ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی شیوه زوج درمانی ارتباط شیء کوتاه مدت بر الگوهای ارتباطی زوجین
هدف این پژوهش بررسی تأثیر زوج درمانی ارتباط شیء کوتاه مدت بر الگوهای ارتباطی زوجین شهرستان خمینیشهر است. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیه زوجین مراجعهکننده به مرکز مشاوره و راهنمایی آموزش و پرورش شهرستان خمینیشهر میباشند. نمونه شامل 40 زن و شوهر است که از نمونههای در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. زوجین گروه آزمایش به مدت 6 جلسه تحت زوجدرمانی ارتباط شیء کوتاه مدت قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. ابزار این پژوهش شامل دو آزمون الگوهای ارتباطی کریستنسن ـ سالاوی و محقق ساخته است و هر دو از روایی و پایایی خوبی برخوردارند. یافتههای این تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که، تأثیر زوج درمانی ارتباط شیء کوتاه مدت بر الگوهای ارتباطی سازنده متقابل (018/0=p)، توقع/کنارهگیری (002/0=p)، توقع مرد/کنارهگیری زن (012/0=p)، توقع زن/کنارهگیری مرد (004/0=p) از پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی معنادار و بر الگوی اجتنابی متقابل (21/0=p) معنادار نیست. بهعلاوه تأثیر شیوه درمان فوق بر الگوهای ارتباطی مطیع ـ سلطهگر (024/0=p)، بیارزشسازی همسر (001/0=p) و بالغ ـ بالغ (05/0=p) از پرسشنامه الگوهای ارتباطی محقق ساخته معنادار و در بقیه الگوها والد ـ کودک (14/0=p)، تعقیب ـ گریز (07/0=p)، رومانتیک ـ منطقی (39/0=p)، ایدهآلسازی همسر (96/0=p) معنادار نبود. نتیجهگیری نهایی این است که شیوه فوق تأثیر به سزایی در بهبود الگوهای ارتباطی زوجین دارد و میتوان از آن در موارد مشابه استفاده کرد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97490_1830c02e69a0eab2f0099537d78484f7.pdf
2006-10-23
زهرا
احمدی
1
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
AUTHOR
سیداحمد
احمدی
2
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مریم
فاتحی زاده
maryamzf@ui.ac.ir
3
استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
احمدی، الف (1383). بررسی رابطه بین الگوهای ارتباط زناشویی و میزان رضایتمندی زناشویی در شهر اصفهان، اولین کنگره سراسری آسیبشناسی خانواده در ایران (30-28 اردیبهشت)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
1
رسولی، م (1380). رابطه بین الگوهای ارتباطی زن و یا شوهران دانشگاههای تهران و الگوهای ارتباطی والدین آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
2
شارف، ر (1381). نظریههای روان درمانی و مشاوره، ترجمه م فیروزبخت، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
3
عبادت پور، ب (1379). هنجاریابی پرسشنامه الگوهای ارتباطی زناشویی در شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده تربیت معلم.
4
گلادینگ، س (1382). خانواده درمانی «تاریخچه ، نظریه و کاربرد»، ترجمه ف بهاری، تهران: انتشارات تزکیه.
5
Dicks, H. V. (1967). Marital tensions: Clinical studies toward a psychoanalytic theory of interaction. London: Rout leage and Kegan Paul.
6
Framo, J. L. (1976). Family of origin as a therapeutic resource for adults in marital and family therapy. New York: Brunner/Mazel
7
Fowers, B. J, & Olson, D. H. (1992). Four types of premarital couples: An empirical typology based on PREPARE. Journal of family psychology, 6, 10-21.
8
Gottman, J. M. (1993). A theory of marital dissolutions and stability. Journal of family psychology, 7, 57-75.
9
Scharff, D. E. (1978). Truth and consequences in sex and marital therapy: The revelation of secrets in the therapeutic setting journal of Sex and Marital Therapy, 4, 35-49.
10
Scharff, J. S. (1992). Projective and introjective identification and the use of the therapist s self. Northvale, NJ: Jason-Aronson.
11
Strean, H. S. (1985). Resolving marital conflicts: A psychodynamic. New York: Wiley.
12
Young, M., & Long, L. (1998). Counselling and therapy for couples. Brooks/Cole Pulishing company.
