دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
ملزومات صیانت از حریم زناشویی در ارتباط درمانی بین روان درمانگر و درمانجو: یک مطالعه کیفی مبتنی بر دیدگاه زوج در فرهنگ ایرانی
160
181
FA
عباس
ذبیح زاده باغلویی
شهید بهشتی
zabihzadeh.a@gmail.com
محمدعلی
مظاهری
دانشگاه شهید بهشتی، استاد گروه روانشناسی
mazaheri45@gmail.com
جواد
حاتمی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
hatamijm@gmail.com
لیلی
پناغی
دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
lpanaghi@yahoo.com
نیره
قشنگ
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی شهید بهشتی
nayereghashang@yahoo.com
ارتباط درمانی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده ی موفقیت درمانی است. هدف از این مطالعه بررسی ادراک زوجین ایرانی از حریم خصوصی زناشویی در ارتباط درمانی با رواندرمانگر بود. مطالعهی حاضر، پژوهشی کیفی به روش تحلیل موضوعی مکنون بود. این پژوهش با استفاده از مصاحبه ی نیمه ساخت یافته ی چهره به چهره و نمونه گیری هدفمند انجام شده است. 30 فرد متأهل (15 زن و 15 مرد) ساکن در شهر تهران که حداقل سه سال از زندگی زناشویی آنها سپری شده بود، دیدگاهشان پیرامون ملزومات صیانت از حریم زناشویی خود در ارتباط درمانی با رواندرمانگر را به اشتراک گزاردند. راهبرد شش مرحلهای براون و کلارک (2006) برای استخراج درون مایه ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این تحقیق در قالب سه درون مایه سایبانی، نه درون مایهو چهار درون مایه فرعی طبقه بندی شدند.درون مایه های سایبانی عبارتند از: محرمیت، تخصص و مرز در ارتباط درمانی. نتایج این مطالعه ضمن برجسته نمودن اقبال عمومی نسبت به نقش روانشناس در تقلیل آلام روحی و مشکلات زناشویی در جامعه ی ایرانی، بیانگر اهمیت برخی مؤلفه های فرهنگ بسته در شکل گیری یک ارتباط درمانی مؤثر و ملزومات صیانت از حریم خصوصی زناشویی در روان درمانی است.
ارتباط درمانی- حریم خصوصی زناشویی- فرهنگ
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97639.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97639_db676b545d0d0c2fe793b35a4b668533.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
اثربخشی مشاوره زوجی مبتنی بر مدل سرخوردگی کایزر بر کاهش سرخوردگی زناشویی زوجین
183
199
FA
نگار
بهمنی
دانشگاه اصفهان
negarbahmani@ymail.com
عذرا
اعتمادی
0000-0003-4767-6705
دانشگاه اصفهان
o.etemadi@edu.ui.ac.ir
سید احمد
احمدی
دانشگاه اصفهان
ahmadahmadi@yahoo.com
مریم
فاتحی زاده
دانشگاه اصفهان
fatehizade@gmail.com
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره زوجی مبتنی بر مدل سرخوردگی کایزر بر کاهش سرخوردگی زناشویی زوجین است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری شامل زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه تهران در سال 96-95 بود که براساس مصاحبه و پرسشنامه بعنوان زوجین دارای سرخوردگی زناشویی انتخاب شدند. نمونه شامل 16 زوج هستند که به صورت هدفمند برگزیده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مشاوره زوجی مبتنی بر مدل سرخوردگی کایزر را در 11 جلسه 2 ساعته دریافت کردند. گروه گواه نیز در فهرست انتظار قرار داشتند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه سرخوردگی زناشویی کایزر انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس دوعاملی با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین زوجینی که در مداخله را دریافت کرده بودند و زوجین گروه گواه تفاوت معناداری در میزان سرخوردگی زناشویی وجود دارد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت مشاوره زوجی مبتنی بر مدل سرخوردگی کایزر میتواند در کاهش سرخوردگی زناشویی اثربخش باشد. از اینرو، این شیوه مشاوره زوجی میتواند به نحو مؤثری توسط متخصصین حوزه خانواده جهت درمان سرخوردگی زناشویی مورد استفاده قرار بگیرد.
