دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
چالش مداخلات: تا چه اندازه هر یک از مداخلات آموزش مدیریت والدین، نروفیدبک، و ریتالین بر بهبود اختلال بیشفعالی/نقص در توجه و شاخص استرس والدینی تأثیر دارند
FA
محسن
جدیدی
دانشگاه آزاد اسلامی
test@sbu.ac.ir
محمدمهدی
شمسایی
دانشگاه آزاد اسلامی
محمدمهدی
مظاهری
دانشگاه آزاد اسلامی
کتایون
خوشابی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
نورعلی
فرخی
دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه اثربخشی شیوه-های درمانی ریتالین، نروفیدبک و آموزش مدیریت والدین بر بهبود اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و شاخصهای تنیدگی والدینی انجام شده است. این پژوهش بر حسب هدف و مداخلات، از نوع پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون سه گروهی بدون کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه (ADHD) ساکن شهر تهران میباشند. از بین مراجعهکنندگان به کلینیک تخصصی روانپزشکی کودک، سی کودک مبتلا بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و بر اساس اهداف پژوهش در سه گروه درمان ریتالین، درمان نروفیدبک و کودکانی که والدین آنها تحت آموزش مدیریت والدینی قرار گرفتند گماشته شدند؛ قبل و بعد از ارائه درمان توسط مقیاس درجهبندی کانرز (فرم 48 سؤالی والدین، CPRS-48) و شاخص تنیدگی والدینی(PSI) مورد ارزیابی و اطلاعات بهدست آمده بهوسیله آمار استنباطی و روش MANCOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین اثربخشی سه روش ریتالین، آموزش والدین و نروفیدبک تنها در دو مقیاس توجه و تمرکز و شاخص بیشفعالی آزمون کانرز کودکان ADHD تفاوت معنادار مشاهده گردید، بهنحوی که درمان ریتالین اثربخشتر از آموزش مدیریت والدین بود و بین اثربخشی سه روش ریتالین، آموزش والدین و نروفیدبک در شاخص تکانشگری تفاوت معناداری مشاهده نگردید. همچنین در خصوص اثربخشی سه شیوه درمانی بر بهبود شاخص تقویتگری و دلبستگی والدگری، آموزش مدیریت والدین و ریتالین نسبت به نروفیدبک اثربخشی بیشتری در شاخص تقویتگری داشتند و تفاوت معناداری بین اثربخشی سه گروه در شاخص دلبستگی والدگری مشاهده نگردید.
اختلال بیشفعالی/نقص توجه,ریتالین,نروفیدبک,آموزش مدیریت والدین,شاخص تنیدگی والدگری
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96054.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96054_00454dbc183243029b6c05a606e7029a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
بررسی رابطه بین جدایی روانشناختی با سبکهای هویتی دانشجویان
FA
شهرام
واحدی
دانشگاه تبریز
vahedi_sh@tabrizu.ac.ir
جلیل
فتحآبادی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
آیتاله
فتحی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جدایی روانشناختی و سبکهای هویتی دانشجویان انجام گرفت. در مطالعه مقطعی حاضر، 204 دانشجوی کارشناسی ترم اول دانشگاه تبریز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و پرسشنامههای سبک هویتی برزونسکی و جدایی روانشناختی هافمن را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاسهای فرعی سبک-های هویتی و خردهمقیاسهای جدایی روان-شناختی (استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی و کنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک بهره گرفته شد.نتایج تحلیل نشان دادند که ابعاد استقلال هیجانی، نگرشی و کنشی در بین دانشجویان دختر و پسر به طور معناداری متفاوت بوده و این تفاوتها به سود پسران میباشد. همچنین در بین دختران، استقلال نگرشی از پدر و استقلال هیجانی از مادر و در بین پسران استقلال کنشی از مادر مهمترین پیشبینی کنندههای سبک هویت اطلاعاتی بودند. مؤلفههای استقلال نگرشی و کنشی از پدر نقش پیشبینی کننده منفی در سبک هویتی هنجاری دانشجویان دختر و استقلال نگرشی از مادر و هیجانی از پدر، سبک هویتی هنجاری دانشجویان پسر را به صورت منفی پیشبینی کردند. علاوه بر این، استقلال هیجانی و تعارضی از مادر میتواند سبک هویت اجتنابی را در دانشجویان دختر تبیین نماید. یافتههای این پژوهش میتواند به عنوان مقدمهای جهت برنامه-ریزی مداخلات آموزشی و روانشناختی در بین دانشجویان با توجه به فرهنگ ایران مورد استفاده قرار گیرد.
جدایی روانشناختی,استقلال,سبکهای هویتی,جوانان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96062.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96062_46e74266aaef275ce04946196ccb646d.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در انگیزش خودمختار و عملکرد تحصیلی فرزندان
FA
فرهاد
تنهای رشوانلو
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
test@sbu.ac.ir
الهه
حجازی
دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در پیشرفت تحصیلی فرزندان به واسطه انگیزش خودمختار است. به این منظور 337 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران، 1989) و ادراکات والدینی (رابینز، 1994) را تکمیل کردند.نتایج تحلیل مسیر نشان داد که درگیری مادر، حمایت از خودمختاری پدر و والدین و گرمی مادر، پدر و والدین به واسطه انگیزش خودمختار اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارند. نقش واسطهای انگیزش خودمختار تحصیلی میان ادراک از شیوه فرزندپروری (مادر، پدر و والدین) و پیشرفت تحصیلی به تأیید رسید.
