دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
بررسی تغییرات رضایت زناشویی و ابعاد آن در طول چرخه زندگی خانواده: تحلیل روند
FA
مریم
عباسی
دانشگاه شهید بهشتی
abbasi.marya@yahoo.com
محسن
دهقانی
دانشگاه شهید بهشتی
محمدعلی
مظاهری
دانشگاه شهید بهشتی
فاطمه
انصاری نژاد
دانشگاه شهید بهشتی
زهرا
فدایی
دانشگاه شهید بهشتی
فاطمه
نیک پرور
دانشگاه شهید بهشتی
حامد
یزدخواستی
دانشگاه شهید بهشتی
نادر
منصوری
دانشگاه شهید بهشتی
زهره
ابارشی
دانشگاه شهید بهشتی
اگرچه رابطه بین رضایت زناشویی و چرخه زندگی خانواده مورد حمایت پژوهشی گسترده قرار گرفته است، بررسی پیشینه این موضوع اشکالات مهمی را در نوع تحلیل آماری و تعریف مفهوم رضایت زناشویی آشکار میسازد. مطالعه حاضر به بررسی نقایص اصلی این پژوهشها پرداخته و نگاهی انتقادی بر ادبیات پژوهش در این زمینه دارد. هدف اصلی این مطالعه بررسی روند تغییرات رضایت زناشویی و ابعاد آن در هفت مرحله چرخه زندگی خانواده است. به این منظور 209 نفر از افراد متأهل ساکن شهر تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که به هر دوره از چرخه زندگی 30 نفر اختصاص یافت (به جز مرحله آشیان خالی که شامل 29 نفر بود). فرم مشخصات جمعیتشناختی و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ توسط این افراد تکمیل شد. تحلیل روند تغییرات نشان داد که رابطه بین زیرمقیاسهای رضایت زناشویی، روابط جنسی، خانواده و دوستان، جهتگیری مذهبی با متغیر چرخه زندگی خانواده از گرایش منحنی تبعیت میکند. کاربردهای بالینی و پژوهشی نتایج مورد بحث قرار گرفته است.
چرخه زندگی- رضایت زناشویی- تحلیل روند
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97024.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97024_b76763308e0af03f42b1aaaaa0cd9d36.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
رابطه تعارض کار- خانواده با رفتارهای مدنی- سازمانی با توجه به نقش تعدیلی عدالت رویه ای
FA
حمیدرضا
عریضی سامانی
0000-0001-5232-6000
دانشگاه اصفهان
dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
منیرالسادات
ذاکرفرد
دانشگاه اصفهان
monir_zakerfard@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تعارض کار- خانواده و رفتارهای مدنی- سازمانی است که متغیر عدالت رویهای به عنوان متغیر تعدیلکننده در نظر گرفته شده است. نمونه این پژوهش را 267 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی تشکیل دادهاند و برای سنجش میزان تعارض کار- خانواده، عدالت رویهای در سازمان و رفتارهای مدنی- سازمانی به ترتیب از مقیاسهای تعارض کار- خانواده کوپلمن، گرینهوس و کونولی (1983)، مقیاس عدالت رویهای لونتال، کاروزا و فرای (1980) و مقیاس رفتار مدنی- سازمانی ویلیامز و اندرسون (1991) استفاده شده است.از رگرسیون سلسله مراتبی برای بررسی رابطه تعاملی بین متغیرها استفاده شد. متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل و تعداد کودکان به عنوان متغیرهای کنترل در رگرسیون سلسله مراتبی وارد شده و پس از آن اثر اصلی تعارض کار- خانواده و عدالت رویهای به عنوان اثر اصلی و در پایان رابطه تعاملی تعارض و عدالت رویهای بررسی شد. تحلیل رگرسیون برای دو زیرمقیاس رفتارهای مدنی ـ سازمانی یعنی معطوف به فرد و معطوف به سازمان جداگانه انجام شده است. نتایج نشان دادند هر چند تعارض کار- خانواده بر رفتارهای مدنی ـ سازمانی (فردی و سازمانی) پس از کنترل متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل و تعداد کودکان تأثیر ندارد اما با توجه به نقش تعدیلکننده عدالت رویهای، رابطه معنادار است. بر مبنای نتایج در صورتی که سازمان در جهت ارتقاء عدالت رویهای عمل کند، حتی در صورتی که کارکنان دارای تعارض در محیط خانواده باشند، آن را به سازمان فرافکنی نخواهند کرد و رفتارهای مدنی- سازمانی آنها حفظ خواهد شد. برعکس اگر عدالت رویهای وجود نداشته باشد سازمان به دلیل سرریز تعارضهای خانواده - کار و کاهش رفتارهای مدنی- سازمانی، متضرر خواهد شد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97029.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97029_28f3e7d5a3729b80651830d2c675fbf4.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