13
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش غنی سازی زندگی زناشویی بر افزایش صمیمیت زوجین
هدف این تحقیق تعیین اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی بر افزایش صمیمیت زوجین است. به این منظور از بین والدین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان 30 زوج انتخاب شده، بهوسیله آزمونهای صمیمت زناشویی محقق ساخته شامل 9 خرده مقیاس صمیمیت (عاطفی، عقلانی، روانشناختی، مذهبی، جنسی، ارتباطی، فیزیکی، اجتماعی ـ تفریحی و کلی) مورد ارزیابی قرار گرفتند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. تعداد هفت جلسه دو ساعته آموزش غنیسازی زندگی زناشویی برای گروه آزمایش برگزار شد. بلافاصله پس از آموزش و دو ماه پس از آن، ارزیابیهای مرحله دوم با استفاده از همان آزمونها انجام گرفت. سرانجام با استفاده از تحلیل کوواریانس نتایج تحلیل شد. براساس فرضیههای تحقیق، آموزش غنیسازی زندگی زناشویی، صمیمیت زناشویی زوجین را در پسآزمون گروه آزمایش افزایش داد. نتایج نشان داد که تفاوت بین گروههای آزمایش و کنترل در صمیمیت کلی در سطح (01/0P<) معنادار و در سایر خرده مقیاسها در سطح 05/0 معنادار بود.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97493_66655709f9b362e9b5eec80ef4cefee0.pdf
2006-10-23
آموزش غنی سازی زندگی زناشویی- صمیمیت زوجین
نرگس
اولیاء
1
کارشناس ارشد مشاوره خانواده
AUTHOR
مریم
فاتحی زاده
maryamzf@ui.ac.ir
2
استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
فاطمه
بهرامی
3
استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ثنایی، باقر (1379). مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، تهران: انتشارات بعثت.
1
خمسه، اکرم (1382). آموزش قبل از ازدواج، تهران: دانشگاه الزهرا (س)، پژوهشکده زنان.
2
گوردون، ت (1380). فرهنگ تفاهم در ازدواج، ترجمه پ فرجادی، تهران: آئین تفاهم.
3
Adam, D. & Gingras, M. (1982). Short and long terms effects of a marital enrichment program upon couple functioning. Journal of Sex Marital therapy. 2, 97-118.
4
Bagarozzi, D. (2001). Enhancing intimacy in marriage. Philadelphia: Brunner/Routledge.
5
Berger, R. & M. Hannah. (1999). Preventive Approaches in couples therapy. Phildelphia: Brunner/ Mazel.
6
Brandt, S. (2003). Religious Homogamy and marital satisfaction: couples that pray together , stay together. [on-line] www. Iran doc. Com.
7
Farrugia, C. E. & Hohous., L. (1998). Conceptualising the pair-Bond: Attachment, caregiving, and sexuality as predictors of Intimacy in Adult Romantic Relationships. www. aifs . gov. au/ institute/ afrc6 papers farrugia. html.
8
Fowers, B. J. & olson D. H. (1986). Predicting marital success with Prepare. Apredict validity study. Journal of Marital and Family therapy, 12, 403-412.
9
Hickman, W. A. Jr. Protinsky, H. O, Singh,k. (1997). Increasing Marital Intimacy: Lessons from marital enrichment. Contemporary family therapy. 19(4).
10
Markman, H. J. (1981). Prediction of marital distress: A 5 – year follow–up. Journal ofonsulting and clinical psychology, 40, 760-762.
11
Olson, D. H. (1999). Prepre/Enrich program (version 2000). In R. Berger and M. Hannah. Preventative Approaches to premarital therapy. Philadelphia, PA: Brunner/Mazzer. Stanley . S. M. Markman , H. J. peters M. St and leber B, D. (1995). Strengthening marriages and preventing divorce family Relation. 44 ( 4). Pg (392).
