دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823بررسی روابط شاخص های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده کودکان 5/4 الی 8 سال97366FAیاسمن بانکیدانشگاه شهیدبهشتیمائده ابوطالبیدانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20160716هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شاخص های تفسیری ترسیم شده در آزمون ترسیم خانواده کودکان می باشد. آزمودنی ها شامل 57 کودک (18 پسر و 39 دختر) 5/4 الی 8 سال بودند که به صورت در دسترس انتخاب و آزمون ترسیم خانواده روی آنها اجرا شد. سپس شاخص های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده به منظور بررسی روابط بین آنها، استخراج و در ترسیمات آزمودنی ها نمره گذاری شد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی نشان داد که بین شاخص های ادیپ پنهان با ارزنده سازی خود، ارزنده سازی مادر با ارزنده سازی دیگران و ترسیم خانواده واقعی و حذف خود، واکنش پرخاشگرانه با حذف خود، واکنش افسرده وار با حذف خود، حذف والدین با حذف خود، همبستگی معناداری وجود دارد. تفاوت های جنسیتی در ناارزنده سازی مادر و استفاده از رنگ معنادار نبودند، لیکن این تفاوت ها در رسم خانواده واقعی و ترسیم تفاوت های جنسیتی معنادار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از یافته های پژوهش های پیشین و نظریه های روان تحلیلی تبیین گردید.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823بررسی تأثیر هنرهای دیداری بر راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده97372FAفرحناز نژادی پیله روددانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزحسن عشایریدانشگاه علوم پزشکی ایرانمهناز استکیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20160716پژوهش حاضر تأثیر هنرهای دیداری بر آموزش راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده دارای علائم مرضی (جسمی، روانشناختی) بررسی کرد. نمونه مورد بررسی شامل 7 کودک آزاردیده ساکن در یکی از مراکز نگهداری شبانه روزی وابسته به بهزیستی بودند که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. در مطالعه فوق که از نوع نیمه آزمایشی است جهت جمع آوری داده های پـژوهش از سیاهـه راهبردهـای رویارویی کودکان (CCSC) و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شده است. با توجه به اینکه در این مطالعه هدف اصلی تأثیر هنرهای دیداری بر آموزش راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده بود، نتایج نشان دادند که کاربرد هنرهای دیداری بر آموزش راهبردهای رویارویی به کودکان آزاردیده مؤثر است.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823مقایسه اثربخشی قصه درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی آموزش رفتاری والدین توأم با قصه درمانگری در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان97374FAاشکان ناصحکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوانندا محمودیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومیJournal Article20160716این پـژوهش به منظور مقـایسه اثـربخشی قصه درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی آموزش رفتاری والدین توأم با قصه درمانگری، بر کاهش مشکلات بـرونی سـازی شـده انـجـام گـرفته است. فـهـرست رفتـاری کـودکــان (CBCL) در یک نمونه 352 نفری از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان رشت اجرا شد. 36 نفر از کودکانی که بالاترین نمره ها را در مقیاس برونی سازی شده فهرست رفتاری کودکان دریافت کرده بودند، به تصادف در سه گروه قصه درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی جایگزین شدند. مداخلات طی چهار هفته انجام شد. داده های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی (شفه) و آزمون t برای گروه های همبسته تحلیل شد. بین نتایج گروه های قصه درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی، تفاوت، معنادار بود. کودکانی که در جلسات قصه درمانگری شرکت کرده بودند، کمترین کاهش را در مشکلات برونی سازی شده نشان دادند و اثر افزودن قصه درمانگری به آموزش رفتاری والدین مورد تأیید قرار گرفت. هر دو روش آموزش رفتاری والدین و مداخله تألیفی، اثربخش بودند لیکن تغییر معناداری در اندازه های مربوط به گروه قصه درمانگری مشاهده نگردید. یافته های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان است. دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823رابطه بین افسردگی نوجوانان با نشانههای متناظر در آزمون ترسیم درخت97376FAفاطمه نیکزاد یادگاردانشگاه شهیدبهشتیشهلا پاکدامندانشگاه شهیدبهشتیعلی عسگریدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20160716هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین افسردگی نوجوانان با نشانههای متناظر آن در آزمون ترسیم درخت به منظور استفاده از آن به عنوان ابزار ردیابی مقدماتی این اختلال است. 200 دانشآموز از مدرسه راهنمایی و دبیرستان شهر تهران، که در محدوده سنی 14 تا 17 سال بودند، از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند، آزمون افسردگی بک و آزمون ترسیم درخت اجرا شـد. نقاشیهای بدست آمده از لحاظ وجود و فقدان شاخصهای آزمون ترسیم درخت ارزیابی و آزمون خیدو برای تحلیل دادهها انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که نشانههای افسردگی آزمون ترسیم درخت چون: ترسیم قاعده پهن، آسیبدیدگی تنه درخت، شاخسار بسته، برگهای در حال ریختن، استفاده از رنگهای تیره و ترسیم درختان خشک و بیبرگ و همچنین نشانههای معادلهای افسردگی چون: سیاه کردن کمربندی، سایه زدن چوبکبریتی، رسم ریشه، کشیدن برگهای ریز و ظریف و ترسیم شاخههای سخت و تیز با میزان افسردگی آزمودنیها رابطه دارد.