تأثیر زوج درمانی هیجان مدار بر بهبود الگوهای ارتباطی جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ و همسران شان
FA
مهدیه
رضائی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
mb_rezaee@yahoo.com
سیدجلال
یونسی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
خدابخش
احمدی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)
علی
عسگری
دانشگاه تهران
جعفر
میرزایی
بیمارستان روانپزشکی صدر
این مطالعه با هدف شناخت تأثیر زوجدرمانی هیجانمدار بر بهبود الگوهای ارتباطی جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ و همسرانشان انجام شد. روش تحقیق تجربی بوده، به این منظور 28 جانباز مبتلا به PTSD و همسرانشان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند.جمعآوری دادهها به وسیله مصاحبه PTSD و پرسشنامه الگوهای ارتباطی کـریستنسن و سـالاوی (1984) انجام شد. پس از پیشآزمون، گروه آزمایش 10 جلسه زوجدرمانی هیجانمدار را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. تحلیل کواریانس نتایج پژوهش بیانگر تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. به عبارت دیگر این مدل درمانی باعث بالا رفتن میزان استفاده زوجها از الگوی ارتباطی سازنده متقابل و پایین آمدن میزان استفاده آنها از الگوهای ارتباطی اجتنابی متقابل و توقع/ کنارهگیری شده است. به طور کلی بیشتر مطالعات بالینی در این زمینه بر روی درمانهای فردی متمرکز است و درمانهای زوجی و خانوادگی نادیده گرفته شدهاند. اما به نظر میرسد بالا رفتن میزان استفاده جانبازان PTSD و همسرانشان از الگوی ارتباطی سازنده متقابل موجب افزایش میزان سلامت روانی آنها میشود.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97033.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97033_b551c166e7d1781e75502ea998a34d2e.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
بررسی رابطه الکسی تیمیا و رضایت جنسی در گروهی از دانشجویان دختر متأهل دانشگاه تبریز
FA
مریم
شریعتی
دانشگاه تبریز
msharyati@yahoo.com
امیر
قمرانی
دانشگاه اصفهان
سیدکمال
صولتی دهکردی
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
حسین
عباسی مولید
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه الکسی تیمیا و رضایت جنسی در گروهی از دانشجویان دختر متأهل دانشگاه تبریز است. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 100 دانشجوی دختر متأهل دانشگاه تبریز میباشد که براساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل نسخه فارسی مقیاس 20 سؤالی الکسی تیمیا تورنتو (بشارت، 2008) و پرسشنامه رضایت جنسی (شاه سیاه، 1387) است که از روایی و پایایی مطلوبی در ایران بـرخوردار میباشند.مقیاس20 سؤالی الکسی تیمیا از سه خرده آزمون شامل دشواری در شناسایی احساسات (DIF)، دشواری در توصیف احساسات (DDF)، و تفکر بیرونمدار (EOT) تشکیل شده است. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره، بیانگر رابطـه منفی و معنادار بین نمره کل و هر یک از خرده آزمونهای مقیاس الکسی تیمیا با رضایت جنسی بود. علاوه بر این مشخص شد که نمره کل مقیاس الکسی تیمیا و خردهآزمون دشواری در شناسایی احساسات (DIF) به ترتیب از بیشترین قدرت پیشبینی درباره رضایت جنسی برخوردار هستند.