12
Sternberg, R. J. (1987). The triangle of love: Intimacy, passion, commitment. New York: Basic Books.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان آگاهی و نگرش زنان باردار نسبت به رابطه جنسی دوران بارداری و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 1383
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین میزان آگاهی و نگرش نسبت به رابطه جنسی در دوران بارداری و عوامل مرتبط با آن بر روی زنان مراجعهکننده به بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1383 انجام گرفت. این تحقیق به روش توصیفی بر روی 400 زن که به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شده بودند، انجام شد. متغیرهای مربوط به آگاهی نظیر وضعیت مناسب حین مقاربت در حاملگی و وضعیت آسیب رساندن به جنین و بارداری و نیز متغیرهای مربوط به نگرش نظیر رضایت روانی زن در نزدیکی، احتمال آسیب به جنین، احساس شرک در حضور جنین، احساس گناه، سهولت زایمان با نزدیکی، لذت بیشتر، میل کمتر، وضعیت ظاهری و متغیرهای آگاهی نظیر وضعیت مناسب حین مقاربت و تأثیر بر جنین با پرسش از زنان در پرسشنامه ثبت گردید. پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و آزمون مجدد تعیین اعتبار و اعتماد شد، سپس میزان آگاهی و نگرش نسبت به رابطه جنسی دوران بارداری در نمونهها و تعیین و میزان آن در جامعه برآورد گردید و نقش عوامل مرتبط در آنها تعیین شد. نقش عوامل مرتبط با آگاهی نشان داد مواجهه با مشکل در حاملگی فعلی و منبع کسب اطلاعات با آگاهی ارتباط دارد (05/5P<). نقش عوامل مرتبط با نگرش نیز نشان داد سابقه زایمان زودرس، تعداد بارداری، شغل، سواد، سن، مشکل در حاملگی فعلی و منبع کسب اطلاعات با نگرش ارتباط معنیدار آماری دارد (05/5P<). بهطور کلی حدود 3/2 زنان مورد مطالعه آگاهی مناسب و نگرش مثبت نداشتند و با توجه به نقش عوامل مرتبط به نظر میرسد وقتی مادر دچار مشکل میشود با کسب آگاهی نگرش منفی پیدا میکند، حتی در زنان به منبع کسب اطلاعات مرتبط است یعنی با وجود افزایش آگاهی نگرش منفی ایجاد میشود و به نظر میرسد دادن آگاهی سطحی بیشتر تولید اضطراب میکند. لذا جهت اصلاح نگرش و افزایش آگاهی احتیاج به برنامههای آموزش بهداشت جنسی عمیق و پایهریزی شده در طولانی مدت از زمان کودکی تا سنین باروری میباشد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97496_1730221a5a259056a4c937d56785d527.pdf
2006-10-23
آگاهی- نگرش بارداری- رابطه جنسی
گیتی
ازگلی
gozgoli@yahoo.com
1
کارشناس ارشد آموزش مامائی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
کتایون
خوشابی
2
روان پزشک کودک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
AUTHOR
ناصر
ولائی
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
AUTHOR
ماهرخ
دولتیان
4
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
AUTHOR
مرضیه
تارویردی
5
کارشناس ارشد مامائی
AUTHOR
ازگلی، گ و همکاران (1382). بررسی رضایت و نگرش جهت رابطه جنسی در زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی، دوماهنامة پژوهشی پژوهنده، (2)، ص 131 – 127.
1
بایرامی، ر؛ ستارزاده، س (1383). بررسی تجارب جنسی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی تبریز، سمینار جایگاه بهداشت جنسی در باروری و ناباروری، تهران.
2
نوحی، پگاه (1378). بررسی ارتباط نگرش و عملکرد زنان باردار، در مورد روابط جنسی دوران بارداری در مراجعین به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهرستان اسلام شهر، پایاننامه تحقیقاتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
3
یغمایی، م؛ مختاری، م (1383). مقاربت در زنان حامله، سمینار جایگاه بهداشت در باروری و ناباروری، تهران.
4
Adinma, J. LB. (1995). “Sexuality in Nigerian Pregnant women Aus- N-Z-J”. Obstet-Gynecol: 35 (3): pp. 290-303.
5
Andrews, G. (2001). Women’s sexual health. 2th edition. Belier tirdal. pp.161-172.
6
Aslan, G. Aslin, D. kizilyar, A. Spahi, I., & Esen, A. (2005). A prospective analysis of sexual functions during pregnancy. Journal of sexual Medicine, 17(2): pp. 154-157.
7
Albustan, M. A. Al-tomi, N. F, Faiwalla, MS. Manar, V. (1995). Maternal sexuality during regency and after child birth in muslim kuwait women. Archives of Sexual behavior, 24 (2): pp. 2072 (5).
8
Bernhard, (2002). Sexuality and sexual health care for women. Clinical obstetrics 2002. 45 (4): pp. 1089-1098.
9
Cunning ham, F. G, Mac Donald, P.C., Leveno, K.J., Gant, N.F., Glistrap, III, (2005) Williams obsrtics (22 th ed ).
10
Edlin, G. Goola, E (2003). Health and wellness. 8th edition, Massachuset.
11
Elias, B., Joun M. (2000). “Sexual and sexual activity in pregnancy.“ British Journal of Obstetric and Gynecology, 2000. 107, 994-998.
12
Fok, Wy. (2005). Chan, L. Y., yuen, P. M. Sexual behavior and activity in Chinese pregnancy women. Acta obstet gyncol scand, 84(10): pp. 934-938.
13
Gokildiz, S., Beji Nk. (2005). The effects of Pregnancy on sexual life. Journal Sex Marital Therapy. 2005. 31(3): pp.201-215.
14
Hains J: (1999). “Sexual Behavior in Pregnancy among Hung Kong chins women”. Phychos research. 40 (3).
