@article { author = {سلیمی, سیدحسین and کرمی نیا, رضا and میرزمانی, سیدمحمود and خاقانی زاده, مرتضی and کرمی, غلامرضا and رمضانی, آسیه}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه باورهای غیر منطقی با چرخه زندگی در متقاضیان طلاق}, abstract_fa = {از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین باورهای غیرمنطقی با چرخه زندگی در زوجینی است که درخواست طلاق داده­اند. 178 نفر از متقاضیان طلاق (120 نفر زن و 58 نفر مرد) در شعبه 23 دادگاه خانواده شهر رشت مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری شامل دو پرسشنامه بود؛ یکی پرسشنامه محقق ساخته ویژگی­های فردی و دیگری پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز بود. نتایج نشان داد که در متقاضیان طلاق در مجموع بین باورهای غیرمنطقی و چرخه­های زندگی رابطه معنادار وجود دارد. اکثریت متقاضیان طلاق در چرخه سوم زندگی خود (پرورش کودکان) قرار دارند و بالاترین میانگین نمرات باورهای غیرمنطقی برای چرخه پنجم زندگی (بازنشستگی و مرگ) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین میانگین باور غیرمنطقی در چرخه پنجم و کمترین نمره میانگین باورهای غیرمنطقی در چرخه سوم وجود دارد. به علاوه در تحقیق حاضر مشخص شد که باورهای غیرمنطقی شامل، دلواپسی شدید، آمادگی برای سرزنش و ناامیدی نسبت به تغییر بیشترین میانگین نمره و باورهای غیرمنطقی اجتناب از مسائل، بی­مسئولیتی عاطفی و انتظار بالا از خود از کمترین میانگین نمره برخوردار بودند. همچنین بیشترین انواع باورهای غیرمنطقی به ترتیب در چرخه پنجم، اول و دوم قرار دارند. بین باورهای غیرمنطقی در دو جنس به جز در باور غیرمنطقی «دلواپسی شدید» تفاوت معناداری پیدا نشد. در این باور غیرمنطقی زنان نمره بیشتری از مردان کسب کردند. }, keywords_fa = {باورهای غیرمنطقی- چرخه زندگی- طلاق}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97465.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97465_4153b4a23ad5708c2ed47e043f08c2c0.pdf} } @article { author = {احمدی, خدابخش and فتحی آشتیانی, علی and نوابی نژاد, شکوه}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل زمینه ای ـ فردی و ارتباطی ـ دوجانبه ای مؤثر بر سازگاری زناشویی}, abstract_fa = {خشنودی‌، رضایت‌ و خوشبختی‌ زندگی‌ نیاز به‌ تلاش‌ زوجین‌ دارد. سازگاری‌ در روابط زناشویی‌ بر میزان‌ سلامت‌ روانی‌ زوجین‌، میزان‌ رضایت‌ از زندگی‌ و حتی‌ بر میزان‌ درآمد، موفقیت‌ تحصیلی‌ و رضایت‌ از شغل‌ تأثیر می‌گذارد. از سویی‌ دیگر ناسازگاری‌ در روابط زوجین‌ موجب‌ اختلال‌ در روابط اجتماعی‌، گرایش‌ به‌ انحرافات‌ اجتماعی‌، افول‌ ارزش­های ‌فرهنگی‌ در بین‌ زوجین‌ می‌شود. براین‌ اساس‌، توجه‌، مطالعه‌ و پژوهش‌ در زمینه‌ سازگاری‌ و ناسازگاری‌ زناشویی‌ مهم‌ و اساسی‌ است‌. هدف اصلی‌ این‌ پژوهش‌ تعیین‌عوامل‌ مرتبط و مؤثر بر سازگاری‌ و ناسازگاری‌ زوجین بود.‌ برای این منظور از مدل دو بعدی عوامل زمینه­ای- فردی و عوامل ارتباطی- دوجانبه­ای استفاده شد. این‌ پژوهش‌ به روش توصیفی‌ـ‌ زمینه‌یابی انجام شد و در آن 900 زوج از بین ساکنین مناطق مختلف شهر تهران با استفاده از روش خوشه‌ای‌ چند مرحله‌ای‌ انتخاب‌ و مورد بررسی‌ قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده‌ برای جمع­آوری اطلاعات آزمون‌ رضایت‌ زناشویی‌ انریچ و پرسشنامه‌ عوامل مرتبط با سازگاری زناشویی بود. نتایج‌ حاصل‌ از پژوهش‌ نشان‌ داد که‌ از بین‌ متغیرها و مؤلفه‌های‌ مورد بررسی‌ آشنایی قبلی زوجین با یکدیگر، روابط صمیمی در دوران نامزدی، روابط صمیمی در بین خانواده­های زوجین، رابطه صمیمی بین والدین زوجین، تقیدات مذهبی زوجین و وجود مدیریت مشارکتی در خانواده  با سازگاری زناشویی زوجین ارتباط داشت. وجود سازگاری زناشویی برای خوشبختی زندگی مهم است. برای افزایش سازگاری زناشویی باید هم به عوامل زمینه­ایـ فردی و هم به عوامل ارتباطیـ دوجانبه­ای توجه داشت.}, keywords_fa = {ازدواج- سازگاری زوجین- روابط زناشویی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97469.