ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اعتبار و روایی مقیاس نگرشهای مربوط به انتخاب همسر
امروزه برای اکثر افراد در جوامع مختلف فرایند انتخاب همسر مسئلهای مهم و مشکل است. انتخاب فرد مناسب برای ازدواج یکی از پراسترسترین تصمیمات فرد در طول زندگی میباشد. افراد برای یافتن فرد مناسب ازدواج بهشدت تلاش و سعی میکنند قبل از ازدواج دریابند آیا انتخاب صحیحی کردهاند. اما متأسفانه زیربنای اساسی تلاش افراد در انتخاب فرد مناسب از باورها یا انتظارات غیرواقعی نشأت میگیرد.کوب، لارسون و واتسون (2003)، جهت بررسی این باورها، مقیاس نگرشهای مربوط به انتخاب همسر را ساختند که 7 باور غیرمنطقی را مورد ارزیابی قرار میداد: زندگی مشترک، تنها و فقط یکی، عشق کافی است، آسانی تلاش، زوج متضاد، ایدهآلنگری و اطمینان کامل. پژوهش حاضر اعتبار و روایی نسخه فارسی این مقیاس را مورد بررسی قرار داد و بر اساس تحلیل عامل به استخراج باورها پرداخت که عبارت بودند از: عشقباوری، تجربهمحوری، ایدهآلنگری، متضادجویی، آسانبینی و خوش باوری. موفقیت تحلیل عاملی در نشان دادن ساختار زیربنایی پرسشنامه و میزان قابل توجه واریانس تبیین شده توسط آن را میتوان به عنوان شاهدی بر روایی در نظر گرفت. اعتبار پرسشنامه از سویی با استفاده از آلفای کرونباخ و از سوی دیگر بر اساس میزان بالای واریانس تبیین شده توسط تحلیل عاملی تأیید شد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97068_e03e5c88942cabf3b9f5fdd1077f88cb.pdf
2011-04-21
باورهای غیرمنطقی- باورهای محدودکننده- انتخاب همسر
صفورا
سپهری
safoora.sepehri@gmail.com
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
حسنزاده توکلی
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
Cobb, N. P., Larson, J. H., & Watson, W. L. (2003). Development of the attitudes about Romance and Mate Selection Scale. Journal of Family Relations, 53(3), 222-231.
1
Crosby, J. (1985). Reply to myth: Perspectives on intimacy. New York: Wiley.
2
Kerpelman, J. L., Pittman, J. F., Adler-Baeder, F., Eryigit, F., & Paulk, A. (2009). Evaluation of a statewide youth-focused relationships education curriculum. Journal of Adolescence 32, 1359â1370.
3
Larson, J. H. (1988). The marriage quiz: College studentsâ beliefs in selected myths about marriage. Family Relations, 37, 3-11.
4
Larson, J. H. (1992). âYouâre my one and onlyâ: Premarital counselling for unrealistic beliefs about mate selection. American Journal of Family Therapy, 20, 242-253.
5
Larson, J. H. (2000). Should We Stay Together? A scientifically proven method for evaluating your relationship and improving its chances for long-term Success. San Francisco: Jossey-Bass.
6
Larson, J. H. (2000). The verdict on cohabitation vs. marriage. Marriage & Families, 7-12.
7
Larson, J. H., & Holman, T. B. (1994). Premarital predictors of marital quality and stability. Family Relations, 43, 228-237.
8
Myers, N. J. (2008). Black college students' attitudes towards romance and mate selection. Unpublished doctoral dissertation, Widener University, Philadelphia, USA.
9
Nussbaum, L., B. (2006). A study of the relationship between attitudes about romance and mate selection and spiritual maturity of eighteen-years-old in selected southern Baptist churches in the Dallas Fort Worth area. Unpublished doctorial dissertation, School of educational Ministries, Texas, USA.
10
Priest, J. (2009). Relationship dissolution and romance and mate selection myths. Family Science Review, 14, 48-57.
11
Seltzer, J. A. (2000). Families formed outside of marriage. Journal of Marriage and Family, 62 (4), 1247-1268.
12
Simpson, J. A., Campbell, B., & Berscheid, E. (1986). The association between romantic love and marriage: Kephart (1967) twice revisited. Personality and Social Psychology Bulletin, 12, 363-372.
13
Sprecher, S., & Metts, S. (1989). Development of the âRomantic Beliefs Scaleâ and examination of the effects of gender and gender-role orientation. Journal of Social and Personal Relationships, 6, 387-411.
14
Waller, M., & McLanahan, S. (2005). "His" And "Her" Marriage expectations: Determinants and consequences. Journal of Marriage & Family, 67, 53-67.
15
Wright, L. M., Watson, W. L., & Bell, J. M. (1996). Beliefs: The heart of healing in families and illness. New York: Basic Books.
16
Yilmaz, T., & Kalkan, M. (2010). The effects of a premarital relationship enrichment program on relationship satisfaction. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1911-1920.