15
Lee, Jian, Tao. (2002). The meaning of sexual satisfaction in pregnancy Taiwanese women. Journal of Midwifery women Health, Jul. 47 (4) pp: 278-280.
16
Mah, K., Binik, Y.(2001). The nature of human orgasm: A critical review of major trends. Clinical psychology review, 21 (6): 823-856.
17
Naim, M. Bhutto, E.(2000). “Sexuality during Pregnancy in pakistan women”. Journal-Pak-Med-Assoc. Jan. 50 (1): 38-44.
18
Nichols, F., (2000). Humenick, S. Child Birth Education. 2end. wb. sunders 20- company. Philadelphia: pp.49-63
19
Okazaki, S. (2002). Influences of culture on Asia. American’s sexuality journal of sex research. 39 (2): 34 – 41.
20
Phillips, N. Female sexual dysfunction; evaluation and treatment. American family physician, 26. 127-136.
21
Read, (1999). “Sexual problem associated with infertility, pregnancy, and aging”. BMJ 1999. Feb. 318: 587-589.
22
Sayle, A. E. Savitz, D. A. Throp, J. M. J. R. Hertz piceiotto, I. T. Wilcox, A J. (2001). Sexual activity during late pregnancy and risk of preterm delivery. Obstet- Gyncol. Feb. 97 (2): 283-289.
23
Stright. (2001). K. “Maternal Newborn Nursing”. Third Edition. Lipincott. pp: 24-33.
24
Von sydow, Kv. (1999). Sexuality during pregnancy and after child birth. A meta content analysis of 59 studies of psychosomatic research. 47(1): pp. 27-49.
25
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی نسبت به سهم اولیاء مدارس و کتب درسی در پرداختن به مسائل خانواده
بعد از خانواده، مهمترین سازمان مؤثر در تکوین شخصیت و رشد جنبههای مختلف انسان، مدرسه است. بنابراین، رشد مهارتها و استعدادهای لازم برای زندگی افراد در جامعه باید یکی از اهداف اساسی مدرسه محسوب شود. با توجه به اینکه آموزش مسائل زندگی خانوادگی به دانشآموزان میتواند در استحکام خانواده و کاهش ناهنجاریهایی از قبیل طلاق نقش داشته باشد؛ این پژوهش درصدد بررسی این موضوع است که از دید دانشآموزان چهار عامل آموزشگاهی: مدیر، دبیر، مشاور، مربی پرورشی و کتابهای درسی تا چه حد به مسائل زندگی خانوادگی در دبیرستان میپردازند. این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و جامعه آماری آن را دانشآموزان دختر سال سوم نظام متوسطه نظری در سه شهر یزد، اردکان و میبد تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای متناسب با حجم، 210 دانشآموز از جامعه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته شامل 46 سؤال به سبک لیکرت و پنج سؤال باز پاسخ استفاده شد. دادههای آن با نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتههای حاصل از پژوهش مشخص نمود که نقش عوامل آموزشگاهی در آموزش مسائل خانواده، از نظر دانشآموزان کمتر از سطح متوسط (3) میباشد. البته نقش این عوامل به نظر آنها یکسان نبوده، بیشترین تأثیر مربوط به نقش مدیران و کمترین تأثیر مربوط به نقش دبیران بوده است. براساس این یافتهها نتیجهگیری میشود که عملکرد دبیرستانها در آموزش مسائل زندگی خانوادگی از دید دانشآموزان کمتر از حد مورد انتظار آنان بوده، لازم است برنامهها و کتابهای آموزشی ویژهای برای آموزش مسائل زندگی خانوادگی برای دانشآموزان تدارک دیده شود.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97499_5b8fb79778e9b975456362d70c2421d2.pdf
2006-10-23
احمدرضا
نصراصفهانی
arnasr@edu.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
فاطمه
بهجتی اردکانی
behjati@ardakan.ac.ir
2
مدرس مراکز تربیت معلم یزد
AUTHOR
مریم
فاتحی زاده
m.fatehizade@edu.ui.ac.ir
3
استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
AUTHOR
رحمت الله
محمدی
4
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
امامخمینی، روح ا... (1358). صحیفه نور، تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
1
اسماعیلییزدی، عباس (1381). فرهنگ تربیت، تهران: انتشارات دلیل ما.
