دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
رابطه بین کنشوری ادراک شده خانواده و سبکهای هویت: نقش واسطهای استحکام من
7
24
FA
محمدعلی
بشارت
دانشگاه تهران
besharat@ut.ac.ir
رزا
شفیعی
دانشگاه تهران
عباس
رحیمی نژاد
دانشگاه تهران
سبک هویت مجموعهای از راهبردهای جستوجو، ارزیابی و تصمیمگیریهایی است که افراد در زندگی استفاده میکنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نقش واسطهای استحکام من در رابطه بین کنشوری ادراک شده خانواده و سبکهای هویت در نمونهای از دانشآموزان دبیرستانی بود. تعداد 237 دانشآموز (123 پسر، 114 دختر) از رشتههای مختلف مقطع دبیرستان در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان مقیاسهای سبکهای هویت، سنجش خانواده و استحکام من را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که کنشوری ادراک شده خانواده با استحکام من و سبکهای اطلاعاتی و هنجاری هویت همبستگی مثبت معنادار (01/0P <) دارد. کنشوری ادراک شده خانواده و استحکام من با سبک هویت اجتنابی/ سردرگم همبستگی منفی معنادار (01/0P <) داشتند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که استحکام من در رابطه بین کنشوری ادراک شده خانواده و سبک هویت اطلاعاتی نقش واسطهای دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین کنشوری خانواده و سبکهای هویت من فرزندان یک رابطه ساده نیست. این رابطه تا حدودی از طریق نقش واسطهای بعضی از ویژگیهای شخصیتی، مثل استحکام من، شکل میگیرد.
خانواده- استحکام من- هویت
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97543.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97543_a5d7719770c2cffc53eda281df1b6a28.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
رابطه سبکهای فرزندپروری والدین و آسیبهای کودکی ادراک شده فرزندان با سبکهای دلبستگی بزرگسالی آنها
25
45
FA
مهسا
اکبریان فیروزآبادی
دانشگاه خوارزمی، گروه روانشناسی بالینی
akbarianmahsa84@gmail.com
علی
بهاری
دانشگاه خوارزمی، گروه روانشناسی بالینی
ali.bahari.mail@gmail.com
شهرام
محمدخانی
دانشیار دانشگاه خوارزمی، گروه روانشناسی بالینی
sh.mohammadkhani@gmail.com
بسیاری از پژوهشهای انجام شده در زمینه دلبستگی بیان کردهاند که تعاملات مراقب ـ کودک و واکنشهای مراقب به کودک، نقشی اساسی در شکلگیری دلبستگی کودک ایفا میکنند. هدف این پژوهش تبیین چرخه انتقال بیننسلی سبکهای دلبستگی بود که در این راستا به بررسی تأثیر سبکهای فرزندپروری والدین و آسیبهای کودکی بر سبکهای دلبستگی فرزندان پرداخته شد. در این پژوهشِ پس رویدادی با طرح علی، 175 نفر از دانشجویان ایرانی به روش در دسترس از دانشگاه خوارزمی، تهران و علوم پزشکی البرز انتخاب شده و به ابزار پیوند والدین، پرسشنامه آسیبهای کودکی و پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان پاسخ دادند. دادهها به وسیله آزمون تحلیل واریانس، تحلیل میانجی و تحلیل مسیر مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که تفاوت در سبکهای فرزندپروری والدین موجب تفاوت در سبکهای دلبستگی فرزندان آنها میشود. نتایج تنها از رابطه بین دو مؤلفه مراقبت و کنترل والدین با شاخص اجتناب دلبستگی حمایت کردند و بین این مؤلفهها با شاخص اضطراب، رابطهای مشاهده نشد. از طرفی آزار عاطفی ادراک شده، در رابطه بین مؤلفههای فرزندپروری والدین و شاخص اجتناب دلبستگی فرزندان، میانجیگری میکند. نهایتاً به مدلی دست یافتیم که چگونگی تأثیر همزمان دو عامل مراقبت و کنترل بر شاخص اجتناب، با میانجیگری آسیبهای ادراک شده کودکان را نشان میدهد.