17
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه کیفی و کمّی رضایت زناشویی در زنان شاغل با تأکید بر همسانی و عدم همسانی منزلت شغلی زوجین
اشتغال زنان باعث تأثیر بر روابط زن و شوهر، روابط فرزندان و همچنین رضامندی زناشویی میگردد و مسائلی همچون همسانی و غیرهمسانی پایگاه اجتماعی را در روابط زناشویی وارد مینماید. هدف عمده در این پژوهش بررسی رابطه بین منزلت شغلی زوجین و میزان رضایت از زندگی زناشویی است. در این پژوهش 60 نفر به طور تصادفی برای گروه نمونه انتخاب شدند که از بین آنها 15 نفر به صورت تصادفی در گروه نمونه کیفی و 45 نفر در گروه نمونه کمّی قرار گرفتند. در بخش کیفی از مصاحبه سازمانیافته و در بخش کمی از پرسشنامه رضامندی زناشوییEnrich استفاده شده است.نتایج بخش کیفی پژوهش: گروه نمونه کیفی با منزلت شغلی یکسان، شغل را فعالیتی برای به دستآوردن استقلال مالی عنوان کردهاند. در گروه نمونه کیفی با منزلت شغلی بالاتر مرد، پس از استقلال مالی، به ترتیب اولویت، در اجتماع بودن، سرگرمی، مفید بودن و دوری از انجماد فکری مطرح شده است. در گروه نمونه کیفی با منزلت شغلی بالاتر زن، پس از استقلال مالی، کمک به تأمین معاش، در اجتماع بودن و بهبود روحیه عنوان گردیده است.زمانی که منزلت شغلی زن و شوهر با هم برابر است، مزیتهای زن شاغل در برابر محدودیتهای او نسبت به زن خانهدار بیشتر است و زمانی که شغل آنها در دو سطح مختلف قرار بگیرد، محدودیتهای آن بیشتر میشود و این باز هم زمانی پررنگتر است که منزلت شغلی زن نسبت به مرد در مرتبه بالاتری قرار گرفته باشد. نتایج بخش کمّی این پژوهش: میانگین رضایت کلی زناشویی در گروه منزلت شغلی همسان زوجین (182) از گروههای منزلت شغلی ناهمسان زوجین (54/117و47/154) بیشتر است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97076_579c99c18895c1c25a59313db29a78c9.pdf
2011-04-21
رضامندی زناشویی- اشتغال- وضعیت تأهل- سطح اشتغال
داود
ذوالفقاری
zolfaghari.da@gmail.com
1
دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
LEAD_AUTHOR
سمیرا
تبریزی
2
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
AUTHOR
بک، آ. ( 1372). عشق هرگز کافی نیست (ترجمه م. قراچهداغی). تهران: هم آگاه.
1
بلاچ، س. (1370) . مقدمه ای بر رواندرمانی ، نظریهها و روشهای رایج (ترجمه م. قراچه داغی). تهران: رشد.
2
بیات، ا. (1360). بررسی عوامل مؤثر در ایجاد اختلافات خانوادگی. تهران: دانشکده، خدمات اجتماعی.
3
توماس، م. (1354). جامعهشناسی خانواده و ازدواج (ترجمه ف. اردلان). تهران: دانشکده علوم اجتماعی.
4
زمانی منفرد، ا. (1375). بررسی رابطه سطح رضایتمندی زناشویی و سطح توانایی ابزار وجود گروهی از زوجهای ساکن در دو شهرک وابسته به یکی از سازمانهای صنعتی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
5
سلیمانیان، ع. (1373). بررسی تأثیر نظرات غیرمنطقی بر نارضایتی زناشویی. تهران: دانشگاه تربیت معلم .
6
شبانی حصار، ح. (1379). رابطه بین پایگاه اقتصادی اجتماعی زوجین با میزان رضامندی از زندگی زناشویی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
7
گودرزی، ن. (1378). بررسی رابطه رضایت زناشویی با منبع کنترل در کادر درمانی بیمارستانهای تابع دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
8
موسوی، ر. (1374). بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر رضامندی زناشویی در سه گروه پزشکان، کارمندان و کارگردان شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، تهران.
9
نجاتی، ح. (1376). روانشناسی زناشویی. تهران: بکران.
10
وکیلی، ا. (1366). بررسی عوامل مؤثر بر رضامندی زنان شاغل از زندگی زناشویی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
11
Brugess, E.V. (1953). The family. New York: American Book Company.
12
Ellis, A. (1989). Rational- emotive couples therapy. New York: Pargamon press.
13
Katz, M., & Briger, T. (1988). Modernity and the quality of marriage in Israel. Journal of Comparative Family Studies,19(3), 371-380.
14
Michel, A. (1971). Real number of children and conjucal interaction in French urban families. Journal of Marriage and the Family, 31, 57-66.
15
Owen, S., & Orthnar, M. (1983). Communication Research in Ohio state. Comparative family studies,20(4),400-410.
16
Pindal, B. (1995). Division of household labor and the well-being of retirement-aged wives. Gerontologist, 3(1), 39-55.
17
Taylor, R. (1994). Children and well-being: A comparison at employed and non employed women. Work and Stress, 8(1), 36-45.
18
Wiggnen, J., & Moody, A. (1983). Personality typologies related to marital satisfaction. American Mental Health Counselors’ Association Journal, 5, 33-11.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جامعه شناختی روابط جنسی آنومیک در ایران
رابطه جنسی «پیش از ازدواج» (آنومیک) در ایران در حال افزایش است و سیاست غالب، نادیده گرفتن آن است. پژوهش حاضر به دنبال کشف عوامل اجتماعی مؤثر، در بروز و شکلگیری این روابط است. این تحقیق، یک پژوهش با رویکرد کیفی است. در این تحقیق با 34 نفر از مردانی که اینگونه روابط را تجربه کردهاند مصاحبه گردید. یافتهها نشان میدهند که مواردی چون احساس نیاز، حس کنجکاوی و کسب تجربه، شبکه روابط اجتماعی و گروههای دوستی سوژه، بیکاری و شرایط اقتصادی، فشار فرهنگی، افزایش سن ازدواج، افزایش تکنولوژیهای ارتباطی نوین و پیدایش ارزشهای جدید فرهنگی در جامعه، از جمله مهمترین عوامل پیدایش و گسترش این روابط هستند. ساز و کار گرایش به اینگونه روابط، مکانیسمی پیچیده و چندمرحلهای دارد. نیازها به سوژه برای ارضای آنها فشـار وارد میکننـد. سوژه بـه دنبال راههای مشروع و فرهنـگی ارضای نیـاز است. اگـر راههای فرهنگی و مشروع ارضای نیازها برای همه فراهم نباشد کسانی که به طور مشروع و قانونی نتوانند آن نیازهـا را بـرطرف کنند دچـار آنومی میشوند. در این مرحله، سوژه آنومیک، به دنبال راههای فرهنگی جدید برای تأمین نیازهای خود میگردد. شیوههای جدید فرهنگی، زمینه را برای شکلگیری روابط پیش از ازدواج فراهم میکنند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97084_3b45aaf7b1994fc4e16cc870ec08b145.pdf
2011-04-21
تقی
آزادارمکی
tazad@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمدحسین
شریفی ساعی
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
آزاد، ت.، زند، م.، و خزاعی، ز. (1379). بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانواده تهرانی. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 44 و 45، 24-1.
