دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Observing Iranian Mother-Child Interaction in a Playing Situationمشاهده الگوی تعامل مادران ایرانی در یک موقعیت بازی با کودک72597250FAحمیده زارعپژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیکارینه طهماسیانپژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیشهلا پاکدامندانشکده روان شناسی دانشگاه شهید بهشتینگار داوری اردکانیدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتیطاهره رحیمیگروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150520Extensive studies in the fields of culture and parenting in recent years have shown that parent’s goals and values of parenting lead to differences in their parental behaviors. This study was designed to observe Iranian mothers’ interaction with their children in a playing situation. This study was a qualitative study in which 30 pairs of mothers and children (15 girls and 15 boys) were selected purposely. To observe the parent-child interaction, a playing situation was designed and recorded by video camera. Observational data were analyzed based on qualitative analysis methods. Through coding and categorizing the observed data of the parent-child interaction, verbal (positive, negative and facilitator) and nonverbal (positive, negative and communicative) behavioral patterns were extracted and named by the investigator. Based on scoring the determined codes, facilitator verbal behaviors and negative nonverbal behaviors were the most frequent. The mothers’ behavior that facilitated child’s playing process and diminished child’s practical and mental activities were named facilitator behaviors, and were the most frequent among Iranian mothers. Based on the same previous research, Iranian mothers’ parenting behaviors are similar to those of Japanese, Chinese and Latin mothers rather than American, British and Australian mothers.در سالهای اخیر مطالعات گسترده در زمینه فرهنگ و والدگری نشان داده که اهداف و ارزش های فرزندپروری والدین منجر به تفاوت هایی در رفتارهای والدگری آنها خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف مشاهده الگوی تعامل مادران ایرانی در یک موقعیت بازی طراحی شد. پژوهش از نوع مطالعات کیفی بوده و 30 زوج مادر و کودک (15 دختر و 15 پسر) به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای مشاهده تعامل مادر ـ کودک، یک موقعیت بازی طراحی و توسط دوربین فیلم برداری ثبت شد. داده های مشاهده ای بر اساس روش های تجزیه و تحلیل کیفی مورد بررسی قرار گرفتند. از طریق کدگذاری و مقوله بندی داده های مشاهده ای، الگوهای رفتاری کلامی (مثبت، منفی و تسهیل گرانه) و غیرکلامی (مثبت، منفی و ارتباطی) در تعامل والد-کودک استخراج، و توسط پژوهشگر نامگذاری شدند. بر اساس نمره گذاری کدهای مشخص شده، رفتارهای کلامی تسهیل گرانه و رفتارهای غیرکلامی منفی بیشترین فراوانی را داشتند. مجموعه رفتارهای مادران که جریان بازی را برای کودک تسهیل و از فعالیت عملی و ذهنی او می کاهد رفتارهای تسهیل گرانه نامگذاری شدند، که این رفتارها بیشترین فراوانی را در میان مادران ایرانی داشتند. بر اساس پژوهشهای مشابه انجام شده، رفتار والدگری مادران ایرانی به فرهنگ های ژاپنی، چینی و لاتینی شباهت بیشتری نسبت به مادران آمریکایی، بریتانیایی و استرالیایی داشت.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Effect of Training Mindfulness to Mothers on Improving Parent-Child Relationship with Subsequent Self-Efficacy in Childrenتأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزند با همایندی خودکارآمدی در فرزندان275297234FAموسی ریاحیکارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطباییمعصومه اسمعیلیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییسمیه کاظمیاناستادیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151119The present study aimed to investigate the effects of training mindfulness to mothers on improving parent-child relationship with subsequent self-efficacy in children. The statistical population of this research comprised of all first grade high school students with their mothers in the academic year of 1393-1394 in Baharestan town. Through cluster sampling method and interview, 24 students with their mothers selected as the research subjects and randomly divided to two groups of experimental (12) and control (12) groups. The questionnaire of parent-child conflicts of Straus (2002) (mother and child forms) and general self-efficacy questionnaire of Sherer et al (1982) were used. Mindfulness training on mothers of the experimental group conducted for eight 120-minutes weekly sessions. This study was designed as pretest-posttest with control group and followed up in 90 days. Data were analyzed through Covariance and variance analysis. The results showed that mindfulness training to the mothers improved parent-child relationships and its aspects (increasing reasoning skills and decreasing verbal and physical aggression) between mothers and sons. Also it was demonstrated that relationship improvement due to mindfulness training increased children’s self-efficacy.پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد ـ فرزند با همایندی خودکارآمدی در فرزندان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان سال اول مقطع متوسطه شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 94-93 به همراه مادرانشان تشکیل میدادند. به روش نمونهگیری خوشهای همراه با مصاحبه، تعداد 24 نفر از دانشآموزان به همراه مادرانشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه (12 نفره) آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامههای تعارضات والد ـ فرزند اشتراوس (2002) (فرم مادر و فرم فرزند) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) بود. آموزش آگاهی سیال روی مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی 120 دقیقهای اجرا شد. در این تحقیق از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 90 روزه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طریق آزمون تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش آگاهی سیال به مادران موجب بهبود روابط والد ـ فرزند و ابعاد آن (افزایش مهارت استدلال و کاهش پرخاشگری کلامی و فیزیکی) بین مادران و پسران میگردد. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش آگاهی سیال بود خودکارآمدی فرزندان را افزایش داد.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Effect of Family Oriented Early Intervention Based on Localized Play Therapy on the Clinical Symptoms of Preschool Children with ADHDتأثیر مداخله بهنگام خانواده محور مبتنی بر بازیدرمانی بومی سازی شده بر نشانههای بالینی کودکان ADHD پیشدبستانی536897241FAسعید رحیمی پردنجانیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،باقر غباری بنابدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانغلامعلی افروزاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانسالار فرامرزیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانJournal Article20150818Current study was aimed to investigate the effect of localized play therapy on reducing symptoms of attention deficiency and hyper activity/impulsivity in preschool children with ADHD. The method of this study was an applied semi-experimental study designed as pretest-posttest with control group. Twenty four mothers with ADHD children were selected through multi-stage sampling and randomly arranged in experimental or control groups. The experimental group participated in a 10 sessions Localized Play Therapy (LPT) intervention program, while the control group was on the waiting list. Assessment tools were the Vanderbilt ADHD Teacher Rating Scale (Wolraich, et al., 1997) and a semiorganized clinical interview. Data were analyzed by using a repeated measure analysis of variance. The results showed that there were significant differences between the control and experimental groups in attention deficiency and hyper activity/impulsivity scores of pre-test and post-test. In conclusion, it can be indicated that family oriented early intervention based on LPT is effective in reducing clinical symptoms of preschool children with ADHD. Therefore, this method can be considered as an effective therapeutic method for ADHD children by experts and parentsپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی بومی شده بر کاهش شدت نشانههای کاستی توجه و فزون کنشی/تکانشگری کودکان ADHD در دوره پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه گروه گواه بود. به همین منظور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای در دسترس، تعداد 24 نفر از مادران کودکان پیشدبستانی دارای اختلال ADHD انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه بازیدرمانی بومیسازی (LPT) شده شرکت داده شده و گروه گواه بدون دریافت آموزش در نوبت انتظار قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ADHD وندربیلت ـ فرم والد (ول ریچ و همکاران، 1997) و مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل آماری تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کاستی توجه و فزونکنشی/تکانشگری گروه آزمایش و گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخلات خانواده محور مبتنی بر بازیدرمانی بومیسازی شده بر نشانههای توجه و فزونکنشی/ تکانشگری کودکان پیشدبستانی دارای اختلال ADHD تأثیر دارد. دستاورد چنین پژوهشی میتواند به عنوان یک روش درمانی در اختیار متخصصان و والدین کودکان دارای ADHD قرار گیرد.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Comparison of Social Skills, Mental Health and Academic Performance in Children with Divorced, Divorcing and Intact Parentsمقایسه مهارت های اجتماعی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در فرزندان با والدین مطلقه، متقاضی طلاق و عادی699297245FAحسین قمری گیویاستاد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیبهنام خشنودنیای چماچاییکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160625The aim of this study was to compare social skills, mental health and academic performance in children with divorced, divorcing and intact parents. The study sample included 481 children with divorced parents and 419 children with divorcing parents, who were matched to 500 children with normal parents. The participants responded to the Matson's Social Skills Scale and Goldenberg's Mental Health Questionnaire. To assess the academic performance GPA was used. The data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) and Scheffe post hoc test. The Findings showed that children with divorced and divorcing parents had more average scores of the components of physical symptoms, anxiety, social dysfunction, depression and general mental disorder than those of children with normal parents. Also children with divorcing parents had more scores in components of social dysfunction, depression and general mental disorder than children with divorced parents had. Social skills scores and academic performance in children with normal parents were higher than those of divorced parents’ children and children with divorced parents had higher scores than children with divorcing parents. Hence, due to the harm and the conesquences of divorce on children, strategies for minimalizing these conesquences should be planed.پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهایاجتماعی،سلامتروانی و عملکردتحصیلی در فرزندان با والدینمطلقه،متقاضیطلاق و عادی صورت گرفت. نمونه پژوهش 481نفر از فرزندان دارای والدین مطلقه و 419 نفر از فرزندان با والدین متقاضی طلاق بودند که با 500 نفر از فرزندان با والدین عادی همتا شدند.آزمودنیها به پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی ماتسون و سلامت روانی گلدنبرگ پاسخ دادند و برای عملکردتحصیلی نیز از معدل مندرج در پرونده تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد نمرات جسمانیسازی علائم، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی و اختلال روانی کلی به طور معناداری در فرزندان با والدین مطلقه و متقاضی طلاق بیشتر از فرزندان با والدین عادی بوده و مؤلفههای اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی و اختلال روانی کلی در فرزندان با والدین متقاضی طلاق بیشتر از فرزندان با والدین مطلقه است. نمرات عملکرد تحصیلی و مهارتهای اجتماعی در فرزندان عادی بیش از فرزندان والدین مطلقه و فرزندان والدین مطلقه بیشتر از فرزندان والدین متقاضی طلاق میباشد. بنابراین با توجه به آسیبها و پیامدهای طلاق بر فرزندان، باید تدابیر لازم برای به حداقل رساندن این آسیبها را به کار برد.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Analysis of Corporal Punishment of Children in the Family based on the Semantic Reading of Traditional Islamic Narratives including the Word “Dharb” [Hitting]واکاوی تنبیه بدنی کودکان در خانواده با تکیه بر تحلیل معنایی روایات "ضرب"9311397256FAزهرا بشارتیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150616There are various traditional Islamic narratives in relation to treating children. The common understanding of these narratives allows for the corporal punishment of children in the family, although some narratives forbid parents from such behavior. With reference to traditional Islamic texts, the word “hitting” (Arabic: dharb) is the main and most frequently used word implying the permissibility of corporal punishment. An investigation of the use of the term “dharb” (Arabic: ضرب) in the Quran, traditional Islamic narratives and the Arabic language reveals different instances of a general sense of “occurence” which can denote “doing or carrying out”. On this basis, a wide range of usages for this word in absolute terms (without preposition) is conceivable with the meanings of protecting, financially supporting, guiding and nurturing children. It seems that limiting the meaning of dharb to corporal punishment in all traditional Islamic narratives without considering the other meanings has led to incorrect interpretations of such narratives.روایات گوناگونی در حوزه رفتار با کودکان در دست هست که فهم رایج از آنها بر جواز تنبیه بدنی کودک در خانواده دلالت دارد. هرچند برخی روایات نیز والدین را از چنین رفتاری منع کردهاند. با تأمل در متن روایات مذکور، "ضرب" را باید اصلیترین و پرکاربردترین کلمهای دانست که معنای زدن از آن برداشت شده است. عنایت به موارد استعمال واژه "ضرب" در قرآن، روایات و زبان عرب، مصادیق مختلفی از معنای عام "وقوع هر عمل" را برای واژه "ضرب" مکشوف میسازد که میتوان از آن به "اقدام کردن و انجام دادن هر عمل" تعبیر کرد. بر این پایه در طیف گستردهای از کاربردهای مطلق این واژه (بدون حرف اضافه) معانی سرپرستی، اقدام مالی، ارشاد و پرورش برای کودکان محتمل است. لذا به نظر میرسد انحصار معنای تنبیه بدنی برای "ضرب" در تمامی روایات ضرب کودکان، بدون نظرداشت معانی مذکور، زمینهساز برداشت نادرست از این روایات شده است.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Age and Consent to Marriage in the Light of International Human Rights Lawسن و رضایت به ازدواج از منظر نظام بین المللی حقوق بشر11513997217FAماهرو غدیریاستادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151104Marriage is the starting point of founding a family in most societies, especially in traditional ones. This right has been mentioned in the Covenant on Civil and Political Rights and the Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, which is indicative of the indivisibility and inseparability of all human rights. One of the most important subjects in the formation of a marriage is that of marital age and conesnt to marriage, which is an international concern and international human rights law has addressed it. Early marriage and any marriage performed without valid consent, have a negative impact on the individual, the family, and society. These pose an especially serious threat to the physical and psychological health of girls who are not physically mature enough as it "increases the risk of unintended pregnancy, maternal and newborn mortality and sexually transmitted infections. "This paper analyses the human rights dimensions of child marriage in detail with a look at the Iranian legal system’s approach to the issue.