سبک های فرزندپروری- آسیبهای کودکی- سبک های دلبستگی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97532.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97532_9fd78638a335cd15294c404f1bf284bc.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
نگاه مادران به پدیده کنار هم خوابیدن والد ـ کودک: پژوهشی کیفی بر مبنای نظریه فرهنگی آشیانه رشدی
47
66
FA
شهره
رحیمیان
دانشگاه فردوسی
sho200220@gmail.com
راحله
مداح شورچه
دانشگاه فردوسی مشهد
rahele.maddah@gmail.com
زهرا
طبیبی
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
tabibi@um.ac.ir
دیدگاه مادران درباره پدیده کنار هم خوابیدن براساس نظریه آشیانه رشدی سوپر و هارکنس بررسی شد. با 13 مادر دارای حداقل یک کودک 3 تا 6 ساله، در دو گروه کنارهم خواب و جداخواب، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. از رویکرد کیفی پدیدارشناسی و شیوه تحلیل کلایزی استفاده شد و پاسخ ها بر اساس خرده سیستم های نظریه آشیانه رشدی، مفهوم بندی شدند. در بخش موقعیت فیزیکی، نقش همشیرها در جداخوابی و غیبت مکرر پدر یا رضایت وی در کنار هم خوابیدن مطرح شد. در حوزه آداب و رسوم فرهنگی و روانشناسی مراقب نیز با وجود اعتقاد هر دو گروه بر نقش کنار همخوابیدن در ایجاد رابطه عاطفی، مادران جداخواب در خواباندن کودک در اتاق خودش در جهت کسب استقلال کودک و کاهش ترس از تنهایی او، تلاش می کردند. در هر دو گروه نگرانی از تأثیر آگاهی زودهنگام کودک از روابط جنسی و تأثیر وضعیت خلق و خوی کودک در انتخاب نحوه خواباندن مطرح شد. والدین برای شکل گیری رابطه عاطفی قوی، کنار هم خوابیدن را تا پایان شیرخوارگی و گاهی تا پیش دبستانی، ضروری میدانند. تمایل آنها بر جداسازی کودک پیش دبستانی به دلیل کاهش وابستگی و جلوگیری از آگاهی کودک از روابط جنسی است. در دیدگاه مادران، کنار هم خوابیدن تا سن دبستان پدیدۀ نابهنجاری تلقی نمی شود.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97535.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97535_ff2d5c151d79b707e4ca296e5d7ff06f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر افسردگی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام: یک پژوهش مورد منفرد
67
89
FA
محمد صالح
فقیهی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
faghihi_ms@yahoo.com
محمد باقر
کجباف
استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
m.kajbaf2006@gmail.com
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) به مادران بر افسردگی کودکان مبتلا به شکاف لب و کام بود. روش پژوهش مورد منفرد و به صورت مداخله انفرادی بوده است. تعداد افراد جامعه 65 نفر از کودکان مبتلا به شکاف لب و کام استان اصفهان بود. در این پژوهش مهارتهای فرزندپروری اکت به مادران 5 کودک مبتلا به شکاف لب و کام آموزش داده شد. کودکان مورد مطالعه در غربالگری صورت گرفته حد نصاب نمره را کسب کرده بودند. پس از سه جلسه خط پایه برای هر کودک، مادران در 8 جلسه درمانی انفرادی آموزش فرزندپروری اکت شرکت نمودند و بعد از هر جلسه افسردگی کودکان مورد سنجش قرار گرفت. سه جلسه پیگیری 15 روزه، یک و سه ماهه جهت آزمون سطح افسردگی کودکان برگزار گردید. ابزار سنجش افسردگی کودکان کواکس (1981) بود. یافته ها بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد. مداخله مورد نظر در متغیر افسردگی اثربخش بوده است. با توجه به نتایج، میتوان آموزش فرزندپروری اکت به مادران را روش مؤثری برای کاهش افسردگی کودکان دچار شکاف لب و کام در نظر گرفت و با مداخله بههنگام افسردگی آنها را بهبود بخشید.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97538.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97538_092817bf3dd59a42f94392d1e880067b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
ساختار عاملی و اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند
91
108
FA
اصغر
مینائی
استادیارگروه سنجش و اندازه گیری (روانسنجی) دانشگاه علامه طباطبائی
asghar.minaei@yahoo.com
سپیده
نیک زاد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
nikzad_sepideh@yahoo.com
در این پژوهش، ساختار عاملی و اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند، در بین 576 نفر از مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران تعیین شده است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. این پژوهش، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، یک تحقیق توصیفی بر اساس روش های روانسنجی است. ساختار عاملی پرسشنامه، بر اساس شاخص های برازش و شاخص های بهبود در تحلیل عاملی تاییدی توسط نرم افزار AMOS مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها نشان داد در پرسشنامه شیوه های فرزندپروری به استثنای ماده های 24، 8، 13 و 18، بقیه ماده ها عوامل از پیش تعیین شده پرسشنامه را می سنجند و سوالات پرسشنامه، دارای روایی نسبتا مطلوبی هستند. همچنین برای محاسبه اعتبار کل پرسشنامه از آلفای طبقه ای و برای محاسبه اعتبار خرده مقیاس ها از ضریب گاتمن استفاده گردید. نتایج نشان دهنده اعتبار نسبتا خوب پرسشنامه و خرده مقیاس های آن می باشد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97546.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97546_9eb2bbc64fa75b3089a4c4d73f51bcd3.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