1
امیریانزاده، م.، و امیریانزاده، ز. (1384، آذر). رابطه بین طلاق و مشکلات جنسی. مقاله ارائه شده در دومین همایش خانواده و مشکلات جنسی ، تهران.
2
خلجآبادی فراهانی، ف.، و مهریار، ا. (1389). بررسی نقش خانواده در ارتباطات با جنس مخالف قبل از ازدواج در دختران دانشجو در تهران. خانوادهپژوهی، 24(6)، 449 – 468.
3
ربانی، ر.، و صفایینژاد، ف. (1384). فاصله نسلی با تأکید بر وضعیت دینداری و ارزشهای اجتماعی. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 12(2)، 21-40.
4
زادهمحمدی، ع.، و احمدآبادی، ز. (1387). هم وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه خانوادهپژوهی، 4 (13)، 87-100.
5
زادهمحمدی، ع.، و احمدآبادی، ز. (1388). بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان: راهکارهایی برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده. فصلنامه خانوادهپژوهی، 5(20)، 467-485.
6
سلیمینیا، ل.، جزایری، ع.، و محمدخانی، پ. (1384). نقش سلامت روان در ظهور رفتارهای پرخطر نوجوانان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 5(19)، 75 – 90.
7
فروتن، ک.، و میلانی، م. (1387). بررسی شیوع اختلالات جنسی در متقاضیان طلاق مراجعهکننده به مجتمع قضایی خانواده. دانشور، 16(78)، 37-42.
8
فلیک، ا. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی (ترجمه ه. جلیلی). تهران: نشر نی.
9
عطایی، ب.، نخودیان، ز.، بابک، آ.، شعاعی، پ.، محمدزاده، م.، و صادقی، س. (1388). شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت B و عوامل خطر آن در کودکان و نوجوانان خیابانی شهر اصفهان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 27 (102)، 788-797.
10
عباسی، خ.، و ایمان، م. (1386). تبیین جامعهشناختی گرایش نوجوانان به فرهنگ غربی. جوانان و مناسبات نسلی، 1، 113 – 140
11
غدیری، م.، و فروتن، ک. (1387). اختلالات جنسی عامل پنهان طلاق: ضرورت حضور پزشک آموزش دیده در ترکیب کارشناسان مراکز مشاوره خانواده. فصلنامه خانوادهپژوهی، 4(1-16(ویژهنامه نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده))، 585-608.
12
گرمارودی، غ.، مکارم، ج.، علوی، ش.، و عباسی، ز. (1388). عادات پرخطر بهداشتی در دانشآموزان شهر تهران. فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (پایش)، 9 (1)، 11-19.
13
گیدنز، آ. (1377). جامعهشناسی (ترجمه م. صبوری). تهران: نشر نی.
14
Afary, J. (2009). Sexual politics in modern Iran. Cambridge: Cambridge University Press
15
Barash, D., & Lipton, J. (2002). The myth of monogamy: Fidelity and infidelity in animals and people. New York: Holt press
16
Barlow, A., Duncan, S., Grace, J., & Alison, P. (2005). Cohabitation, marriage and the law, social change and legal reform in the 21st century. Oxford: Hart Publishing.
17
Blesk, A. L., & Buss, D. M. (2001). Opposite-sex friendship: Sex differences and similarities in initiation, selection and dissolution. Personality And social Psychology Bulletin, 27, 1310-1323.
18
Chaney, D. (1996). Lifestyle. London: Sage publication.
19
Erkmen, H., & Dillbazan, N. (2001). Sexual attitudes of Turkish University student. Journal of Sex Education and Therapy, 16, 251-261.
20
Ghuman, S. H., Loi, V. M., Huy, V. T., & Knodel, J. (2006). Continuity and change in premarital sex in Vietnam. Journal of International Family planning Perspectives, 32(4), 166-175.
21
Glaser, B., & Straus, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Adline Press
22
Gough, I. (1994). Economic institutions and the satisfaction of human needs. Journal of Economic Issues, 28(1), 25–66.
23
Gurr, T. R. (1970). Why men rebel? Princton University Press.
24
Harding, D., & Jencks, C. H. (2003). Changing attitudes toward premarital sex. Public Opinion Quarterly, 67, 211-226
25
Johanson, T., & Migel, F. (1992). Do the right thing: Lifestyle and identity in contemporary youth culture. Sweden: Almqvist and Wiksell International
26
Kulu, H., & Boyle, P. J. (2010). Premarital cohabitation and divorce: Support for the "Trial Marriage" theory? Journal of Demographic Research, 23, 879-904.
27
LaDuke, A. (2006). Living through the sexual revolution. London: Greenhaven Press.
28
Lee, G. R., Payne, K. (2010). Changing marriage pattern since 1970: What’s going on and why? Journal of Comparative Family Studies, 41(4), 537-543.
29
Legkauskas, V., & Stankeviciene, D. (2009). Premarital sex and marital satisfaction of middle age men and women: A study of marriage Lithuanian couples. Journal of Sex Role, 60, 21-31.