2
بهجتی اردکانی، فاطمه (1382). بررسی عوامل آموزشگاهی، فرهنگی و خانوادگی مؤثر بر پایین بودن طلاق در استان یزد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
3
جعفری (1384). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی پیش از ازدواج بر افزایش رضایت زناشویی زوجین پس از ازدواج، پایاننامه کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
4
جلالی، دایوش و جلالوند، لادن (1385). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری زناشویی زوجها، چکیده مجموعه مقالات دومین کنگره سراسری آسیبشناسی خانواده در ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
5
دامن پاک مقدم، ناهید (1385). سنجش میزان آگاهی دختران نسبت به حقوق خانواده و عوامل مؤثر بر آن، چکیده مجموعه مقالات دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
6
سبحانینژاد، مهدی (1379). بررسی راههای ایجاد زمینه مشارکت دانشآموزان در امور آموزشگاهها از دیدگاه دانشآموزان، اولیاء و مربیان (مدیر، مربی پرورشی، معلم) دورة ابتدایی در استان اصفهان، پروژه تحقیقاتی، سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
7
سعادتمند، زهره (1371). تربیت همگام با مراحل زندگی، تهران: انتشارات بهار.
8
سیف، علیاکبر (1373). روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
9
شرفی، محمدرضا (1376). با فرزند چگونه رفتار کنیم، تهران: انتشارات بهار.
10
شریعتمداری، علی (1353). جامعه و تعلیم و تربیت (مبانی تربیت جدید)، تهران: انتشارات چاپ پخش.
11
صافی، احمد (1378). ویژگیها و صلاحیتهای حرفهای معلمان، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
12
فاتحیزاده، مریم و فتحی، فاطمه (1380). بررسی عملکرد مدرسه در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان، پروژه تحقیقاتی، سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
13
قائمی، علی (1373). زمینه تربیت، قم: انتشارات امیری.
14
کرمینوری، رضا و مرادی، علیرضا (1376). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات تربیت معلم.
15
گیلک، مهناز (1385). آموزش مهارتهای زندگی از طریق فعالیتهای مکمل و فوق برنامة مدارس، ماهنامه آموزشی، تربیتی پیوند، شماره 318.
16
ماسن، پاول هنری و همکاران (1370). رشد شخصیت کودکان، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز.
17
ملکی، بهار (1376). پرورش اعتماد به نفس، انتشارات ققنوس.
18
Badger, E; Barns, F. & vielze, P. (1981). Material risk factors: Predictors of developmental outcome in early childhood. Infant Mental Health journal. 2, 151-162.
19
Blumberg, S. L. (1991). Premarital intervention programs: A comparison study (Doctoral dissertation, university of Denver, 1991) Dissertation Abstracts International, 52, 2762.
20
Giblin, p; Sprenkle, D. H. & Sheehan, R. (1985). Enrichment outcome research: A meta-analysis of premarital, marital and family interventions. Journal of Marital and family therapy. 11, 257-271.
21
Guerney, B. G. (1977). Relationship enhancement. Sanfrancisco, CA: Jossey-Bass.
22
Hamburg, B. A. (1990). Life-skills training: Preventive inter-ventions for young adolescents. Washington, DC: Carnegie Conncil on Adolescent Development.
23
Markman, H. J; Stanley, S. & Blumberg, S. L. (1994). Fighting for your marriage: Positive steps for preventing divorce and preserving a lasting love. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
24
Moote, J. R. & Wodarski, J. S. (1997). The acquisition of life skills through adventure – based activities and problems: A review of the literature. Adolescence, 32, 125. Pro Quest Education Journals. 167-193.
25
Newman, B. M. & Newman, P. R. (1987). Development through Life: A psychosocial approach. Chicago, IL: The Dorsey press.
26
Phannenstiel, J. C. & Seltzer, D. A. (1989). New parents as taether : Evalution of early parent education programs. Early Childhood Reseatch Quarterly. 4, 1-18.
27
Ridley, C.A. (1982). Relationship Enhancement with premarital couples: An Assessment of effects of relationship quality. Americon Journal of family therapy. 10,41-48.