الکسی تیمیا- رضایت جنسی- دانشجویان
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97038.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97038_15a2b5dded5f0727ebb3871fed926258.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
رابطه پیوند اجتماعی ایجاد شده توسط خانواده با خشونت میان فردی نوجوانان پسر در شهر یزد
FA
مهربان
پارسامهر
دانشگاه یزد
parsamehr@yazduni.ac.ir
سیدمحسن
سعیدی مدنی
دانشگاه یزد
فائزه
دیوبند
دانشگاه یزد
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پیوند اجتماعی ایجاد شده توسط خانواده بر خشونت میانفردی نوجوانان پسر در شهر یزد میپردازد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. 385 نوجوان پسر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به خشونت با استفاده از پرسشنامه استاندارد CTS، و اطلاعات مربوط به خانواده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بهدست آمدند.نتایج نشان دادند بین چهار عامل مؤثر در جامعهپذیری که در خانواده وجود دارند و رفتارهای خشونتآمیز نوجوانان آن خانواده، همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان دادند که متغیرهای کنترل والدین و دلبستگی به خانواده برای خشونت کلامی؛ متغیرهای کنترل والدین، دلبستگی به خانواده، سن و پایه تحصیلی برای خشونت جسمانی ملایم و شدید؛ متغیرهای کنترل والدین، دلبستگی به خانواده، توافق والدین، سن و پایه تحصیلی برای خشونت میانفردی در مجموع پیشبینی کنندههای برجستهتری بودند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97047.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97047_461587db81f84e14055259ae2cffc757.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
بررسی راهبردهای مقابله ای و میزان تنیدگی در مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مقایسه آن با مادران کودکان عادی
FA
کتایون
خوشابی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
kkhushabi@yahoo.com
سیده زینب
فرزاد فرد
دانشگاه شهید بهشتی
بابک
کاکاسلطانی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
حمیدرضا
پوراعتماد
دانشگاه شهید بهشتی
حمیدرضا
نیکخواه
سازمان ملی جوانان
این پژوهش به منظور بررسی راهبردهای مقابلهای و میزان تنیدگی در مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مقایسه آن با مادران دارای کودکان عادی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند شهر تهران میباشد. نمونه آماری شامل 72 مادر (36 مادر دارای کودک مبتلا به اتیسم و 36 مادر دارای کودک سالم) بوده که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل مقیاس رتبهبندی اتیسم گیلیام، فهرست مشکلات رفتاری کودک/ نوجوان، پرسشنامه منابع تنیدگی، فهرست مهارتهای مقابلهای استفاده میشود. یافتهها نشان میدهند که بین مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان سالم از لحاظ متغیرهای تنیدگی، راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار و هیجانمدار تفاوت معناداری وجود دارد، اما از لحاظ راهبرد مقابلهای غیرمفید و غیرمؤثر تفاوت معناداری مشاهده نگردید. همچنین میان تنیدگی مادران کودکان مبتلا به اتیسم با راهبردهای مقابلهای هیجانمدار و غیرمفید و شدت علائم کودک مبتلا به اتیسم رابطه معناداری وجود دارد، اما بین تنیدگی مادران و راهبرد مقابلهای مسئلهمدار، رابطه معناداری به دست نیامد. در مجموع اکثر مادرانی که کودک مبتلا به اتیسم داشتند راهبردهای مقابلهای هیجانمدار داشته و شدت علائم اتیسم با افزایش میزان تنیدگی مادران همراه بوده، به نحوی که شدت علائم اتیسم کودک، 66 درصد تنیدگی مادران را تبیین میکند.