30
Mahdavi, P. (2008). Passionate uprisings: Iran’s sexual revolution. California: Stanford University Press
31
Mallika, A., M., Grada, L., Kanade, S., Jejeebhoy, S., & Ganatra, B. (2007). Correlates of premarital relationships among unmarried youth in Pune District, Maharashtra, India. International Family Planning Perspectives, 33(4), 150- 159.
32
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. New York: Harper and Row Publishers
33
Merton, R. K. (1957). Social theory and social structure. New York: Free press
34
Mohammad, K., Farahani F. K., Mohammadi, M. R., & Alikhani, S. (2007). Sexual risk-taking behaviors among boys aged 15-18 years in Tehran. Journal of Adolescent Health, 41(4), 407-14.
35
Raymo, J. M., Iwasawa, M., & Bumpass, L. (2009). Cohabitation and family formation in Japan. Journal of Demography, 46(4), 785-803.
36
Regnerus, M., & Uecker, J. (2011). Premarital sex in America. Oxford: Oxford University Press.
37
Rich, M., & Ginsburg, K. (1999). The reason and theme of qualitative research: Why, when and who to use qualitative methods in the study of adolescent health. Journal of Adolescent Health, 25, 371 – 378.
38
Sakalli, N., & Glick, P. (2003). Ambivalent sexism and attitudes toward women who engage premarital sex in turkey. The Journal of Sex Research, 40(3), 296-302.
39
Thornton, A. (1989). Changing attitudes toward family issues in the United States. Journal of Marriage and the Family, 51, 873-893.
40
Welling, K. (2006). Sexual behavior in context: A global perspective. Journal of the Lancet, 368, 1706-1728.
41
Zhang, K., & Li, D. (1999). Changing sexual attitudes and behavior in China: Implications for the spread of HIV and other sexually transmitted disease. Journal of Aids Care, 11(5), 581-589.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش ادراک جهت گیری هدف والدین و الگوی ارتباطی خانواده در جهت گیری هدف دانش آموزان
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ادراک تأکید هدف والـدیـن و الگـوی ارتباطـی خـانـواده در جهتگیری هدف دانشآموزان است. نمونه پژوهش شامل 300 دانشآموز دختر (160) و پسر (140) مقطع دبیرستان شهر شیراز است که به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ادراک تأکید هدف والدین (فرایدل و همکاران،2007)، پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک،2002) و پرسشنامه جهتگیری هدف (الیوت و مک گریگور، 2002) میشود.برای تحلیل دادههای پژوهش از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند جهتگیری گفت و شنود، ادراک تأکید هدف تسلطی والدین و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری هدف تسلطی فرزندان میباشند.جهتگیری گفت و شنود و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین نیز پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری عملکردی گرایشی هستند. برعکس، جهتگیری همنوایی و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی دانشآموزان میباشند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97086_f518322b7c80b7b5f0194350edd091f7.pdf
2011-04-21
سمیه
کشاورزی
keshavarzi.somaye@gmail.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
LEAD_AUTHOR
سمیرا
فیروزبخت
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
3
دانشگاه شیراز
AUTHOR
جوکار، ب.، و لطیفیان، م. (1385). رابطه ابعاد هویت در گروهی از دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستانهای شیراز و یاسوج. مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز، 25(4)، 20-1.
1
خرمایی، ف. (1385). بررسی مدل علّی ویژگیهای شخصیتی، جهتگیریهای انگیزشی و سبکهای شناختی یادگیری. پایاننامه دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز.
2
کورشنیا، م. (1385). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز.
3
کشتکاران، ط. (1387). بررسی تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر خودپنداره تحصیلی با واسطهگری تأیید والدین. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز.
4
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.
5
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80 (3), 260−267.
6
Damas, E. J. W., & Laughlim, J. (2001). Latent model of family process in African American families: Relationships to child competence, achievement, and problem behaviors. Journal of Marriage and Family, 63, 967-98.
7
Elliot, A., & Harackiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 968–980
8
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 * 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519.
9
Friedel, M., Cortina, K. S., Turner, J. C., & Midgley, C. (2007). Achievement goals, efficacy beliefs and coping strategies in mathematics: The roles of perceived parent and teacher goal emphases. Contemporary Educational Psychology, 32, 434–458.
10
Friedel, J. M., Cortina, K. S., Turner, J. C., & Midgley, C. (2010). Changes in efficacy beliefs in mathematics across the transition to middle school: Examining the effects of perceived teacher and parent goal emphases. Journal of Educational Psychology, 102(1), 102-114.
11
Gonida, E. N., Voulala, K., & Kiosseoglou, G. (2009). Students' achievement goal orientations and their behavioral and emotional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence. Learning and Individual Differences, 19(1), 53-60.
12
Gonida, E. N., Kiosseoglou, G., & Voulala, K. (2007). Perceptions of parent goals and their contribution to student achievement goal orientation and engagement in the classroom: Grade-level differences across adolescence. European Journal of Psychology of Education, 2(1), 23-39.
13
Gonzalez, A. R., Greenwood, G. E., & Hsu, J. W. (2001). Undergraduate students’ goal orientations and their relationship to perceived parenting styles. College Student Journal, 35(2), 182–192.
14
Gonzalez, A. R., Holbein, M. F. D., & Quilter, S. (2002). High school students’ goal orientations and their relationship to perceived parenting styles. Contemporary Educational Psychology, 27, 450–470.
15
Gutman, L. M. (2006). How student and parent goal orientations and classroom goal structures influence the math achievement of African Americans during the high school transition. Contemporary Educational Psychology, 31(1), 44-63.
16
Hoang, T., N. (2007). The relations between parenting and adolescent motivation. International Journal of Whouse Schooling, 3(2), 1-21.
17
Koerner, F. A., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12, 70-91.