28
Slavin, R. E. (1989). Effective problems for students at risk. Report No. ISBN- O- 205- 11953-0 . Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
29
Wodarski, J. S. (1988). Preventive health services for adolescents: A practice paradigm. Social Work in Education. 22(1), 5-20.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل جمعیت شناختی و خانوادگی مؤثر در بروز کودک آزاری در شهر اصفهان
هدف این تحقیق بررسی میزان کودک آزاری به تفکیک جنس، سن، نوع آزار جسمی، جنسی، روانی، اجتماعی و مسامحه و غفلت، همچنین بررسی تأثیر عوامل اعتیاد والدین و میزان تحصیلات آنان بر پدیده کودک آزاری است. بدین منظور اطلاعات مذکور از کلیه گزارشهای تلفنی که در سال 1384 در زمینه کودک آزاری با خط تلفن کودک سازمان بهزیستی استان اصفهان برقرار شده بود، استخراج گردید و با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون خیدو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که فراوانی کودک آزاری در دختران و پسران تفاوت معناداری ندارد. فراوانی کودک آزاری روانی ـ عاطفی نسبت به دیگر انواع آزار، بهطور معناداری بیشتر است (05/0P<). گروه سنی 10- 5 سال از بیشترین فراوانی کودک آزاری برخوردار است (05/0P<). تحصیلات پایین والدین در بروز کودک آزاری مؤثر بوده، فراوانی کودک آزاری در والدین بیسواد وکم سواد بهطور معنیداری بیش از والدین تحصیلکرده بود (05/0P<). نتایج پژوهش حاضر بر آموزش عمومی والدین، در سطح جامعه در زمینه حقوق کودکان، خصوصاً در مورد نیازهای عاطفی آنها و توجه ویژه به کودکان سنین 10- 5 سال تأکید دارد.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97501_009b201343b99312cd8f89b9db0c1caf.pdf
2006-10-23
کودک آزاری- ویژگی های جمعیت شناختی و خانواده
فاطمه
زرگر
1
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی
AUTHOR
حمیدطاهر
نشاط دوست
h.neshat@edu.ui.ac.ir
2
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
باقری یزدی، احمد (1379). بررسی کودک آزاری جسمانی در مراجعین به سه درمانگاه اختصاصی و اورژانس اطفال در شهر تهران، پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
1
خضروی افلاکفر، احمد (1375). بررسی عوامل مؤثر بر کودک آزاری جسمانی در کودکان ارجاعی به بخش روانپزشکی اطفال بیمارستان شهید اسماعیلی تهران، پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
2
رعدی، منوچهر (1380). بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش بازگشت به اعتیاد در معتادان خودمعرف سازمان بهزیستی استان کردستان، پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد مشاوره (چاپ نشده)، اصفهان: دانشکده روانشناسی.
3
سازمان بهزیستی کشور (1379). گزارشی درباره وضعیت اعتیاد در ایران، ماهنامه پیام بهزیستی، شماره 43.
4
قاسم زاده، فاطمه (1377). کودک آزاری، مقاله مندرج در راهنمای آموزش پیمان جهانی حقوق کودک، انتشارات دفتر یونیسف در ایران.
5
کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین. جی (1381). خلاصه روانپزشکی، ترجمه عباس رفیعی، جلد دوم، تهران: ارجمند.
6
محمدخانی، پروانه (1378). کودکآزاری، شیوع و انواع. ویژگیهای روانشناختی کودکان آزاردیده، کیفیت زندگی و سلامت عمومی والدین آنها، پایاننامه جهت اخذ دکترای روانشناسی عمومی (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
7
نوروزی، فاطمه (1372). بررسی پیشینه کودکآزاری و بیتوجهی در دانشآموزان 18-14 ساله تهرانی، پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
8
وفایی، بهرام (1381). تشخیصهای توأم با وابستگی به مواد در مراجعهکنندگان بیمارستان رازی در خلال سالهای 79-77، زنجان: دانشگاه علوم پزشکی.
9
Bardi, M. & Tarli, S. M. (2001). A survey on parent-child conflict resolution: intrafamily violence in italy. Child abuse and neglect. 6, 836-853.
10
Briere, J. (1996). Truama symptom checklist for children (TSCC) professional Manual, Odessa, FL: Psychological Assesment Resources.
11
Carr, A. (1999). The handbook of child & adolescent clinical psychology. London: Routledge.
12
Camino, L. (2000). Treatment sexually abused boys, A practical guild for therapists and counselors. San Francisco: Jossey publishers.
13
Emery, R. E. & Billings, L. (1998). An overview of nature, causes and consequences of abusive family relationships toward differentiating maltreatmant. American Psychologysts, 53, 121-135.
14
Franklin, N, B. & Haferbry, B. (2000). Reaching out in family therapy, Home based, school and community Interventions, Guilford Press.
15
Hatty, S., Davis, N. & Burke, S. (1994). No Exit Violence. Gender and The Streets Australian Journal Of Social Issues, 24, 230-240.
16
Jellen, L. K., Carroll, J. E. & Thayer, L. E. (2001). Child emotional maltreatment: A years study of U.S army cases. Child abuse and neglect, 25,623-639.
17
Leonard, K. E., and Jacob, T. (1988). Handbook of family violence: Alcohol, alcoholism & family violence. New York: Plenum.
18
Lewis, M. (1996). Child and Adolescent Psychology. USA: Williams & Wilkins.
19
Milner, J. S. (1994). Assessing physical child abuse risk: The child abuse potential inventory. Family Violence, 6,547-583.
