2024-03-29T18:27:19Z
https://jfr.sbu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13880
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی
بهروز
آتش روز
شهلا
پاکدامن
علی
عسگری
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه و پیش-بینی پیشرفت تحصیلی از طریق دلبستگی به مادر، پدر و همسالان و همچنین سایر ابعاد آن یعنی اعتماد، ارتباط و بیگانگی با والدین و همسالان میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 200 نفر (100 نفر دختر و 100 نفر پسر) از دانشآموزان سال اول دبیرستان بودند که براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحله انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش جهت سنجش دلبستگی، پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) بود. معدل دروس نهایی دانشآموزان در سال سوم راهنمایی بهعنوان ملاک سنجش پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافتههای پژوهش نشاندهنده رابطه معنیدار دلبستگی مادر، پدر و همسالان، با ضریب همبستگی 378/0=r، 352/0= r و 342/0=r با پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه نهایی تحقیق نشان داد که دلبستگی به مادر بیشترین قدرت پیشبینیکنندگی پیشرفت تحصیلی را دارد. بر این اساس دلبستگی به مادر توانایی پیشبینی 3/14% از تغییرات پیشرفت تحصیلی را دارد. از طرف دیگر از میان خرده-مقیاسهای دلبستگی (اعتماد، ارتباط و بیگانگی با والدین و همسالان)، اعتماد به مادر با پیشبینی 5/15% از تغییرات پیشرفت تحصیلی بیشترین توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی را دارد.
پیشرفت تحصیلی
دلبستگی به والدین و همسالان
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95117_a7f1e8a113fa661b0d9623b951e3a6bc.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
بررسی تأثیر روایتدرمانی زوجی بر عملکرد خانوادگیزوجین شهر اصفهان
سولماز
ربیعی
مریم
فاتحی زاده
فاطمه
بهرامی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روایتدرمانی زوجی بر عملکرد خانوادگی زوجین شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش نیمهتجربی با استفـاده از پیشآزمون ـ پسآزمون وگروه آزمایش و کنترل بود. 30 زوج از زوجین مراجعهکننده به بخش گفتاردرمانی بیمارستان کاشانی شهر اصفهان در سال 86 بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 زوج) و گواه (15زوج) جایگزین شدند. متغیر وابسته در این پژوهش عملکرد خانوادگی بود که توسط آزمون عملکرد خانوادگی بلوم ارزیابی شد.گروه آزمایش در 9 جلسه روایتدرمانی زوجی شرکت نمودند. فرضیههای تحقیق آن بود که روایتدرمانی زوجی بر بهبود عملکرد خانوادگی زوجین و ابعاد آن مؤثر است و تأثیر آن بر عملکرد خانوادگی زوجین و ابعاد آن برحسب جنسیت متفاوت است و عملکرد خانوادگی در زنان و مردان متفاوت میباشد. نتایج نشان داد که روایت-درمانی زوجی عملکرد خانوادگی را بهبود میبخشد (01/0P
روایتدرمانی زوجی
عملکرد خانوادگی
زوجین
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95125_516da9e872739da09618b44267ad2721.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
بررسی نارسایی ارزیابی روانشناسی قانونی در پروندههای کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت
محسن
دهقانی
محمد
روشن
آناهیت
گنجوی
رسیدگی به کودکان و نوجوانان بزهکار در حوزه کار روانشناسی قانونی قرار دارد. ارائه خدمات بهتر به این جمعیت مستلزم رویکرد تخصصی، در حوزههای ارزیابی، تشخیص و درمان است. از این-رو نوع اطلاعات دریافتی از مورد میتواند فعالیت-های مراکز اصلاح و تربیت را هدفمند و در چارچوب اهداف تعیینشده هدایت کند. ایـن مطـالعـه بـه منـظـور بـررسـی ویـژگـی-های جمعیتشناختی و روانی ـ اجتماعی نوجوانان بـزهکار در کانون اصلاح و تربیت و ارزیابی نوع اطلاعات روانشناختی و قانونی گردآوری شده به هنگام ورود آنها به کانون اصلاح و تربیت صورت گرفته است. برای این منظور پرونده 120 نوجوان بزهکار پسر ساکن در کانون اصلاح و تربیت مورد مطالعه محتوایی قرار گرفت. از میان این پروندهها 78 مورد که حاوی اطلاعات معتبری بودند انتخاب و اطلاعات موجود در آنها در سه طبقه گزارش شد: روانی ـ فردی، وضعیت خانوادگی و ویژگی-های مرتبط با همسالان و مدرسه. نتایج در وهله اول نشان میدهد که این تحقیق پیشنهاد میکند برای ارزیابی و ارائه خدمات متناسبتر به این دسته از کودکان و نوجوانان، میبایست فرمهای استانداردی برای ارزیابی روانشناختی از نظر روانشناسی قانونی تدوین و در اینگونه مراکز به-صورت یکسان اجرا شود. شیوع مشکلات متفاوت روانی ـ خانوادگی ـ تحصیلی در این گروه، نیاز به توجه دقیق به این مشکلات را پیش از زدن برچسب بزهکار به آنها ضروری میسازد.