تنیدگی- راهبرد های مقابلهای- شدت علائم اتیسم
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97054.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97054_763045ab490829e8eb0f7b85f2c01db3.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی
FA
احمد
بهپژوه
دانشگاه تهران
behpajooh@ut.ac.ir
عباس
متولی پور
دانشگاه تهران
ولیالله
فرزاد
دانشگاه تربیت معلم
رضا
رستمی
دانشگاه تهران
مجتبی
حبیبی عسگرآباد
دانشگاه تهران
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر میزان تنیدگی فرزندپروری مادران دارای فرزندان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی انجام گرفت.نمونه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 24 نفر از مادرانی بودند که فرزندان آنها دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی تشخیص داده شده بودند که به طور مساوی در دو گروه آزمایشی و کنترل همتاسازی شدند.ابزارهای پژوهش شامل الکترو انسفالوگرافی کمی، شاخص تنیدگی فرزندپروری و فهرست بررسی تشخیص اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بود. برنامه آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی در یازده جلسه شصت دقیقهای (هفتهای سه جلسه) در گروه آزمایشی اجرا شد. فرضیه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تنیدگی فرزندپروری مادران گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده و کاهش میزان تنیدگی فرزندپروری را به دنبال داشته است. این کاهش شامل خردهمقیاسهای فزونطلبی، محدودیت نقش، افسردگی و انزوای اجتماعی میشد. این یافتهها بدین معناست که برنامه مداخلهای توانسته است تنیدگی فرزندپروری مادران دارای کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی را کاهش دهد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97060.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97060_44a2a8345d4011c79c4690a995ffabda.pdf
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
خانواده پژوهی
1735-8442
2476-7484
6
1
2010
07
23
حقوق کودک در برابر رسانه ها
FA
محسن
اسماعیلی
دانشگاه امام صادق (ع)
m.esmaeili@isu.ac.ir
اهمیت و تأثیر رسانهها در دنیای امروز موضوعی ناشناخته نیست. با این حال بررسی وضع کودک و حقوق او در برابر این فناوری شگفت و پرقدرت هنوز هم از جذابترین مباحث علمی و اجتماعی است. علاقه مفرط کودکان به رسانهها، خصوصاً تلویزیون، با توجه به تأثیرپذیری سریع و عمیقتر آنان و نیز اهتمام متقابل مالکان و مدیران بنگاههای عظیم رسانهای برای سرمایهگذاری در تولیدات مربوط به سنین کودکی و نوجوانی، موجب بروز نگرانیهایی برای والدین و دیگر علاقمندان به سرنوشت بشر شده است.انزواگزینی و خیالپردازی، افت تحصیلی، آسیب فرهنگی و شخصیتی، پرخاشگری و تنشزایی، کاهش میزان مطالعه و بالاخره خمودی و زیانهای جسمی از مهمترین نگرانیهای موجود است که در حوزههایی مثل علوم اجتماعی و تربیتی، ارتباطات و حقوق، مورد مطالعه قرار میگیرند. برای رفع این نگرانیها، «نیاز به تدوین برنامه جامع حمایتی» قطعی است و بدون تردید در این برنامه، تدوین قوانین و مقررات حقوقی در کنار تنظیم راهنمای عملی و نیز نظامنامههای اخلاق حرفهای از اولویت فراوانی برخوردار است. برای این منظور در حوزه حقوق بینالملل گامهایی برداشته شده است. افزون بر اختصاص موادی از «اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی» به این موضوع، «اعلامیه حقوق کودک» و مهمتر از آن «کنوانسیون حقوق کودک» نیز توجه خاصی به تبیین اصول حقوق کودک در برابر رسانهها نشان دادهاند. همچنین اعلامیهها، قطعنامهها و مصوبات دیگری در سطح کشورها یا مناطق جغرافیایی در این باره وجود دارد. با این همه، بهرغم مبانی و فـرهنگ غنی دینی و ملی مـا که دربردارنده متعالیترین نگاهها به کودک و پاسداشت منزلت و حقوق اوست، خلأ آشکاری در زمینه قوانین حمایتآمیز از حقوق کودک در برابر رسانهها وجود دارد. ادامه این خلأ به هیچ وجه زیبنده ایران و نظام اسلامی نیست.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97065.html
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97065_4780ff416331e8c2c52161f0870cf2c0.pdf