مشاوره زوجی,مدل سرخوردگی کایزر,سرخوردگی زناشویی,زوجین
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97641.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97641_1e1d15fc7f0cf95dd6e12f98c5e14c18.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
پیشبینی کیفیت مراقبتگری در روابط زناشویی براساس سبکهای فرزندپروری ادراک شده و عزت-نفس
201
220
FA
وفا
مصطفی
0000-0002-5339-5099
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
vafa.mostafa@yahoo.com
هاجر
فلاح زاده
0000-0001-8617-0382
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
h_falahzade@sbu.ac.ir
ریحانه
رضاپور فریدیان
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
rf.reyhane@gmail.com
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش عزت نفس و ادراک از سبکهای فرزندپروری والدین در پیشبینی سبکهای مراقبتگری دانشجویان متأهل بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مرد متأهل دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 1395 است که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 245 نفر از آنها انتخاب شده و به ابزارهای مراقبتگری، مقیاس عزت نفس و سبکهای فرزندپروری والدینی ادراکشده پاسخ دادند. پس از اجرای پرسشنامهها، اطلاعات جمعآوریشده به وسیله شاخصهای آمار توصیفی و همچنین روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عزت نفس و صمیمیت عاطفی، ابعاد مجاورت و حساسیت را به صورت مثبت و معنادار، و طرد، ابعاد مجاورت و حساسیت را به صورت منفی و معناداری پیشبینی میکنند (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که عزت نفس، فزونحمایتگری و صمیمیت عاطفی، بعد کنترل را به صورت منفی و معنادار و طرد، بعد کنترل را به صورت مثبت و معناداری پیشبینی میکنند (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که عزت نفس و صمیمیت عاطفی، بعد وسواس را به صورت منفی و معناداری پیشبینی میکنند (05/0P<). یافتهها مورد بحث قرار گرفته است.
سبکهای مراقبتگری,عزت-نفس,سبکهای فرزندپروری ادراک شده
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97644.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97644_feec0b211d30a37c2efc816f9e6aa900.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
ارتباط عملکرد خانواده با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان پسر دبیرستانی
221
235
FA
حامد
طهرانی مقدم
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
tehrani20002000@gmail.com
محمد مهدی
شریعت باقری
نویسنده مسئول ( عهده دار مکاتبات)، استادیار گروه روان شناسی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران
sbagheri13932014@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. در این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی جامعه آماری دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 1 شهر تهران بودند که بر اساس فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود.بدین منظور از کل دبیرستان های دولتی پسرانه منطقه 1 شهر تهران 5 مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس به تصادف انتخاب شد و سپس از دانش آموزانی که در این کلاسها حضور داشتند، به صورت تصافی ساده دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از سه پرسش نامه سنجش عملکرد خانواده(FAD) مک مستر، مسئولیت پذیری نعمتی (1387) و ارضا نیازهای روانی گاردیادسی و رایان (2000) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد خانواده بر مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه در دانش آموزان پسردبیرستانی تأثیر دارد.همچنین بین عملکرد خانواده و ابعاد هفتگانه آن (کارکرد، حل مسأله، ارتباط، نقش ها و مسئولیت ها، آمیختگی رفتار ، کنترل رفتار، پاسخگویی عاطفی) با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.[1]- Guardia
عملکرد خانواده,مسئولیت پذیری,ارضای نیازهای روانی پایه,دانش آموزان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97647.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97647_11fb8165eeaed70c2d0bd65cb6cfa9a9.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
رابطه سبک تنظیم شناختی هیجان مادران با نحوهی واکنش آنها به هیجانات منفی کودکان
237
251
FA
فرزانه
کوثری
Tarbiat Modares University
farzane.kosari@yahoo.com
مریم
اسماعیلی نسب
تربیت مدرس
esmaeilinasab@modares.ac.ir
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک تنظیم شناختی هیجان مادران با نحوه واکنش آنها به هیجانات منفی کودکان بود. به این منظور، 400 نفر از مادران دارای کودک 3 تا 6 سال به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و توسط پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، پرسشنامه واکنشهای والدین به هیجانات منفی کودکان (CCNES) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که بین سبک ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران با واکنشهای غیرحمایتگرایانه آنها به هیجانات منفی کودکان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین بین سبک سازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران با واکنشهای حمایتگرایانه آنها به هیجانات منفی کودکان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبکهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران پیشبینیکننده 9 درصد از نوسانات واکنشهای غیرحمایتگرایانه آنها در برابر هیجانات منفی کودکان است و همچنین سبکهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان مادران پیشبینیکننده 8 درصد از نوسانات واکنشهای حمایتگرایانه آنها در برابر هیجانات منفی کودکان است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که سبک تنظیم شناختی هیجان مادران، میتواند میزانی از واکنش آنها به هیجانات منفی کودکانشان را پیشبینی کند. این یافته میتواند در مداخلات مربوط به بهبود شیوههای والدگری مدنظر قرار گیرد.