18
Koerner, F. A., & Maki, L. (2004, July). Family communication patterns and social support in families of origin and adult children's subsequent intimate relationships. Paper presented at the International Association for Relationship Research Conference, Madison.
19
Mattanah, J. F. (2001). Parental psychological autonomy and children’s academic competence and behavioral adjustment in late childhood: More than just limit-setting and warmth. Merrill-Palmer Quarterly, 47, 355–376.
20
Mattanah, J. F., Pratt, M. W., Cowan, P. A., & Cowan, C. P. (2005). Authoritative parenting, parental scaffolding of long-division mathematics and children's academic competence in fourth grade. Journal of Applied Developmental Psychology, 26, 85–106.
21
McLeod, J. M., & Chaffee, S. H. (1972). The construction of social reality. In J. Tedeschi (Ed.), The Social Influence Processes, 50-99. Chicago: Aldine- Atherton.
22
Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2002). Using instructional discourse analysis to study the scaffolding of student self-regulation. Educational Psychologist, 37, 5-13.
23
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.
24
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and application. NJ: Prentice Hall.
25
Ricco, R., & Rodriguez, P. (2006). The relation of personal epistemology to parenting style and goal orientation in college mothers. Journal of Social Psychology of Education, 9, 159- 178.
26
Ritchie, L. D. (1991). Family communication patterns: An epistemic analysis and conceptual reinterpretation. Communication Research, 18, 548-565.
27
Robinson, J. B., Burns, B. M., & Winder, D. (2009). Maternal scaffolding and attention regulation in children living in poverty. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 82–91.
28
Turner, L. A., & Johnson, B. (2003). A model of mastery motivation for at-risk preschoolers. Journal of Educational Psychology, 95, 495–505.
29
Zusho, A., Pintrich, P. R., & Cortina, K. S. (2005). Motives, goals and adaptive patterns of performance in Asian American and Anglo American students. Learning and Individual Differences, 15(2,( 141-158.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه کمالگرایی مادران و دختران: پدیده انتقال بین نسلی
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه کمالگرایی مادران با کمالگرایی دخترانشان است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد 202 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستان های تهران بر اساس نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با تکمیل مقیاس کمالگرایی فراست (FMPS) به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند.داده های پژوهش توسط تحلیل های همبستگی و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان دادند بین کمالگرایی، ابعاد کمالگرایی (مثبت و منفی)، و خرده مقیاس های کمالگرایی مادران، به استثنای خردهمقیاس نظم، و دختران آنها همبستگی مثبت معناداری (01/0p<) وجود دارد. همچنین مشخص شد که کمالگرایی، ابعاد آن و خردهمقیاسهای آن، به جز خرده مقیاس نظم، در مادران میتواند تغییرات مربوط به موارد مشابه را در دختران آنها به صورت معنادار پیشبینی کند (01/0p<). بر اساس یافته های این تحقیق، خصوصیات کمالگرایانه مادران در دختران آنها منعکس می شوند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97093_b3dc2935f361c81f2323ae17499762ef.pdf
2011-04-21
پرویز
شریفی درآمدی
1
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ماندانا
نیکنام
m.niknam2008@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
الناز
گیوه چی
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
بشارت، م. (1383). رابطه کمالگرایی و مشکلات بین شخصی. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، (7)، 8-1.
1
نیکنام، م.، حسینیان، س.، و یزدی، س. م. (1389). بررسی رابطه باورهای کمالگرایانه و رفتارهای خود ناتوانساز در دانشجویان دانشگاههای تهران. مجله علوم رفتاری، 4(2)، 108-103.
2
وایزینگر، ه. (1383). هیچ کس کامل نیست (ترجمه پ. معتمد گرجی). تهران: مروارید.
3
Anshel, M. H., Weatherby, N. L., Kang, M., & Watson, T. (2009). Rasch calibration of a unidimensional perfectionism inventory for sport. Psychology of Sport and Exercise, 10, 210–216.
4
Appleton, P. R.و Hall, H. K., & Hill, A. P. (2010). Family patterns of perfectionism: An examination of elite junior athletes and their parents. Psychology of Sport and Exercise, 11, 363-371.
5
Besharat, M. A. (2003). Parental perfectionism and children’s test anxiety. Psychological Reports, 93, 1049–1055.
6
Burns, D. (1980, November). The perfectionist’s self-script for self-defeat. Psychology Today, 34, 51.
7
Camadan, F. (2010). Predicting the students’ perfectionism from their parents’ perfectionism, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4260–4265.
8
Chang, E. C. (2000). Perfectionism as a predictor of positive and negative psychological outcomes: Examining a meditational model in younger and older adults. Journal of Counseling Psychology, 47, 18–26.
9
Cook, L. C., & Kearney, C. A. (2009). Parent and youth perfectionism and internalizing psychopathology. Personality and Individual Differences, 46, 325–330.
10
Enns, M. W., Cox, B. J., & Clara, I. (2002). Adaptive and maladaptive perfectionism: Developmental origins and association with depression proneness. Personality and Individual Differences, 33, 921-935.
11
Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Neubauer, A. L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14, 119-126.
12
Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.
13
Frost, R. O., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1991). The developmental perfectionism: A study of daughters and their parents. Cognitive Therapy and Research, 15, 469-489.
14
Goodman, C. (2007). Family dynamics in three- generation grand families. Journal of Family Issues, 28, 355-379.
15
Kretchmar, M. (2002). Observant mother- child relationship across generation boundary patterns attachment and the transmission of care giving. Journal of Family Process, 64, 351-374.
16
Neumiester, K. L. S. (2002). Perfectionism in gifted college student: Family influences and implications for achievement. Unpublished doctoral dissertation, university of Athens, Athens.
17
Parker, W. D. (1997). An empirical typology of perfectionism in academically talented children. American Educational Research Journal, 34(3), 545-562.
