دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
معناداری اثربخشی آموزش والدین کودکان نافرمان بر روشهای فرزندپروری مادران و مشکلات رفتاری کودکان
373
390
FA
حمیده
حاجی سیدرضی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
hseyedrazi62@gmail.com
منوچهر
ازخوش
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
test@sbu.ac.ir
کارینه
طهماسیان
دانشگاه شهید بهشتی
مریم
بیات
دانشگاه تربیت مدرس
اکبر
بیگلریان
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
گروه نمونه شامل 25 مادر (میانگین سنی 30 سال) مراجعهکننده به خانههای سلامت و اسباببازی منطقه 10 شهرداری تهران، دارای کودک 4-6 سال و داوطلب شرکت در پژوهش بود که به دو گروه (آزمایش 13 و گواه 12 نفر) تقسیم شدند. در مرحله پیشآزمون، دو گروه سیاهه رفتاری والدین و نیز سیاهه رفتاری کودک آیبرگ را تکمیل کردند. 6 جلسه برنامه آموزش والدین در طول 2 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از مقایسه میانگین پسآزمون گروهها با تحلیل کوواریانس، نشان داد برنامه آموزش والدین، بهبود روشهای فرزندپروری و بعد کنترل قاطعانه مادران گروه آزمایش را به دنبال داشت. تفاوت معناداری در دیگر ابعاد روشهای فرزندپروری و مشکلات رفتاری کودکان بین گروههای آزمایشی و گواه مشاهده نشد. یافتههای پژوهش بر پایه مفهوم روشها و ابعاد فرزندپروری، نقش تفاوتهای فرهنگی، شیوه و مؤلفه برنامههای آموزش والدین و نیز عامل زمان و ابزار مورد بحث قرار گرفتهاست. به منظور بهبود روشهای فرزندپروری مادران و کاهش مشکلات رفتاری کودکان بر اساس برنامه «فرزندپروری کودک نافرمان» (لانگ و فورهند، 2002) مطالعهای شبهآزمایشی از نوع گروههای نامعادل انجام شد.
برنامه "فرزندپروری کودک نافرمان",روشهای فرزندپروری,مشکلات رفتاری کودکان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96151.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96151_3630d39c9fe12b1daf47cbfd9303f4fa.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
بررسی رابطه باورهای جنسیتی و عملکرد خانواده دانشجویان فارس و کًرد
391
403
FA
صدیقه
خانی مجد
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
sss.majd@yahoo.com
تقی
پورابراهیم
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
جلیل
فتح آبادی
دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و مقایسه باورهای جنسیتی و عملکرد خانواده در دانشجویان کُرد و فارس بود. روش تحقیق حاضر همبستگی بود و برای انجام آن از بین جامعه آماری پژوهش (دانشجویان کُرد دانشگاه کرمانشاه و فارس دانشگاه شهید بهشتی) تعداد 200 نفر از هر قومیت (100 دختر و 100 پسر) و در کل 400 نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد خانواده (ساخته شده توسط اپستین، بالدوین، و بیشاب، 1983) و پرسشنامه باورهای جنسیتی (برگرفته از پرسشنامه باورهای جنسیتی بم، 1974) استفاده شد.
جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t برای مقایسه گروههای مستقل استفاده گردید. نتایج نشان داد که در دانشجویان فارس بین مؤلفههای پرسشنامه باورهای جنسیتی با هیچ یک از مؤلفههای پرسشنامه عملکرد خانواده رابطه معناداری وجود ندارد. در دانشجویان کُرد بین باور دوجنسیتی با مؤلفه حل مسئله و همچنین بین مؤلفه کاملاً زنانه با مؤلفههای حل مسئله، آمیختگی عاطفی، پاسخگویی عاطفی، کنترل و همچنین با عملکرد کلی رابطه معنادار وجود دارد (05/0p
باورهای جنسیتی,عملکرد خانواده,قومیت
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96156.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96156_161d2198c10ddaa056319f337cbff57c.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
پیشبینی کمالگرایی بهنجار و نوروتیک دختران توسط ابعاد کمالگرایی مادران و الگوهای ارتباطی خانواده
405
425
FA
لادن
هاشمی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان
ldnhashemi@iaua.ac.ir
مرتضی
لطیفیان
دانشگاه شیراز
test@sbu.ac.ir
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش کمالگرایی مادران و الگوهای ارتباطات خانواده در پیشبینی کمالگرایی بهنجار و نوروتیک فرزندان است. 200 دانشآموز دختر مقطع پیشدانشگاهی و مادرانشان شرکتکنندگان در پژوهش بودند و مقیاس چندبعدی کمالگرایی (فراست و همکاران،1990) و ابزار تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده (فیتزپاتریک و ریچی،1990) را تکمیل کردند، ابزارها روایی و پایایی مطلوبی نشان دادند.یافتهها حاکی از آن بود که کمالگرایی نوروتیک و بهنجار مادران به ترتیب قادر به پیشبینی کمالگرایی نوروتیک و بهنجار دختران میباشد. از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده نیز بعد جهتگیری همنوایی، پیشبینیکننده مثبت و معنادار کمال-گرایی نوروتیک است. در مجموع، یافتهها مؤید انتقال بین نسلی کمالگرایی میباشد که نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی والدین و نحوه تعاملات اعضای خانواده بهویژه والدین زمینهساز شکلگیری ویژگی شخصیتی کمالگرایی و تعیین نوع بهنجار یا نوروتیک آن میباشد.