تبیین نظری تعارضات زناشویی با رویکرد پارادایمی
109
130
FA
اسماعیل
جهانی دولت آباد
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
sml.jahani@gmail.com
در دهه های اخیر دگرگونی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به دنبال آن دگرگونی هایی که در شکل و وظایف خانواده و انتظارات افراد از ازدواج و زناشویی پدید آمده است، نهاد خانواده و زناشویی را با چالش ها و تعارضاتی متفاوت و مضاعف نسبت به گذشته دست به گریبان ساخته است که از نتایج چنین وضعیتی سستی روابط زناشویی، تضاد و طلاق در جامعه ایران است. بر این اساس، در مقاله حاضر که به شیوه فراتحلیل و استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم پردازی مجدد نتایج پژوهش های پیشین انجام شده است، سعی شده است با تکیه بر رویکردهای نظری مختلف و بهویژه نظریه کنش متقابل نمادین، به عنوان تبیینکننده اصلی و بهکارگیری مفهوم «پارادایم زناشویی»، به عنوان حلقه گمشده مطالعات پیشین در این حوزه، مدلی مناسب و در عین حال متفاوت برای تبیین تعارضات زناشویی ارائه گردد. این مدل، تعارضات زناشویی را بر اساس تضاد پارادایمی میان زوجین توضیح می دهد و ایده اساسی آن این است که تعارضات زناشویی نه نتیجه یک یا چند عامل ثابت و مشخص، بلکه محصول برخورد پارادایمهای مخالف (یا متفاوت) با هم است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97523.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97523_a8d96d393d004da90e23ead3bc98fdb1.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
برساختهای شخصی فهم همسران خیانت دیده از بخشایش همسر
131
152
FA
علیرضا
رفیعی
دانشگاه اصفهان
alirezarafeie65@gmail.com
مهرداد
کلانتری
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
kalantari_m@yahoo.com
حمیدطاهر
نشاطدوست
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
حمیدرضا
عریضی
0000-0001-5232-6000
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
هدف این پژوهش، ارایۀ یک چارچوب نظری و مدل پارادایمی از برساختهای شخصی همسران خیانت دیده از بخشایش همسر در زندگی آنهاست. به این منظور از روششناسی کیفی و نظریه زمینهای استفاده شده است و از طریق نمونهگیری هدفمند پس از انجام 20 مصاحبه عمیق با مشارکتکنندگان که شامل 13 زن و 7 مرد مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان است به اشباع نظری رسید. مشارکتکنندگان افرادی هستند که همسر آنها (زن یا مرد) مرتکب خیانت شده و آنان نیز خطای او را بخشیدهاند. برای دستیابی به چارچوب نظری از طریق 3 مرحلۀ کدگذاری، بیش از 170 گزاره معنادار، 34 خرده مقولات، 14 مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته با عنوان «بخشایش به مثابه بازنمایی انسانی، معنوی و اجتماعی هدفمند و عقلانی برای بقای زندگی مشترک در قالبی فایدهانگارانه» استخراج شد. این چارچوب نظری مطرح میکند که ترس از عدم بخشایش هزینههای بیشتری را به افراد متحمل میکند و پذیرش مقوله بخشایش مطلوبترین و اجتناب ناپذیرترین راهبرد برای حل مسائل شخصی و خانوادگی، در دسترس همسران خیانت دیده است. آنها با ارایه و نمایش یک بخشایش انسانی، معنوی و عقلانی هدفمند در راستای حفظ و بقای زندگی مشترک سرمایه گزاری میکنند.
خیانت- همسران- بخشایش- نظریه زمینهای
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97526.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97526_9f43e9751fac58b5fe4efa1e553614ab.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
13
1
2017
08
23
ارزیابی مدل رابطه بین خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجی گری ابعاد دلبستگی ناایمن در پرستاران
153
169
FA
غلامرضا
رجبی
دانشگاه شهید چمران اهواز
rajabireza@scu.ac.ir
رضوان
کرد عزیزپور محمدی
دانشگاه شهید چمران اهواز
r-kordazizpour@mscstu.scu.ac.ir
منوچهر
تقیپور
دانشگاه شهید چمران اهواز
mantaghipoor@yahoo.com
هدف این پژوهش، ارزیابی مدل رابطه بین ابعاد دلبستگی ناایمن به عنوان میانجی های خانواده اصلی و رضایت زناشویی در پرستاران متأهل شهر اهواز بود. این مطالعه توصیفی ـ همبستگی است. گروه نمونه شامل 198 پرستار میباشد که با توجه به ملاکهای ورود و خروج به روش نمونهگیری هدفمند ـ داوطلب از بیمارستانهای شهر اهواز برگزیده شدند و مقیاس های خانواده اصلی و رضایت زناشویی و پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین خانواده اصلی با رضایت زناشویی و همبستگی منفی و معناداری بین ابعاد دلبستگی ناایمن (اجتنابی و اضطرابی) با رضایت زناشویی وجود دارد (05/0 < p). همچنین تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی با روش بارون و کنی و آزمون سوبل نشان داد که ابعاد دلبستگی ناایمن (اجتنابی و اضطرابی) میانجی های منفی بین خانواده اصلی و رضایت زناشویی هستند.
خانواده اصلی _ ابعاد دلبستگی _ رضایت زناشویی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97529.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97529_2bac7414abebcdaf1e566a87b047312a.pdf