18
Powdthavee, N., & Vignoles, A. (2008). Mental health of parents and life satisfaction of children: A within-family analysis of intergenerational transmission of well-being. Social Indicators Research, 88, 397-422.
19
Ram, A. (2005). The relationship of positive and negative perfectionism to Academic Achievement, Achievement, Motivation, and well-being in tertiary students. Unpublished master thesis, university of Canterbury, New Zealand.
20
Sabatelli, R. M., & Bartle-Haring, S. (2003). Family of origin experiences and patterns of adjustment within couples. Journal of Marriage and Family, 65, 159-169.
21
Shafran, R, & Mansell, W. (2001). Perfectionism and psychopathology: A review of research and treatment. Clinical Psychology Review, 21(6), 879-906.
22
Soenens, B., Elliot, A. J., Goossens, L., Vansteenkiste, M., Luyten, P., & Duriez, B. (2005). The intergenerational transmission of perfectionism: Parents’ psychological control as an intervening variable. Journal of Family Psychology, 19, 358–366.
23
Stoeber, J., & Stoeber, F. S. (2009). Domains of perfectionism: Prevalence and relationships with perfectionism, gender, age, and satisfaction with life. Personality and Individual Differences, 46, 530–535.
24
Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches evidence, and challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295–319.
25
Vieth, A. Z., & Trull, T. J. (1999). Family patterns of perfectionism: An examination of college students and their parents. Journal of Personality Assessment. 72(1), 49-67.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایشهای تفکر انتقادی دانشجویان با واسطهگری ارضای نیازهای روان شناختی پایه
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطهای ارضای نیازهای روانشناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایشهای تفکر انتقادی دانشجویان است. در این مطالعه 437 دانشجوی کارشناسی (275 دختر و 162 پسر) که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای از بین دانشجویان دانشگاه شیراز انتخاب شده بودند، شرکت داده شدند.شرکـتکنندگـان ابـزار تجدید نظـر شده الگـوهـای ارتباطات خانواده، ابزار الگوهای ارتباطات استادان، نسخه عمومی مقیاس ارضای نیازهای پایه و ابزار گرایشهای تفکر انتقادی کالیفرنیا را تکمیل کردند. حاصل آزمون ساختار هفت عاملی ابزار گرایشهای تفکـر انتقـادی کـالـیـفـرنیـا کـه توسـط فاسیونه و همکارانش مطرح شده، ساختار عاملی جدیدی با چهار گرایش بود. نتایج تحلیل مسیر و شاخصهای برازش نکویی مدل از اثر واسطهای ارضای نیازهای روانشناختی پایه حمایت کرد. الگویی که بدان شکل ارضای نیازهای روانشناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایشهای تفکر انتقادی دانشجویان اثر واسطهای دارد، در مورد هر یک از گرایشها متفاوت بود. در این مطالعه، این الگوها و دلالتهای آنها مورد بحث قرار گرفته است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97099_c16d5ff903fbdb4fb3454b0b8d029a59.pdf
2011-04-21
مریم
کورشنیا
m-koroshnia@shirazu.ac.ir
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
مرتضی
لطیفیان
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
برخورداری، م.، جلالمنش، ش.، و محمودی، م. (1388). ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزتنفس در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(1)، 19-13.
1
برک، ل. (1388). روانشناسی رشد (ترجمه ی. سیدمحمدی). تهران: نشر ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2007).
2
بریس، ن.، کمپ، ر.، و سنلگار، ر. (1384). تحلیل دادههای روانشناسی با برنامه اس پی اس اس (ترجمه خ. علیآبادی و ع. صمدی). تهران: نشر دوران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2003).
3
قریب، م.، ربیعیان، م.، صلصالی، م.، حاجیزاده، ا.، صبوری کاشانی، ا.، و خلخالی، ح. (1388). مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 135- 125.
4
کورشنیا، م.، و لطیفیان، م. (1386). بررسی روایی و پایایی ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده. خانوادهپژوهی، 12، 875-855.
5
Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: A test of basic need theory. Motive Emot, 32, 189-199.
6
American Philosophical Association (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Executive summary. Facione, P.A. (Project Director) Millbrae, CA: The California Academic press.
7
Barron, R. M., Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
8
Boggiano, A. K., Main, D. S., & Katz, P. A. (1988). Children’s preference for challenge: The role of perceived competence and control. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 134-141.
9
CCTDI test manual (2007). Millbrae, CA: The California Academic press.
10
Cheung, C., Rudowicz, E., Lang, G., Yue, & Kwan, A. (2001). Critical thinking among university students: Does the family background matter? College Student Journal, 35(4), 577-597.
11
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. R. Gunnar, & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota symposium on child psychology, Vol. 22 (pp. 43-77). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
12
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. In R. Deinstbier (Ed.), Nebraska symposium on motivation. Perspectives on motivation, Vol. 38 (pp. 237-288). Lincoln: University of Nebraska Press.
13
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The what and why of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
14
Facione, N. C., & Facione, P. A. (1992). The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). Millbrae, CA: The California Academic Press.
15
Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts (a resource paper). Millbrae, CA: California Academic Press.
16
Facione, P. A., Giancarlo, C. A., Facione, N. C., & Geinen, J. (1995). The disposition toward critical thinking. Journal of General Education, 44 (1), 1-25.
17
Fitzpatrick, M. A. (2004). The family communication patterns theory: Observations on its development and application. The Journal of Family Communication, 4, 167-179.
18
Fitzpatrick, M. A., & Ritchie, L. D. (1994). Communication schemata within the family: Multiple perspectives on family interaction. Human Communication Research, 20, 275-301.
19
Gagne, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosocial behavior engagement. Motivation and Emotion, 27, 199-223.
20
Giancarlo, C. A., & Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking among undergraduate students. The Journal of General Education, 50(1), 29- 55.
