., Goodman, J. T., Webster, I., Mallory, R., & Goffin, B. (1992). The effects of parent training on parenting stress and sense of competence. Canadian Journal of Behavioral Science, 24(1), 41-58.

Power, T. J., Russell, H. F., Soffer, S. L., Blom-Hoffman, J., & Grim, S. M. (2002). Role of parent training in the effective management of attention deficit hyperactivity disorder. Dismanage Health Outcomes, 10(2), 117-126.

Raikes, H. A., & Thompson, R. S. (2005). Efficacy and social support as predictors of parenting stress among families in poverty. Infant Mental Health Journal, 26(3), 177-190.

Semrud-Clikeman, Steingard, R. J., Filipek, P., Biederman, J., Bekken, K., & Mrenshaw, P. F. (2000). Using MRI to examine brain-behavior relationships in male with attention deficit disorder with hyperactivity. Journal of American Academy of Child and Adolescence Psychiatry, 39, 477-484.

Singer, G. H. S., Ethridge, B. L., & Aldana, S. I. (2007). Primary and secondary effects of parenting and stress management interventions for parents of children with developmental disabilities: A meta-analysis. Journal of Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 357-369.

Treacy, L., Tripp, G., & Baird, A. (2005). Parent stress management training for attention deficit hyperactivity disorder. Behavior Therapy, 36, 223-233.

Turnball, R., Turnball, A., Shank, M., Smith, S., & Leal, D. (2002). Exceptional lives: Special education in today's schools (3rd ed.). New York: Merill Prentice hall.

Weinberg, H. A. (1999). Parent training for attention deficit hyperactivity disorder: Parental and child outcome. Journal of Clinical Psychology, 55(7), 907-913.

Wells, K. C., Epstein, J. N., Hinshaw, S. P., Conners, C. K., Klaric, J., Abikoffh, B., Abramowitz, A., Arnold, L. E., Elliot, G., Greenhill, L. L., Hetchman, L., Hoza, B., Jensen, P. S., March, J. S., Pelham, W., Pfiffner, L., Severe, J., Swanson, J. M., Vitiello, B., & Wigal, T. (2000). Parenting and family stress treatment outcomes in attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD): An empirical analysis in the MTA study. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(6), 543-553.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.