دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
بررسی پایایی، روایی و ساختار عاملی مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض
FA
لیلی
پناغی
test@sbu.ac.ir
محسن
دهقانی
مریم
عباسی
سمیه
محمدی
قیصر
ملکی
هدف مطالعه حاضر بررسی پایایی و روایی مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض میباشد. نمونه پژوهش شامل 395 نفر (206 زن و 189 مرد) بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مقیاس تجدیدنظر یافته تاکتیکهای حل تعارض (CTS2) بود. روایی واگرا و همگرای این مقیاس با استفاده از خردهمقیاسهای پرسشنامه تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که در نمونه ایرانی پژوهش حاضر تحلیل سه عاملی با استفاده از سه خردهمقیاس حمله، خشونت روانی و مذاکره نسبت به سایر تحلیلها مناسبتر است. همینطور این مقیاس و خردهمقیاسهای آن از همسانی درونی مناسبی برخوردار هستند (آالفای کرونباخ بین 66/0 تا 86/0).
به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض از روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است. میتوان گفت این مقیاس یک ابزار خودگزارشدهی مفید و کارآمد برای اهداف پژوهشی و همچنین مشاوره زوجین است.
مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیکهای حل تعارض,همسرآزاری,روایی,پایایی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95844.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95844_ab8da342a1554f244924a9f595c867a1.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
بررسی اختلالات شخصیت در مردان همسرآزار شهر تبریز
FA
مجید
محمود علیلو
دانشگاه تبریز
test@sbu.ac.ir
بهرام
صمدی راد
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
هدف پژوهش حاضر بررسی اختلالات شخصیت در مردان همسرآزار شهر تبریز میباشد. پژوهش، توصیفی و از نوع پس رویدادی است. 100 مرد (50 مرد همسرآزار و 50 مرد غیرهمسرآزار) از طریق نمونهگیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون (MCMI-III) را تکمیل نمودند. به منظور مقایسه میانگین نمرات مردان همسرآزار و غیرهمسرآزار در مقیاسهای MCMI-III از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین میانگین نمرات دو گروه مردان همسرآزار/غیرهمسرآزار در خردهمقیاسهای شخـصیـت دوریگزین، افـسرده و وابـستـه از خردهمقیاس الگوهای بالینی شخصیت؛ بین میانگین دو گـروه مـردان همسـرآزار/-غیرهمسرآزار در خردهمقیـاسهای شخصـیت اسکیزوتایپـال و پارانوئیـد از مقیـاس الگوهای بالینی شدید شخصیت؛ بین میــانگین نمرات دو گروه مردانهمسرآزار/ غیرهمسرآزار در خردهمقیاسهای اختلال افسردهخویی و وابستگی به مواد و اختلال استرس پس از ضربه از مقیاس نشانگان بالینی؛ بین میانگین نمرات دو گروه مـردان (همسرآزار/-غیرهمسرآزار) در هـر سـه خردهمقیاس اختلال تفکر، اختلال افسردگی اساسی و اختلال هذیانی از مقیاس نشانگان بالینی شدید، تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مردان همسرآزار در بیشتر خردهمقیاسها نتایج و پیامدهای پژوهش در مقاله تشریح و تبیین می-شوند.