تنظیم شناختی هیجان,واکنش به هیجانات منفی کودکان,مادر,کودک
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97651.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97651_f812502cd1fe619c922e2c1e1924e0ae.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
مطالعه تطبیقی حقوق غیرمالی ناشی از اقتدار (ولایت) ابوین در حقوق ایران و فرانسه
253
276
FA
علیرضا
عالی پناه
استادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران
alipanah_a@yahoo.com
مهرانگیز
شاهمرادی زواره
0009-0001-0094-9086
کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی تهران
mehrangiz.sh71@gmail.com
از جمله حقوق غیرمالی مهم ناشی از نکاح، اقتدار (ولایت) ابوین بر فرزندان است. در حقوق ایران، ولایت پدر در خانواده بیشتر از مادر است و ولایت پدر بر تزویج اولاد صغیر، شرط بودن اذن وی در صحت ازدواج دوشیزه رشید و تحمیل تابعیت پدر بر فرزندان، از اختصاصات پدر است. با این همه، امر تربیت و تادیب فرزندان، ملاقات و امتثال اوامر و احترام، به پدر اختصاص ندارد و در مورد حضانت نیز قانونگذار به توازن حقوقی والدین نظر داشته است. در مقابل، حقوق پیشین فرانسه به قدرت مطلق پدری در خانواده معتقد و در این زمینه برای مادر جایگاه ویژهای قایل نبود. اما با تصویب قانون ١٩٧1 میلادی، مادر نیز در کنار پدر دارای اقتدار مستقلی گردید و اقتدار ابوینی، جایگزین قدرت مطلق پدر در خانواده شد. بنابر این، نظم حقوقی کنونی ایران درباره اقتدار ابوین، در میانه نظم حقوقی پیشین و کنونی فرانسه قرار دارد. نوشتار حاضر، با رویکردی تطبیقی و روش توصیفی- تحلیلی، درصدد است که حدود اقتدار ابوین بر فرزندان در ایران را بررسی کند و وجوه تشابه و افتراق آن را با حقوق فرانسه مورد سنجش قرار دهد و با لحاظ تحولات اجتماعی، الگوی مناسبی برای تحولات حقوقی احتمالی در این زمینه ارایه دهد.
الگوی حقوقی مدیریت خانواده,قدرت پدری,اقتدار ابوینی,حقوق غیرمالی پدر
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97654.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97654_d96c27f16a96337df40fbea92e279017.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
14
2
2018
11
22
اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش مشکلات روان شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
277
293
FA
مریم
امینی فسخودی
دانش آموخته دانشگاه تبریز
amini.maryam329@gmail.com
مهرداد
محمدیان
دانشگاه ایران
amini.maryam329@gmai.com
ماهرخ
فتحی
دانشگاه علامه طباطبائی
مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با فشارها و چالشهای مهمی روبرو هستند. با این وجود، تحقیقات محدودی به شکل موثر در رابطه با درماندگی و مشکلات سازگاری آنها صورت گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش مشکلات روان شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادارن دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعه کننده به انستیتو روان پزشکی و روانشناسی بالینی تهران در سال 1395 بودند که از میان آنها 30 مادر به روش نمونهگیری هدفمند بر اساس تشخیص متخصص و انجام مصاحبه بالینی انتخاب شدند. سپس، شرکت کنندگان به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، جنبههای مثبت مراقبت کردن (PAC)، پنج جنبه ذهن آگاهی (FFMQ) و پذیرش و عمل (AAQ) بود که شرکت کنندگان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش در کاهش مشکلات روان شناختی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون موثر است (0005/0 p<). درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند در بهبودی سلامت روانی مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم مفید باشد
مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم,درمان گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش,استرس,افسردگی,اضطراب,جنبههای مثبت مراقبت کردن,پذیرش و عمل و ذهن آگاهی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97657.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97657_d73fb5a07cc84004d6843b7b78cd68c5.pdf