21
Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. (1995). Parental involvement in children’s education: Why does it make a difference? Teacher College Record, 97, 310-331.
22
Hsu, C. F. (2002). The influence of self-construal, family and teacher communication patterns on communication apprehension among college students in Taiwan. Communication Reports, 15(2), 123-132.
23
Kakai, H. (2001). The effect of independent and interdependent self-construal on the development of critical thinking dispositions: A quantitative and qualitative study. Unpublished doctoral dissertation, University of Hawaii, Hawaii, United States. (AAT No.3017402).
24
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (1997). Family type and conflict: The impact of conversation orientation and conformity orientation on conflict in the family. Communication Studies, 48, 59-78.
25
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Understanding family communication patterns and family functioning: The roles of conversation orientation and conformity orientation. Communication Yearbook, 26, 36-68.
26
Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach-athlete relationship: A motivational model. Journal of Sport Sciences, 21, 883-904.
27
Markland, D., Ryan, R. M., Tobin, V. J., & Rollnick, S. (2005). Motivational interviewing and self-determination theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 811-831.
28
Ozturk, C., Muslu, G. K., & Dicle, A. (2008). A comparison of problem-based and traditional education on nursing students’ critical thinking disposition. Nurse Education Today, 28(5), 627-632.
29
Ritchie, L. D., & Fitzpatrick, M. A. (1990). Family communication patterns: Measuring intrapersonal perceptions of interpersonal relationships. Communication Research, 17, 523-544.
30
Ryan, R. M., Deci, E. L., & Grolnick, W. S. (1995). Autonomy, relatedness, and the self: Their relation to development and psychopathology. In D. Cicchetti, & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Theory and methods, Vol. 1 (pp. 618-655). NY: John Wiley & Sons.
31
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000a). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
32
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000b). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, 11(4), 319-338.
33
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudemonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
34
Schrodt, P., Witt, P. L., & Messersmith, A. S. (2008). A meta-analytical review of family communication patterns and their associations with information processing, behavioral and psychosocial outcomes. Communication Monographs, 75(3), 248-269.
35
Sheldon, K. M., & Krieger, L. S. (2007). Understanding the negative effects of legal education on law students: A longitudinal test of self-determination theory. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 883-897.
36
Sigelman, C. K. (1999). Life-span human development. (3th Ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company.
37
Terenzi, P. T., Springer, L., Pascarella, E. T., & Nora, A. (1995). Influences affecting the development of students’ critical thinking skills. Research in High Education, 36, 23-39.
38
Tiwari, A., Lai, P., So, M., & Yuen, K. (2006). A comparison of the effects of problem-based learning and thinking. Medical Education, 40 (6), 547-554.
39
Walsh, C. M., & Hardy, R. C. (1997). Factor structure stability of the California Critical Thinking Disposition Inventory across sex and various students’ majors. Perceptual and Motor Skills, 85, 1211-1226.
40
White, R. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 279-333.
41
Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self- determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 767-779.
42
Yeazel, M. R. (2008). Relationship between critical thinking disposition and level of tolerance. Unpublished doctoral dissertation, Capella University, Minnesota, United States. (AAT No.3297539)
43
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی حقوقی حمایت از درآمد ایام زناشویی زوجه مطلقه
یکی از مسائل مهم زوجه مطلقه، فقدان حمایت حقوقی مؤثر از درآمد ایام زندگی مشترک است. اگرچه قانونگذار ایرانی بر مبنای قاعده استیفاء از او حمایت کرده ولی شروطی برای حاکمیت این قاعده، یعنی، دستور مرد، انجام عمل، اجرت داشتن و عدم قصد تبرع، لازم است که دو شرط آن، یعنی عدم تبرع و دستور زوج در اغلب روابط زوجین محقق نیست، در نتیجه، عملاً از زوجه حمایت مؤثر نمیشود. به همین دلیل لازم است قواعد دیگری مانند، قاعده مشارکت، تسبیب و غرور نیز مورد توجه قرار گیرند که از حیث موضوع مناسبتر و از حیث حمایت نیز مؤثرترند.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97103_79ff85e897f68eb9adc9348e0e81c068.pdf
2011-04-21
استیفاء- قاعده- شراکت- نحله- سهم- تسبیب- غرور
على رضا
باریکلو
bariklou@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم (1388). ترجمه س. ج. مجتبوی. تهران: انتشارات مبلغان.
1
آخوند خراسانی، م. ک. (1406). حاشیه بر مکاسب. قم: بی نا.
2
اراکی، م. ع. (1415). کتاب بیع (چاپ اول). قم: مؤسسه اسماعیلیان.
3
اسدى، ح. (علامه حلی) (1418). قواعد الاحکام (چاپ اول). قم: مؤسسةالنشر الاسلامى.
4
اصفهانی، م. ح. (1427). حاشیه کتاب مکاسب. قم: ذوالقربی.
5
امامى، س. ح. (1368). حقوق مدنى (جلد اول، چاپ هشتم). تهران: کتاب فروشى اسلامیه.
6
امامی، س. (1384). حقوق مدنى (جلد چهارم، چاپ هیجدهم) تهران: کتاب فروشى اسلامیه.
7
انصارى، م. (1410). مکاسب. بیروت: مؤسسةالنعمان.
8
انصاری، م. (1415). کتاب نکاح (الطبعة الاولی). قم: المؤتمرالعالمی.
9
باریکلو، ع. ر. (1385). مسئولیت مدنی (چاپ اول). تهران: میزان.
10
بروجردی عبده، م. (1380). حقوق مدنی (چاپ اول). تهران: گنج دانش.
11
تبریزی، م. ج. (بی تا). گنجینه آرای فقهی- قضایی. قم: معاونت آموزش قوه قضاییه.
