@article { author = {Rezaee, Atefeh and Dehghani, Mohsen and heidari, mahmood}, title = {The distinction between reactive and proactive aggression in adolescent based on perceived parenting style}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {16}, number = {3}, pages = {359-375}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {Aggression is one of the most common mental health problems among children and adolescents, entailing significant interventions. Among various categorisation of this concept, some studies differentiated reactive from proactive aggression based on different functions it has and identified distinctive antecedents and outcomes for them. The purpose of this study was to evaluate whether a specific perceived parenting style could differently predict reactive and proactive aggression. In this regard, 138 girl and boy adolescents were chosen by convenience sampling method. Regression results showed authoritative parenting style significantly predict the lower incidence of reactive aggression in boys, while the authoritarian parenting style displayed a predictive role for reactive aggression in girls. However, neglectful parenting style significantly explained the variance of proactive aggression only among high aggressive participants. The conclusion can be drawn for confirmation of the dichotomy mentioned above, considering the differential family context. It is suggested to do further study to identify particular causes and bases of reactive and proactive aggression beside the interaction of individual and environmental factors in line with investigating more precise aetiology and designing essential interventions for prevention as well as treatment.}, keywords = {Proactive aggression,Reactive aggression,Perceived parenting style}, title_fa = {"تمایز پرخاشگری کنشی و واکنشی در نوجوانان براساس سبک‌ فرزندپروری ادراک شده"}, abstract_fa = {پرخاشگری در میان کودکان و نوجوانان یکی از مشکلات رایج سلامت ذهنی است که مستلزم مداخلات اساسی است. درمیان طبقه­بندی­های متعدد، برخی از مطالعات با توجه به کارکردهای مختلف این مولفه میان دو گونه پرخاشگری کنشی و واکنشی تمایز قائل شده و پیشایندها و نتایج متفاوتی را برای هر کدام شناسایی کردند. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش سبک­های فرزندپروری ادراک شده در نوجوانان در پیش­بینی این دو شکل از پرخاشگری است. در این راستا 138 دختر و پسر نوجوان به روش در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج رگرسیون نشان داد که ادراک از سبک فرزندپروری مقتدر بروز کمتر پرخاشگری واکنشی را به طور معناداری در پسران پیش­بینی می­کند. با این­حال در دختران سبک فرزندپروری مستبد به طور معناداری نقش پیش­بینی­کننده­ای برای پرخاشگری واکنشی نشان داد. هم­چنین سبک فرزندپروری سهل­انگار توانست به طور معناداری واریانس پرخاشگری کنشی را تنها در میان افرادی که نمرات بالایی از پرخاشگری به دست آوردند، تبیین نماید. نتایج پژوهش حاضر مؤید تفکیک بیان شده در پرخاشگری با توجه به تمایز بسترهای خانوادگی است. لزوم مطالعات بیشتر در راستای شناسایی علل و مبانی خاص هر گونه و کنش عوامل فردی و محیطی در بروز پرخاشگری جهت علت­شناسی نظام­مند این پدیده و طراحی مداخلات ضروری برای درمان و پیشگیری مورد بررسی قرار گرفت.}, keywords_fa = {پرخاشگری کنشی,پرخاشگری واکنشی,سبک فرزندپروری ادراک شده}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97830.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97830_9ea550edfe4ed29dcfa3331f86ac2605.pdf} }