20
Sedlak, A. J. (1996). Third national incidence on child abuse & neglect. Washington: Department of Health & Service.
21
Straus, M. A. & Gelles, R. J. (1990). Physical violence in American families: Risk factors and adaptions to violence in 8145 families, New Brunswick, NJ: Trasaction Publishers.
22
Szuchman, L. T. & Muscarella, F. (2000). Psychological Perspectives on Human Sexuality. London: John Wiley & Sons.
23
Walker, C. E., & Roberts, M.C. (2001). Handbook of clinical child psychology(3rd edition). London: John Wiley & Sons.
24
ORIGINAL_ARTICLE
میزان مذهبی بودن والدین، منابع متفاوت شناخت دینی و تصور از خدا
پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت تصور از خدا در میزان مذهبی بودن والدین و منابع متفاوت شناخت دینی طراحی و اجرا گردید. از میان دانشجویان چهار رشته دندانپزشکی، علوم انسانی، برق و کامپیوتر و معماری دانشگاه شهید بهشتی تعداد 374 نفر دانشجو (177 پسر و 197 دختر) بهعنوان نمونه طبقهای نسبتی در دسترس انتخاب شدند، پرسشنامههای تصور از خدا (مظاهری و همکاران، 1384؛ بازسازی مقیاس لارنس، 1997)، میزان مذهبی بودن والدین (گرنکویست، 1998) و پرسشنامه محقق ساخته (در خصوص منابع متفاوت شناخت دینی) تکمیل شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که میانگین تمامی خرده مقیاسهای تصور از خدا در مواردی که آزمودنیها میزان مذهبی بودن هر دو والد خود را بالا ارزیابی کردهاند، بالاتر است. در پاسخدهندگانیکه میزان مذهبی بودن والدین خود را در سطح بالایی ارزیابی کردهاند، تفاوت زیرمقیاسهای «تأثیرپذیری»، «مشیت الهی» و «حضور» آزمون تصور از خدا با آزمودنیهایی که میزان مذهبی بودن والدینشان در سطح پایین است، معنادار بود. بنابراین کیفیت تصور از خدا در افرادی که میزان مذهبی بودن والدینشان بالاتر است، مثبتتر میباشد. پژوهشگران میزان مذهبی بودن والدین را بهعنوان جنبهای از جامعهپذیری دینی برای فرزندان، و مهمترین عامل پیشبینیکننده تصور فرد از خدا میدانند. همچنین تجزیه و تحلیل دقیقتر دادهها نشان داد که در تصور از خدا بهعنوان حامی، در دسترس، مراقب، راهنما و پاسخگو نیز بین دو گروه (سطح مذهبی هر دو والد بالا و سطح مذهبی هر دو والد پایین) تفاوتهای معناداری وجود دارد، طوری که در گروهی که میزان مذهبی بودن هر دو والد بالاتر است تصور از خدا مثبتتر، و در گروهی که میزان مذهبی بودن هر دو والد پایینتر است تصور از خدا منفیتر است. دادهها همچنین نشان داد تصور از خدا در منابع شناخت دینی مختلف، متفاوت است. تفاوت نمرات زیرمقیاسهای «تأثیرپذیری»، «مشیت الهی»، «پذیرندگی» و «حضور» تصور از خدا در شرایطی که کسب اطلاعات از طریق خانواده باشد، بهطور معناداری بالاتر از دیگر منابع اطلاعاتی بوده، مثبتترین تصور از خدا در این گروه جای گرفته است.
https://jfr.sbu.ac.ir/article_97503_5edb9a27d15e653dd409f8cd9cdbcf33.pdf
2006-10-23
تصور از خدا- شناخت دینی- میزان مذهبی بودن والدین
منصوره السادات
صادقی
m_sadeghi20097@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
مظاهری
2
دانشیار پژوهشکدة خانواده دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمود
حیدری
3
عضو هیئت علمی پژوهشکدة خانواده دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
تقییاره، فاطمه (1382). بررسی رابطه تحول من، دلبستگی به خدا و جهتگیری مذهبی در دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
1
داوودی، محمد (1383). سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)، جلد دوم: (تربیت دینی)، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
2
شهابی زاده، فاطمه (1383). بررسی رابطه بین ادراک سبک دلبستگی دوران کودکی و سبک دلبستگی بزرگسال با سبک دلبستگی به خدا، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
3
مظاهری، محمدعلی؛ صادقی، منصورهسادات؛ شهابیزاده، فاطمه و یاوری، فاطمه (1384). بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و دلبستگی به خدا با تصور از خدا، چاپ نشده، پژوهشکده خانواده.
4
Beck, P. (2002). Jewish preschool as gateways to Jewish life: A survey of Jewish preschool parents in three cities, American Journal of Community. 30(6), 761-786.