12
جبعى عاملى، ش. ز. (1367)، شرح لمعه (چاپ سوم). قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
13
حائری، س. ک. (1428). فقه العقود (الطبعة الثالثه). قم: مجمع الفکرالاسلامی.
14
حرانی، ا. (1400). تحف العقول. تهران: کتاب فروشی اسلامیه.
15
حر عاملى، م. (1378). وسائل الشیعه. تهران: انتشارات اسلامیه.
16
حر عاملی، م. (1412). وسائل الشیعه. قم: مؤسسةآل البیت،
17
حسنزاده، م. (1385). مجموعه نظریات مشورتی فقهی در امورحقوقی (چاپ اول). قم: نشر قضا.
18
حسینى المراغى، س. م. ع. (1418). العناوین (الطبعة الاولى). قم: مؤسسةالنشر الاسلامى.
19
خوئى، س. ا. (1417). مصباح الفقاهه، مقرر محمد على توحیدى (چاپ چهارم). قم: مؤسسه انصاریان.
20
زندی، م. ر. (1388). رویه قضایی دادگاههای تجدید نظر استان تهران در امور خانواده. تهران: جنگل.
21
شمس، ع. (1381). آیین دادرسی مدنِی (چاپ دوم). تهران: میزان.
22
شهیدى، م. (1370). سقوط تعهدات (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
23
شهیدی، م. (1384). حقوق مدنی3- تعهدات (چاپ ششم). تهران: مجد.
24
شهیدی، م. (1382). عقود معیّن 1 (چاپ اوّل). تهران: مجد.
25
صانعی، ی. (1384). استفتاآت قضایی (جلد دوم). تهران: میزان.
26
صدر، س. م. (1427). منهاج الصالحین. قم: مؤسسة الاحیاء اللکتب الاسلامیه،.
27
صدر، س. م. (1408). اقتصادنا. قم: المجمع العلمیللشهیدالصدر.
28
صفائى، س. ح.، و قاسم زاده، س. م. (1375). حقوق مدنى: اشخاص و محجورین. تهران: سمت.
29
طباطبایی، س. ع. (1422). ریاض المسایل (الطبعةالاولی). قم: مؤسسةالنشرالاسلامی.
30
طباطبایی، س. م. ح. (1368). المیزان (چاپ اول). قم: انتشارات اسلامی.
31
طباطبایى یزدی، س. م. ک. (1376). سؤال و جواب. تهران: مرکز نشر علوم اسلامى.
32
طباطبایی یزدی، س. م. ک. (1425). عروةالوثقى (الطبعةالثانیه). قم: مؤسسه النشرالاسلامى.
33
طوسی، ش. ط. (1409). التبیان (الطبعةالاولی). قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
34
عمید زنجانی، ع. ع. (1382). موجبات ضمان (چاپ اول). تهران: میزان.
35
فاضل لنکرانی، م. (1380). جامع المسائل (چاپ دهم). قم: امیرالعلم.
36
فاضل لنکرانی، م. (1425). القواعدالفقهیه (الطبعةالثانیه). قم: مرکز فقه الأئمة الاطهار.
37
قمی، ش. ع. (بیتا). زندگانی حضرت محمد(ص). تهران: مؤسسه مطبوعاتی حسینی.
38
کاتوزیان، ن. (1382). حقوق مدنى: حقوق خانواده (چاپ سوم). تهران: میزان.
39
کاتوزیان، ن. (1374). ضمان قهرى (چاپ اوّل). تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
40
کاتوزیان، ن. (1374). وقایع حقوقى (چاپ دوم). تهران: نشر یلدا.
41
گرجی، ا.، عراقی، س. ع.، صفایی، س. ح.، حمیدزاده، ا.، برزویی، ع.، صادقی، م.، قاسم زاده، س. م.، و آهی، ب. (1384). بررسی تطبیقی حقوق خانواده (چاپ اول). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
42
محمدی، م. (1383). طلاق و سهم زوجه از زندگی مشترک. نامه مفید دانشگاه مفید، 43، 47.
43
مرکز تحقیقات شورای نگهبان (1383). مجموعه نظریات شورای نگهبان (چاپ اول). تهران: دادگستر.
44
مقدس اردبیلی، ا. (1421). مجمع الفوائد و البرهان (الطبعة الثالث). قم: مؤسسةالنشرالاسلامی.
45
مکارم شیرازی، ن. (1369). تفسیر نمونه (چاپ سوم). قم: مدرسه امام امیرالمؤمنین.
46
منتظری، ح. ع. (1375). استفتاآت مسائل ضمان (چاپ اول). قم: دفترمؤلف.
47
موسوی اردبیلی، س. ع. (1414). فقه الشرکه (الطبعةالاولی). قم: منشورات مکتبةامیرالمؤمنین.
48
موسوی اردبیلی، س. ع. (بیتا). گنجینه آرای فقهی- قضایی. قم: معاونت آموزش قوه قضاییه.
49
موسوى بجنوردى، س. م. ح. (1384). قواعد الفقهیه (چاپ دوم). قم: دلیل ما.
50
موسوى خمینی ، س. ر. (1415). کتاب البیع (چاپ پنجم). قم: مؤسسةالنشرالاسلامى.
51
موسوی خمینی، س. ر. (1390). تحریرالوسیله. نجف: آداب،.
52
موسوی خمینی، س.ر. (1372). استفتاآت (چاپ اول). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
53
میرزای قمی، م. ح. (1379). جامع الشتات (چاپ اول). تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
54
نائینى، م. م. ح. (1418). منیةالطالب (چاپ اول). قم: مؤسسة النشرالاسلامى.
55
وحید بهبهانى، م. ب. (1417). حاشیه مجمع الفائدة و البرهان (چاپ اول). قم: مؤسسه وحید بهبهانى.
56
هدایت نیا، ف. (1385). حقوق مالی زوجه (چاپ اول). قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
57