درگیری,حمایت از خودمختاری,گرمی,انگیزش خودمختار تحصیلی,پیشرفت تحصیلی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96066.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96066_9294a10db56dfeaaae0b19c025d20294.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
تأثیر زوجدرمانی هیجانمدار بر سازگاری زناشویی
FA
مریم سادات
ضیاءالحق
دانشگاه فردوسی مشهد
test@sbu.ac.ir
حسین
حسنآبادی
دانشگاه فردوسی مشهد
بهرامعلی
قنبری هاشمآبادی
دانشگاه فردوسی مشهد
مرتضی
مدرس غروی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شیوع ناسازگاری زناشویی و تأثیر آن بر سلامت جسمی و روحی زوجین و کودکان، باعث شده که متخصصان سلامت روان به حیطه زوجدرمانی توجه ویژهای داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر زوجدرمانی هیجانمدار بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین ناسازگار انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش، 10 زوج (20 نفر) بودند که به طور تصادفی در دو گروه درمان و لیست انتظار جای گرفتند.زوجدرمانی هیجانمدار در 20 جلسه برای هر زوج گروه درمان اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سازگاری زناشویی بود که در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (دو ماهه) تکمیل گردید. نتایج این پژوهش توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافتههای این پژوهش نشان دادند که زوج درمانی هیجانمدار بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین تأثیر داشته است (001/0p
زوجدرمانی هیجانمدار,سازگاری زناشویی,زوجین ناسازگار
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96075.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96075_5432a136870badc39ffea384390c2b99.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
سوءاستفاده از سمت ریاست بر خانواده
FA
حمیدرضا
بصیری
دانشگاه شهید مطهری
test@sbu.ac.ir
هم زمان با تشکیل خانواده، تعیین مقام ریاست بر آن اقدامی ضروری و مسلم است. زیرا خانواده مانند هر نهاد دیگر اجتماعی و بلکه به عنوان نهاد اولیه و سنگ بنای تشکیل جامعه از این قاعده مستثنا نیست. از اینرو در حقوق اسلام و نیز قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، سمت ریاست بر خانواده به عنوان یک وظیفه و تکلیف قانونی در راستای ساماندهی به نظام خانواده، برعهده مرد قرار داده شده است. بنابراین جعل این سمت، یک مزیت یا امتیاز شخصی نبوده و درحقیقت ایجاد یک مسئولیت یا وظیفهی اجرائی برای زوج است.بدیهی است لازمه داشتن این سمت، اعطای حقوق و امتیازات خاصه برای سرپرست خانواده خواهد بود که بدون این حقوق ممتازه مدیریت وی برخانواده ناممکن یا ناکافی است. بنابراین اعطای این حقوق، یک اعطای شخصی نبوده و به منظور بهرهمندی در ادارهی صحیح امور خانواده به زوج واگذار شده است. با این همه، وجود این حقوق ممتازه باعث میشود تا بسیاری از مردان به سوءاستفاده از این حقوق، به ویژه در ارتباط با همسران خود وسوسه شوند. در این مجال، ماهیت حقوقی این سمت را از منظر سوءاستفادههای حقوقی بررسی کرده و نحوه پیشگیری و برخود با آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
سمت ریاست,خانواده,سوءاستفاده از حق,زوج,زوجه
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96078.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96078_f9e59da50fc45a203ca6d161d254deda.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
رابطه سبکهای دلبستگی و خشونتدیدگی در زنان
FA
لیلی
پناغی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
دارا
پیروزی
دانشگاه شهید بهشتی
قیصر
ملکی
دانشگاه شهید بهشتی
مینو
شیرین بیان
دانشگاه شهید بهشتی
فتانه
باقری
دانشگاه شهید بهشتی
خشونت علیه زنان به وسیله همسران آنها، یک مسئله شناخته شده در تمام کشورها و فرهنگ-های دنیاست. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و خشونتدیدگی در زنان میباشد. بدین منظور 396 نفر از زنان ساکن در شهر کرمانشاه با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شده و پرسشنامه همسرآزاری قهاری (1384) و مقیاس تجارب مربوط به روابط نزدیک (ECR) را تکمیل کردند. تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که دو سبک دلبستگی (اجتنابی و اضطرابی) پیشبینیکننده انواع خشونتدیدگی در زنان است. یافتهها حاکی از آن است که ترس از جدایی و طرد شدن و هم-چنین تکیه بیش از حد بر خود در اوقات استرس، میتواند عامل خطری در جهت خشونتدیدگی زنان باشد.
خشونت علیه زنان,سبکهای دلبستگی,دلبستگی رمانتیک
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96085.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96085_f2b18214c29d99136b47ced9bac4e1f2.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
8
1
2012
06
21
بررسی زمینههای خشونت (علیه زنان) در خانواده
FA
طاهره
رییسی
دانشگاه شیراز
test@sbu.ac.ir
مسعود
حسینچاری
دانشگاه شیراز
هدف پژوهش حاضر، بررسی زمینههای خشونت (علیه زنان) در خانواده است. این پژوهش بر اساس دیدگاههای یادگیری اجتماعی، نظریه منابع ارزشمند و نظریه جامعهپذیری نقش جنسی بر روی نمونهای 400 نفری از زنان متأهل شهر جیرفت، میزان خشونت علیه زنان را در خانواده-هایشان مورد مطالعه قرار داده است. برای جمع-آوری اطلاعات از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز با شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به دست آمد.نتایج نشاندهنده آن است که متغیرهای سرمایه اجتماعی، نوع رابطه جنسی، میزان رضایت جنسی شوهر از پاسخگو، آگاهی پاسخگو از حقوق خودش و تحصیلات شوهر پاسخگو به ترتیب توانستهاند 6/78 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند
خشونت,خانواده,زنان,سرمایه اجتماعی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96094.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_96094_a5a15a3af531b383b651ba25887d33b9.pdf