ریشههای رشدی,کمالگرایی بهنجار,کمالگرایی نوروتیک,الگوهای ارتباطی خانواده
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96165.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96165_ba06e39f93e1402eb77acb1b28196f2f.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
مقایسه و بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و عمل به باورهای دینی با سازگاری زناشویی در طلاب و دانشجویان
427
439
FA
رویا
رسولی
دانشگاه الزهراء
r_rasooli5@yahoo.com
سمیه
سلطانی گرد فرامرز
کارشناس ارشد مشاوره
test@sbu.ac.ir
مذهب و ایمان جنبههای مهم تجربه بشری هستند. بنابراین اهمیت دارد که به نقش باورهای مذهبی در زندگی زناشویی پرداخته شود. هدف این مطالعه مقایسه و بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و عمل به باورهای دینی با سازگاری زناشویی طلاب و دانشجویان بوده است. طرح این پژوهش علّی ـ مقایسهای بوده و آزمودنیها شامل 200 نفر (50 زوج دانشجو و 50 زوج طلبه) بودند که با نمونهگیری در دسترس از دانشجویان دانشگاه یزد و مدارس علمیه یزد انتخاب شدند.دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند بین جهتگیری مذهبی و سازگاری زناشویی رابطه وجود دارد. سازگاری زناشویی با مذهبگرایی، همبستگی مثبت و با سازماننایافتگی مذهبی، همبستگی منفی دارد. بین عمل به باورهای دینی و سازگاری زناشویی در هر دو گروه رابطه وجود دارد. همبستگی عمل به باورهای مذهبی با سازگاری زناشویی، بیشتر از همبستگی جهتگیری مذهبی با سازگاری زناشویی است. طلاب نسبت به دانشجویان از جهتگیری مذهبی، عمل به باورهای دینی و سازگاری زناشویی بالاتری برخوردارند و این سازگاری به دلیل داشتن توافق و ابراز محبت بالاتر از گروه دانشجویان نیست بلکه به دلیل رضایتمندی زناشویی بیشتر است. در نتیجه افراد مذهبی به دلیل باورهای مذهبی از رضایتمندی زناشویی و سازگاری بالاتری برخوردار هستند. همچنین اعمال و باورهای مذهبی در افزایش رضایتمندی و سازگاری زناشویی، فرایند حل تعارض و گذشت و بخشندگی تأثیر دارند. همبستگی مثبت عمل به باورهای مذهبی، از طریق باورهای ضد طلاق و باور به اینکه خدا حامی زناشویی است توجیه میشود.
جهتگیری مذهبی,عمل به باورهای دینی,سازگاری زناشویی,دانشجویان,طلاب
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96168.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96168_45f8551bafe5ac6ee0c93f6b0cf1e5f9.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس سبکهای دلبستگی و خودمتمایزسازی
441
463
FA
علی
تیموری آسفیچی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
teimoori.28sh@gmail.com
مسعود
غلامعلی لواسانی
دانشگاه تهران
test@sbu.ac.ir
علیرضا
بخشایش
دانشگاه یزد
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی بزرگسال و تمایزیافتگی با رضایت زناشویی بود. 209 دانشجوی متأهل تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل سه پرسشنامه بود: پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسال کولینز و رید (1990)، پرسشنامه خودمتمایزسازی (اسکورون و اسمیت، 2003) و پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ.
خودمتمایزسازی,سبکهای دلبستگی,رضایت زناشویی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96175.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96175_7f915771c107b12cf0ace40e88ed6ee1.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
بررسی اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار و زوجدرمانی سیستمیتلفیقیبر کاهش اضطراب صمیمیت زوجها
465
484
FA
هاجر
فلاح زاده
0000-0001-8617-0382
دانشگاه شهید بهشتی
falahzade@yahoo.com
باقر
ثنایی ذاکر
دانشگاه تربیت معلم
test@sbu.ac.ir
ولی اله
فرزاد
دانشگاه تربیت معلم
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج-درمانی هیجانمدار و زوجدرمانی سیستمیتلفیقی بر کاهش اضطراب صمیمیت زوجها صورت گرفته است. نمونه شامل 30 زوج داوطلب شرکت در مطالعه بود، که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جای گرفتند. هر سه گروه به مقیاس سازگاری زناشویی (DAS) بهعنوان پیشآزمون جهت غربالگری، و مقیاس تـرس از صمیمیـت (FIS) به عنـوان پیـشآزمـون،
زوجدرمانی هیجانمدار,زوجدرمانی سیستمی-تلفیقی,اضطراب صمیمیت
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96183.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96183_3d9f2b34129a253417139421f039d89c.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
4
2012
04
20
شناسایی همبستههای اجتماعی میزان و دلایل موافقت یا مخالفت با ازدواج موقت
485
504
FA
محمد اسماعیل
ریاحی
دانشگاه مازندران
m.riahi@umz.ac.ir
هدف پژوهش حاضر توصیف میزان و دلایل موافقت یا مخالفت با ازدواج موقت، و نیز کشف همبستگی بین میزان این موافقت یا مخالفت با برخی عوامل اجتماعی ـ جمعیتی آن است. این پژوهش در قالب یک تحقیق توصیفی و اکتشافی با روش پیمایش انجام شده و جامعه آماری آن، جمعیت 49-18 ساله شهرهای بابل و بابلسر بوده است که تعداد 336 نفر از آنان، از طریق شیوه نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
ازدواج,خانواده,ازدواج موقت,صیغه,متعه
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96190.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96190_6895c151ed50d313dc2e8a7e194c0539.pdf