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823بررسی اثربخشی روان نمایشگری (سایکودراما) بر افزایش عزت نفس و بخشودگی دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته97379FAزهرا گرجیدانشگاه شهیدبهشتیعلی زاده محمدیدانشگاه شهیدبهشتیلادن منصوردانشگاه شهیدبهشتیابوالقاسم خوش کنشدانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20160716هـدف پـژوهش حـاضـر بـررسـی اثـربخشی روان نمایشگری بر افزایش عزت نفس و بخشودگی دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته بود. این پژوهش یک مطالعه با پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق متشکل از کلیه نوجوانان دختر سنین 14 تا 17 سال است که والدینشان طلاق گرفته و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران قرار دارند. تعداد 24 نفر از این نوجوانان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمون بخشودگی موگر و عزت نفس الیس پوپ به عنوان پیش آزمون برای هر دوگروه اجرا شد. برای گروه آزمایش، مداخله روان نمایشگری به مدت 10 جلسه حداکثر 2 ساعته، هفته ای دو مرتبه انجام شد و گروهکنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت ننمود. بعد از اتمام جلسات، و یک ماه پس از آن، هر دو آزمون مجدداً برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد. نتایج نشان دادند که کاربرد روش روان نمایشگری باعث افزایش نمرات عزت نفس کلی و بخشودگی، و خردهمقیاس های عزت نفس خانوادگی، اجتماعی، جسمانی و عمومی شده و تأثیریبر عزت نفس تحصیلی نداشت. دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823اثر بخشی روان نمایشگری (سایکودراما) بر خودگردانی هیجانی و سلامت روان دانش آموزان دختر مدارس دوره راهنمایی ناحیه یک کرج97384FAعاطفه کیانی نژاددانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتمهدی زارعدانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکفریبرز باقریدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20160716هـدف پـژوهش حـاضر بـررسـی اثـربخشـی روان نمایشگری بر خودگردانی هیجانی و سلامت روان دختران دوره راهنمایی شهرستان کرج است. گروه نمونه از طریق نمونه گیری خوشه ای و از بین کلیه دانش آموزان سوم راهنمایی این شهرستان انتخاب شدند. از این تعداد، 20 نفر شرایط لازم (شامل نمره برش مورد نظر در پرسشنامههای تحقیق) را برای ورود به پژوهش احراز کردند که به طور تصادفی در دو گروه (ده نفره) آزمایش و گواه جایگزین شدند. این دانش آموزان به وسیله پرسشنامه خودگردانی هیجانی (برگرفته از آزمون هوش هیجانی شات) و آزمون سلامت عمومی (GHQ-28) در مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ١۰ جلسه یک و نیم ساعته که هفتهای ٢ بار تشکیل می شد به طور گروهی تحت شیوه روان نمایشگری قرار داده شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که روان نمایشگری در افزایش خودگردانی هیجانی و کاهش اضطراب دانش آموزان مؤثر بود. اما در این پژوهش تأثیری بـر سلامت روان کلی شرکت کنندگان نداشت.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی97389FAباقر غباری بنابدانشگاه تهراناحمد بهپژوهدانشگاه تهرانمریم محمدیدانشگاه تهرانJournal Article20160716هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش سفالگری در کاهش نارسایی توجه نوجوانان کمتوان ذهنی است. در ایـن پـژوهش از طرح آزمـایشی پیش آزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی استفاده شده است. به این منظور 80 نفر از دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر بین سنین 10 الی 16 سال که مشکلات نارسایی توجه داشتند، به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان وکسلر و پرسشنامه ارزشیابی نارسایی در توجه استفاده شد. برای سنجیدن اثر مداخله و تعامل آن با سن آزمودنیها روش آماری تحلیل کوواریانس به کار رفت. با توجه به اینکه اثر آموزش، معنادار بود، ملاحظـه شد کـه در سطح خطای کمتر از یکصدم (01/0>p) میتوان قضاوت کرد که آموزش سفالگری در کاهش مشکلات توجه نوجوانان کمتوان ذهنی تأثیر معنادار داشته است.دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانوادهخانواده پژوهی1735-844271/120110823ارتباط هویت، ویژگی های فردی و خانوادگی با علاقه به گونه های فیلم97392FAسیده مریم فخرحسینیدانشگاه شهیدبهشتیسیده رقیه هاشمیدانشگاه شهیدبهشتیمحمدرضا حسن زاده توکلیدانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20160716هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط میان برخی عوامل فردی، خانوادگی و هویت با علاقه به گونه های فیلم است. نمونه این پژوهش که به روش در دسترس گردآوری شده شامل 219 نفر از دانشجویان شهید بهشتی هستند که از آن ها خواسته شد به سؤالات دو پرسشنامه حالات هویت بنیون و آدامز و علاقه به گونه های مختلف فیلم پاسخ دهند.نتایج به دست آمده با استفاده از روشهای آماری همبستگی، تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل حاکی از وجود رابطه معنادار میان سبکهای هویتی موفق، زودرس سردرگم، عوامل فردی، خانوادگی، جنس، تحصیلات پدر و مادر و محل زندگی با علاقه به گونه های مشخصی از فیلم است.