ارزیابی روانشناختی
کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95139_0a10495cf2be56809d8a9910799d00d8.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
بررسی مقایسهای شیوع کودکآزاری در دانشآموزان مقطع متوسطهبرحسب جنس، مقطع تحصیلی و سابقه طلاق در خانواده
اورزولا
ویزه
شهرام
مرادی
مجتبی
حبیبی عسگرآباد
زهرا
فدایی
پژوهش حاضر به منظور بررسی میـزان شیـوع کودک-آزاری در دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان-های تهران انجام گرفته است. به این منظور پرسشنامه کودکآزاری محققساخته با سه حیطه کـودکآزاری از نـوع بـیتوجهـی، جسمـی و عاطفی روی 738 دانشآموز اجرا شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میزان شیوع آزار جسمانی، 5/17% بیتوجهی، 4/36% و عاطفی 46/49% است. در حیطه آزار جسمی شایعترین آزارها عبارتند از: سیلی زدن و لگد زدن؛ در حیطه بی-توجهی: بیتوجهی به بیماری فرزند و نبردن نزد پزشک و بیتوجهی به علاقهمندیهای فرزند و در حیطه آزار عاطفی: فریاد زدن و ناسزا گفتن. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در میزان شیوع کودکآزاری در حیطه جسمی، بیتوجهی و عاطفی برحسب جنس دانشآموزان، پایه تحصیلی و سابقه طلاق والدین در خانواده وجود دارد. نتایج نشان داد که شیوع کودکآزاری شباهت زیادی با مطالعات خارجی ندارد، اما با نتایج مطالعات داخلی همخوانی دارد و همین امر ضرورت توجه اساسی به اجرای برنامههای مداخلهای در مقیاس وسیع را میطلبد.
شیوع
کودکآزاری جسمی
عاطفی و بیتوجهی
دانشآموزان مقطع متوسطه
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95151_ff1f65f1e8525b9a880449b94af3966e.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
بررسی رابطه بین سبک دلبستگی و روابط جنسی فرازناشویی در بین زنان بازداشت شده در مرکز مبارزه با مفاسد اجتماعی شهر تهران
فرامرز
سهرابی
فاطمه
رسولی
مسئله روزافزون روابط جنسی فرازناشویی بهعنوان یکی از عوامل آسیبزا در ساختار و ثبات خانواده، توجه بسیاری از متخصصان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این پژوهش از میان عوامل متعدد روانی ـ اجتماعی مؤثر در این زمینه به بررسی سبک دلبستگی و روابط جنسی فرازناشویی در میان زنان پرداخته است. به منظور رسیدن به اهداف پژوهش ابتدا 55 نفر از زنان متأهلی که به علت داشتن روابط نامشروع در مرکز مبـارزه بـا مفاسد اجتماعـی شهر تهران بازداشت شده بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه کنترل نیز شامل 70 نفر از زنانی که روابط فرازناشویی نداشتند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
هر دو گروه پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر محاسبه فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و نمودارهای مربوطه، از آزمون خیدو و ضریب فای و کرایمر استفاده شد.