5
De Roos, S. A. (2004). Young childrenُ s God concepts: Influences of of attachment and socialization in a family and school context. Paper to be presented at the REA/APRRE conference in Denver, Nowember 5-7.
6
De Roos, S. A; Iedema, J. & Miedema, S. (2004). Influence of maternal denomination, God concepts, and child-rearing practices on young childrenُ s God concepts, Journal for the Scientific Study of Religion. 43(4), 519-535.
7
De Roos, S. A; Iedema, J. & Miedema, S. (2003). Effects of mothersُ and schoolsُ religious denomination on preschool childrenُ s God concepts. Journal of Beliefs and Values. 24(2), 165-181.
8
De Roos, S.A., Iedema, J. and Miedema, S. (2001a). Young children’s description of God: Influences of parentsُ and teachersُ God concept and religious denomination of schools. Journal of Beliefs and Values. 22, 19-30.
9
De Roos, S. A.; Summey, W. (2004). A childُ s concept of God. In Ratchiff, D., Childrenُ s spirituality: Christian perspective, research, and application (3th, 201-218). Eugen, O.R: Cascade Books.
10
Gorsuch, R. L. (1968). The conceptualization of God as seen in adjective rating, Journal of the Scientific of Religion. 7, 56-64.
11
Gorsuch, R. L., & Smith, C. S. (1983). Attribution of responsibility to God: An interaction of religious beliefs and outcomes, Journal for the Scientific study of Religion. 22(4), 340-352.
12
Granqvist, P. & Hagekull, B. (1999). Religiousness and perceived childhood attachment: profiling socialized correspondence and emotional compensation, Journal for the Scientific study of Religion. 38, 254-273.
13
Granqvist, P. (2002). Attachment and religiosity in adolescence: Cross-Sectional evaluations. Personality and Social Psychology Bulletin. 28, 260-270.
14
Granqvist, P. (1998). Religiousness and perceived childhood attachment: on the question of compensation or correspondence, Journal for the Scientific study of Religion. 37, 350-367.
15
Hall, T. W. & Sorence, R. L. (1999). God image inventory. In p. c. Hill & R. W. Hood. Measures of religiosity (399-406). Birmingham. Alabama: Religious Education press.
16
Hammersla, J. F; Andrews-Qualls, L. C. & Frease, L. G. (1986). God concepts and religious among christian university student, Journal for the Scientific study of Religion. 25(4), 424-435.
17
Hanan, A. A. (2001). God as teacher: Jewish reflections on a theology of pedagogy, Journal of Belief and Values. 22(1), 5-17.
18
Hanisch, H. (2002). Children’s and young people’s drawings of God. Retrieved April10, 2005, from: http://www.uni-Leipzig- de/~rp/vortrage/hanischo/html.
19
Hertel, B & Donahue, M. J. (1995). Parental influences on God images among children: Testing Durkheimُ s metaphoric parallelism, Journal for the Scientific study of Religion. 36, 186-199.
20
Hoffman, L. (2004). Cultural construction of the God image and God concept: Implications for culture, psychology and religion. Paper presented at the joint meeting of the Society for the scientific study of religion and the Religious Research Association, Kansas city, Mo.
21
Hoffman, L; Hoffman, J. L; Dillard, K; Clark, J; Acoba, R; Williams, F. & Jones, T.T. (2005). Cultural diversity and the God image: Examining cultural difference in the experience of God. Paper presented at the Christian Association for psychological studies International Conference, Dallas, TX.
22
Kuburic, Z. (1998). Image of God in religious experience. The Scientific Journal FACTA UNIVERSITATIS series: Philosophy and Sociology.1(5), 471-484.
23
Lawrence, R. T. (1997). Measuring the Image of God: The God image inventory and the God image scales, Journal of Psychology and Theology. 25(2), 214-226.
24
Potvin, R. H. (1977). Adolescent God images. Review of Religious Research. 19(1), 43-53.
25
Sherkat, D. E. & Darnell, A. (1999). The effect of parents’ fundamentalism on children’s educational attainment: Examining differences by gender and children’s fundamentalism, Journal for the scientific study of religion. 38, 23-37.
26
Slater, T (n.d). The develops of children’s concept of God. Retrieved April10,2005,from http://www.ijot.com/papers/slater-children-god-concept.pdf.
27
Spilka, B; Armatas, P. & Nussbaum, J. (1964). The concept of God: A factor- analytic approach. Review of Religious Research. 6(1), 28-36.
28
Spilka, B; Hood, R.W.; Hunsberger, B. & Goursuch, R. (2003). The psychology of religion. 3rd Edition. NY: Guilford.
29