اختلالات شخصیت,همسرآزاری,مردان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95853.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95853_40e990bd41b03ff81ae77c43d9de848a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
بررسی تأثیر آموزش شادکامی بر کیفیت زندگی زوجین مراجعهکنندهبه مراکز مشاوره شهر اصفهان
FA
محمدباقر
کجباف
دانشگاه اصفهان
test@sbu.ac.ir
اصغر
آقایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
عفت
محمودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش شادکامی بر کیفیت زندگی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش، تجربی بوده، بدین منظور 20 زوج مراجعهکننده به مراکز مشاوره به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش)، به گروه آزمایش، آموزش شادی به روش فوردایس توسط محقق داده شد.اابزار پژوهش در این تحقیق، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و پرسشنامه کیفیت زندگی از فرم کوتاه شده سازمان بهداشت جهانی (1994) میباشد. بعد از اجرای پرسشنامهها، روش تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. مقایسه میانگین نمرات پسآزمون کیفیت زندگی در گروههای مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون کیفیت زندگی نشان داد، بین گـروه آزمایش و گـروه کنتـرل در تمامی خردهمقیاسهای کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد کیفیت زندگی زوجین بر اثر آموزش شادکامی افزایش مییابد
شادکامی,کیفیت زندگی,زوجین مراجعهکننده
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95866.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95866_095334c4b41fffb13b46211d3acc0707.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
مقایسه اثربخشی گروهدرمانی شناختی- رفتاری همراه با توصیههای مذهبی و گروهدرمانی شناختی- رفتاری کلاسیک بر کیفیت ارتباط زناشویی بانوان
FA
سمیه
زادهوش
دانشگاه اصفهان
test@sbu.ac.ir
حمید
طاهرنشاط دوست
دانشگاه اصفهان
مهرداد
کلانتری
دانشگاه اصفهان
سیدکاظم
رسول زاده طباطبایی
دانشگاه تربیت مدرس
هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری همراه با توصیه-های مذهبی و گروه درمانی شناختی ـ رفتاری کلاسیک بر کیفیت ارتباط زناشویی بانوان بود. نمونه پژوهش شامل 33 نفر از بانوان مراجعهکننده به کلینیکهای شهر تهران بود که به شیوه در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. یکی از گروههای آزمایش 8 جلسه درمان شناختی ـ رفتاری همراه با توصیههای مذهبی و دیگری 8 جلسه درمان شناختی ـ رفتاری کلاسیک دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای بهکار رفته در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه کیفیت ارتباط زوجین و پرسشنامه نگرش مذهبی ، که هر دو ابزار از روایی وپایایی خوبی برخوردارند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه درمانی شناختی ـ رفتاری همراه با توصیههای مذهبی در مقایسه با گروه درمانی شناختی ـ رفتاری کلاسیک و گروه کنترل در افزایش کیفیت ارتباط زناشویی بانوان بهطور معناداری مؤثرتر بوده است (0001/0>p). همچنین در خردهمقیاس سبکهای ارتباطی بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده شد (0001/0>p). به این معنا که در گروه درمانی شناختی ـ رفتاری همراه با توصیههای مذهبی، نسبت به دو گروه دیگر بهبود بیشتری در سبکهای ارتباطی حاصل شده است. تفاوت بین سه گروه در سایر خرده مقیاسها معنادار نبود (05/0<p).
درمان شناختی ـ رفتاری,توصیه-های مذهبی,کیفیت ارتباط
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95881.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95881_7eb4e78ef371f748ded1a727a3d3e663.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
بررسی رابطه رفتارهای متفاوت ارتباطی- نظارتی والدین در وضعیتهای مختلف تحصیلی و اجتماعی فرزندان دانشجو
FA
محمدعلی
مظاهری
دانشگاه شهید بهشتی
منصوره السادات
صادقی
دانشگاه شهید بهشتی
test@sbu.ac.ir
محمود
حیدری
دانشگاه شهید بهشتی
هدف از مقاله حاضر، به عنوان بخشی از یک پژوهش ملّی، بررسی تأثیر رفتار ارتباطی و نظارتی والدین بر وضعیت تحصیلی- اجتماعی دانشجویان میباشد. تعداد 2636 نفر متشکل از 1318 دانشجو از میان دانشجویان مجرد دورههای کارشناسی دانشگاههای شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، شهرکرد و گیلان (دانشگاههای جامع دولتی تحت پوشش وزارت علـوم، تحقیقـات و فنـاوری در گـروههای آمـوزشـی پنجگـانـه) و 1318 نفـر والـد پـاسخگـو (والد یا یکی از افرادی که به عنوان مراقب اصلی با دانشجو زندگی میکند)، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار انتخاب، پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی با محیط دانشگاه بوده که در این چارچوب از میان دانشجویان 421 دانشجوی مشروط و 411 نفر معادل مشروط، 237 دانشجوی کمیته انضباطی، 245 نفر معادل کمیته انضباطی، انتخاب شدند. سپس هر دو عضو خانوادههای شرکتکننده در طرح (دانشجو و والد پاسخگو) به طور جداگانه مقیاس سنجش کیفیت ارتباط با خانواده و میزان نظارت والدین را تکمیل کردند. مقایسه نتایج گزارش شده در این پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین نمرات متغیرهای مقیاس-های چندگانه (ارتباط از دید فرزند و والد، گرمی ارتباط از دید فرزند و والد، نظارت از دید فرزند و والد و لزوم نظارت از دید فرزند و والد) در بین دانشجویان متعلق به گروههای مشروط، کمیته انضباطی و گروههای معادل آنها بهگونهای است که میانگین نمرات ارتباط و گرمی ارتباط و هم-چنین نظارت، در دانشجویان و والدین دانشجویان متعلق به گروههای مشروط و کمیته انضباطی نسبت به گروههای معادل آنها پایینتر و تفاوت میانگین نمرات معنادار است. کیفیت ارتباط والدین با فرزندان، میزان محبت و کنترل والدین، از مؤلفههای مهم در افزایش سلامت روان دانشجویان است. ارتباط مناسب والدین و فرزندان، همدردی در مورد مشکلات، تبادلنظر در مورد مسائل تحصیلی و اجتماعی و کنترل و نظارت بر وضعیت آنها منجر به ایجاد احساس خودکارآمدی در دانشجویان و انگیزه بیشتر برای کسب موفقیتهای بعدی در تحصیل میگردد.