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین سبک دلبستگی ناایمن و روابط فرازناشویی رابطه وجود دارد (01/0P
سبک دلبستگی
روابط فرا زناشویی
زنان
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95159_f3441720cff4731a3ba4d307755200c0.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
تحلیل کیفی تجردهای ناخواسته در دختران و پسران
محمدباقر
کجباف
زهره
لطیفی
حمیدرضا
پوراعتماد
هدف این تحقیق بررسی دیدگاهها، نگرشها، احساسات، واکنشها و نیازمندیهای افراد مجرد در رابطه با مسائل فردی و اجتماعی است تا علل احتمالی، عوارض و پیامدهای روانشناختی و اجتماعی این پدیده برجسته و راهکارهای مواجهه با آن از منظر شرکتکنندگان در تحقیق بررسی شود. بدین منظور 10 پسر و 20 دختر (سنین 32 تا 42 سال) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه عمیق فردی صورت گرفت دادههای کلامی، پس از آنکه کلمه به کلمه ثبت شدند، مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. تحلیل نتایج به روش کلایزی نشان داد که مهمترین دلایل مجرد ماندن گروه دختران، کمالگرایی، سختگیری بیش از حد والدین و پیدا نکردن زوج مناسب، و در پسران عمدتاً مشکلات اقتصادی و تردید در تصمیمگیری برای انتخاب بوده است. در مجموع افراد مجرد از وضعیت خود راضی نبوده و احساس شکست روانی، ضعف جسمانی و احساس طردشدگی و عدم پذیرش داشتهاند. آنها در واکنش به نگرشهای جامعه رفتارهای مختلف و متناقضی بروز میدادند که مورد بحث قرار گرفته-اند.
تجردهای نـاخواسته
پیـامدهـای روانشناختی
روش کیفی
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95162_c5c7135cbcf8140dd186cddc9c1e2c5a.pdf
خانواده پژوهی
JFR
1735-8442
1735-8442
1387
4
2
بررسی روایی و پایایی و ساختار عاملی مقیاس نیازهای خانواده برای خانوادههای ایرانی
حبیب اله
نصیری
سیامک
سامانی
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاسی برای ارزیابی نیازهای خانوادههای ایرانی است. برای رسیدن به این هدف 472 آزمودنی طی دو مرحله انتخاب شدند (267 نفر مرد و 205 نفر زن). میانگین سنی آزمودنیها 39/36 سال و انحراف استاندارد سن آنها هم برابر با 71/7 بود. پس از دو مرحله که مرحله اول به صورت کیفی بود، از 259 آزمودنی خواسته شد تا نیازهایی را که فکر میکنند در یک خانواده وجود دارد را بنویسند. پس از تحلیل دادهها با تحلیل عوامل و روش اکتشافی و مؤلفههای اصلی یک مقیاس 48 گویهای ساخته شد. در مرحله دوم، این مقیاس به 213 آزمودنی دیگر داده شد تا پاسخ دهند. پس از تحلیل نتایج یک مقیاس 26 گویهای با پاسخهایی در مقیاس لیکرت ساخته شد. این مقیاس دارای 5 خرده عامل است که 64/0 از واریانس کل را تبیین مینمایند. برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس (95/0) و برای خرده مقیاسها بین 77/0 تا 92/0 و روش پایایی تنصیفی (90/0) استفاده شد که نتایج حاکی از پایایی مطلوب این مقیاس میباشند. برای تعیین روایی از دو روش تحلیل عوامل و روایی واگرا استفاده شد که نتایج حاکی از مطلوب و بالا بودن روایی این مقیاس میباشند.
نیازهای خانواده
ارزیابی نیازهای خانواده
پایایی و روایی
روایی واگرا
2008
10
22
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95171_bc09c2c3733cd1b521e02bf885240fbf.pdf