ازدواج در اغلب جوامع امروزی، و بهویژه در جوامع سنتی، نقطه آغاز زوجیت و خانواده است که با تولد فرزند کامل میشود. این حق هم در میثاق حقوق مدنی و سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد اشاره قرار گرفته که این خود حاکی از انفکاک ناپذیری حقوق بشر است. ازدواج کودکان به دلیل شیوع و آثار غیرقابل جبرانی که بر وضعیت آنان و بهویژه کودکان دختر دارد یکی از دغدغههای جامعه بینالمللی است که در اسناد بینالمللی حقوق بشر با تأکید بر اهمیت تعیین حداقل سن ازدواج و ارتباط آن با رضایت به ازدواج به آن پرداخته شده است. بهموجب این اسناد کشورهای عضو ملزم به تعیین حداقل سن برای ازدواج هستند که این سن باید بهگونهای تعیین گردد که رضایت شخص به ازدواج بتواند معتبر تلقی شود. البته صرف تعیین این سن و جرمانگاری ازدواج زودهنگام و اجباری بدون پرداختن به ریشههای آن نه تنها این معضل را حل نمیکند بلکه میتواند سایر حقوق فرد را تحتالشعاع قرار دهد. در این مقاله با مروری بر این اسناد و نظریات تفسیری علاوه بر مشخص نمودن جزییات آنها به وضعیت نظام حقوقی ایران در این خصوص اشاره و پیشنهاداتی ارائه خواهد شد.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Psychometric Properties of the Persian Version of the Relationship Assessment Scale among Couplesخصوصیات روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس سنجش رابطه بین زوجین14115497223FAغلامرضا دهشیریاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا(س)سیده فاطمه موسویاستادیار روان شناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20150520This research administrated to evaluate the psychometric properties of the Persian version of Relationship Assessment scale. Therefore, 315 married individuals (199 women and 116 men) from Tehran city were volunteered to respond to four scales: the Relationship Assessment, the Kansas Marital Satisfaction, the Oxford Happiness and the Life Satisfaction. Results from exploratory & confirmatory factor analysis showed that factor structure of Relationship Assessment scale was unidimensional. The internal consistency of the scale in the total sample was 0.88. Significant correlations between scores of the Relationship Assessment scale with the scores of the Kansas Marital Satisfaction Scale, the Life Satisfaction Scale and the Oxford Happiness Questionnaire demonstrated good convergent validity of the scale. Also, the results showed that there was no significant gender difference between the mean scores of relationship satisfaction. In conclusion, the Relationship Assessment scale is a valid and reliable tool to measure marital satisfaction in Iran.پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سنجش رابطه انجام شد. بدین منظور نمونهای شامل 315 نفر (116 مرد و 199 زن) از افراد متاهل ساکن شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند که به مقیاسهای سنجش رابطه، رضایت زناشویی کانزاس، رضایت از زندگی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد که ساختار عاملی مقیاس سنجش رابطه تک عاملی است. همسانی درونی مقیاس در کل نمونه برابر با 88/0 بود. همبستگی معنادار بین نمرات مقیاس سنجش رابطه با نمرات مقیاس رضایت زناشویی کانزاس، رضایت از زندگی و شادکامی آکسفورد بیانگر روایی همگرای مناسب مقیاس بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات رضایت رابطه مردان و زنان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتایج نشان داد که این مقیاس، ابزاری معتبر و روا در اندازهگیری رضایت زناشویی است.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844212120160822Relationships between Attachment Styles and Early Maladaptive Schemas with Sexual Dysfunctionرابطه سبک های دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلال عملکرد جنسی15516997230FAمالک میرهاشمیدانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهنفرزانه صادقی بیدمشکیروانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهنJournal Article20150824The present research was aimed to investigate the relationship between attachment styles and early maladaptive schemas with sexual dysfunction. The method of this study was designed as nonexperimental correlation type. From the statistical population of married female students of Islamic Azad University, Roudehen branch in 2013, 125 students were selected based on multistage random sampling and targeted method. Data were collected using the Hazan & Shaver’s Adult Attachment Questionnaire, the Young’s Schema Questionnaire-Brief Form and the Sexual Function Questionnaire (SFQ). The results indicated that there were significant correlations between the two variables of detachment and rejection and avoiding attachment style with sexual function. Thus, it can be told that the quality of early attachment and early maladaptive schemas can be correlated with sexual healthy function or dysfunction and later social relationships with peers and adults.هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلال عملکرد جنسی بود. براساس پژوهش همبستگی و اجرای بر روی 125 نفر از دانشجویان زن متاهل شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1392 که براساس نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و روش هدفمند انتخاب شده بودند، اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور، پرسشنامه طرحواره های ناسازگارانه اولیه یانگ (فرم کوتاه) و پرسشنامه ارزیابی عملکرد جنسی جمع آوری شد. طبق یافته های این مطالعه بین متغیرهای مورد مطالعه و متغیر عملکرد جنسی همبستگی معنادار وجود دارد. در نتیجه، شواهد برای پذیرش فرضیه تحقیق کافی است. هرچند، تنها دو متغیر بریدگی و طرد و سبک دلبستگی اجتنابی با متغیر عملکرد جنسی همبستگی معنادار داشتند.