رفتارهای ارتباطی والدین,رفتارهای نظارتی والدین,دانشجویان,وضعیت تحصیلی,سازگاری اجتماعی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95888.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95888_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
تأثیر آموزش مدیریت استرس بر کاهش مشکلات روانشناختی خانوادههای کودکان با آسیبهای شنوایی
FA
اکرم
پرند
دانشگاه تهران
گیتا
موللی
دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
test@sbu.ac.ir
تولد کودک با آسیب شنوایی، واقعهای تنشزا و غیرمنتظره است و خانواده را با استرس و مشکلات روانشناختی مواجه میکند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بهبود سلامت روانی مادران کودکان با آسیب شنوایی از طریق اجرای کارگاه مدیریت استرس صورت گرفته است. محتوای کارگاه در دو بخش دانشافزایی و مهارتآموزی تنظیم و در شش جلسه ارائه شد. روش پژوهش حاضر شبه تجربی و طرح آن پیش-آزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل است. گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 33 مادر دارای کودک با آسیب شنوایی در سنین پیش از دبستان بودند که به مرکز توانبخشی کودکان ناشنوای نیوشا مراجعه کرده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشی بودند. ابزارهای پژوهش فهرست نشانگان 90 (SCL-90) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بوده است. دادههای حاصل از اجرای آزمونها قبل و بعد از کارگاه با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر کاهش مشکلات روانشناختی مادران شرکتکننده در کارگاه است. با توجه به نقش مادران در توانبخشی کودکان با آسیب شنوایی، آموزش مادران در برنامههای درمانی کودکان حائز اهمیت است.
کودکان با آسیب شنوایی,مدیریت استرس,آسیبهای روانشناختی,سلامت روانی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95898.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95898_bd7bae14269d466e04563e7c9cc6dc02.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
7
1
2011
06
22
پدیدارشناسی تجارب مادران در زندگی با کودکانADHD
FA
حسن
غریبی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز
test@sbu.ac.ir
اسکندر
فتحیآذر
دانشگاه تبریز
یوسف
ادیب
دانشگاه تبریز
جواد
حاتمی
دانشگاه تبریز
زلیخا
قلیزاده
دانشگاه کردستان
زندگی با کودکان ADHD در خانواده، مسائل و مشکلات خاصی را برای مادران ایجاد میکند. هدف این پزوهش دستیابی به تجربه مادران کودکان ADHD در زندگی با آنها بود. این مطالعه به شیوه کیفی، به روش پدیدارشناسانه، با نمونهگیری هدفمند و به وسیله مصاحبه ژرفنگر با 10 مادر که دارای کودک ADHD بودند، در مرکز مشاوره شمس تبریز، انجام شد.مصاحبهها ثبت شده، سپس به صورت کتبی پیاده شدند و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تجربیات مادران در زندگی با کودکان ADHDدر 4 مضمون اصلی «نابسامانی خانوادگی»، «نگرانیهای اجتماعی»، «نگرانیهای تحصیلی»، «احساسات منفی تجربه شده توسط مادر» و چندین مضمون فرعی خلاصه گردید. این یافتهها میتواند اطلاعات لازم را در خصوص منابع حمایتی و اتخاذ راهبردهای حمایتی و درمانی برای مادران کودکان ADHDجهت تأمین سلامت روان آنها فراهم نماید.
اختلال نقص توجه/ بیشفعالی,تجارب مادران,پدیدارشناسی
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95908.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_95908_e69c68273e40adde0a7fb3085a901cf6.pdf