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97469_8d1ca0a75db2aa2016c83dbd6531fbac.pdf} } @article { author = {صادقی, منصوره السادات and حیدری, محمود}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی سلسله مراتب نظام ارزشی نوجوانان دانش آموز در شیوه های فرزندپروری مختلف}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مطالعه بررسی سلسله مراتب نظام ارزشی نوجوانان دانش­آموز در شیوه­های فرزندپروری مختلف طراحی و اجرا گردید. تعداد 249 دانش­آموز (129 دختر و 120 پسر) براساس نمونه­گیری خوشه­ای چند­مرحله­ای تصادفی به­عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی­ها به پرسشنامه­های سنجش شیوه­های فرزندپروری و نظام ارزشی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل نهایی نمرات به­دست آمده با استفاده از آزمون غیرپارامتریک فریدمن نشان داد  که برای آزمودنی­هایی که شیوه­های فرزندپروری والدین خود را پاسخگو، سهل­گیر و مستبد درک کرده بودند،  نظام ارزش­ها سلسله مراتب معنادار و برای آزمودنی­هایی که شیوه­های فرزندپروری والدین خود را طردکننده و آشفته درک کرده بودند، نظام ارزش­ها سلسله مراتب معناداری ندارد. سلسله مراتب نظام ارزشی در آزمودنی­هایی که والدین خود را پاسخگو در نظر گرفته بودند به ترتیب: ملی، اجتماعی، خانوادگی، دینی، علمی، فردی، اقتصادی، هنری، سیاسی و جهانی و در آزمودنی­هایی که والدین خود را سهل­گیر فرض کرده بودند به ترتیب: اجتماعی، ملی، خانوادگی، علمی، دینی، فردی، هنری، اقتصادی، سیاسی و جهانی و سرانجام برای آزمودنی­هایی که والدین خود را مستبد در نظر گرفته بودند به ترتیب: ملی، علمی، اجتماعی، خانوادگی، دینی، فردی، اقتصادی، سیاسی، جهانی و  هنری می­باشد. نکته قابل توجه رتبه­بندی بالای ارزش­های ملی، خانوادگی، اجتماعی و دینی  و رتبه­بندی پایین ارزش­های سیاسی و جهانی در کلیه شیوه­های فرزندپروری (به­جز شیوه فرزندپروری آشفته) می­باشد. همچنین تحلیل نتایج با استفاده از آزمون کراسکال ـ و الیس نشان داد که در شیوه­های فرزندپروری مختلف، نظام ارزش­ها در مقوله­های خانوادگی، اجتماعی، هنری، دینی و ملی تفاوت معنادار دارند. بالاترین رتبه­بندی مقوله­های خانوادگی، اجتماعی، دینی و ملی در نظام ارزش­ها مربوط به شیوه فرزندپروری پاسخگو و رتبه بالای مقوله هنری در نظام ارزشی مربوط به خانواده سهل­گیر می­باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97473.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97473_dda1041aac099a805072aadd518bd713.pdf} } @article { author = {ملاشریفی, شیدا and وخشور, حسن and سلیمی زاده, محمدکاظم}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هنجاریابی مقیاس جو خانواده برای خانوادة ایرانی ساکن تهران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی فرم واقعی1 مقیاس جو خانواده برای خانواده‌های ایرانی براساس نظریة  کلاسیک می‌باشد. نمونة آماری شامل510 نفر از خانواده‌های عادی، که به روش تصادفی و تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند‍ و 36 نفر از خانواده‌های مشکل‌دار است. ابزار پژوهش، مقیاس جو خانواده (فرم r) می‌باشد. پایایی مقیاس به دو روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر ده خرده‌مقیاس و روش بازآزمایی به فاصلة 5/1 ماه و محاسبة ضریب همبستگی پیرسون برای هر یک از خرده‌مقیاس‌ها به دست آمد. آلفای محاسبه شده دامنه‌ای از 56/0تا 79/0 و ضریب همبستگی آن‌ها دامنه‌ای از 63/0 تا 83/0 را در برگرفت. در روایی تشخیصی، تفاوت میانگین گروه‌های عادی و مشکل‌دار با آزمون t مستقل مورد مقایسه قرار گرفت، که نتیجه در همة خرده‌مقیاس‌ها غیر از «پیشرفت مدار» و «سازماندهی»، معنادار بود.}, keywords_fa = {هنجاریابی- مقیاس جوخانواده- تعامل خانوادگی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97478.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97478_7f4d5e150a0b49840b5849295ccbce90.pdf} } @article { author = {مظاهری, محمدعلی and صادقی, منصوره السادات}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه سلامت عمومی مادران کودکان غیرمعلول، عقب مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی ـ حرکتی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مطالعه مقایسه سلامت عمومی مادران کودکان غیرمعلول، عقب­مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمیـ حرکتی طراحی و اجرا گردید. تعداد 474 نفر مادر (220 نفر مادران کودکان غیرمعلول، 84 نفر مادران کودکان عقب­مانده ذهنی، 53 نفر مادران کودکان نابینا، 89 نفر مادران کودکان ناشنوا و 28 نفر مادران کودکان معلول جسمی ـ حرکتی) به­عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و  پرسشنامه سلامت عمومی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد نمرات سلامت عمومی مادران کودکان غیرمعلول با مادران کودکان استثنایی تفاوت معناداری ندارد و میانگین نمرات سلامت عمومی در مادران کودکان نابینا در زیر مقیاس­های «نشانه­های بدنی»،  «اضطراب و بیخوابی»، «نارسا کنش­وری اجتماعی» و «افسردگی» و نهایتاً نمره کلی GHQ نسبت به سایر گروه­ها بالاتر می­باشد. تجزیه و تحلیل نهایی نمرات بدست آمده توسط آزمون تعقیبی شفه برای مقایسه مادران نشان داد که به­جز تفاوت معنادار مادران کودکان نابینا در زیر مقیاس «اضطراب و بی­خوابی» و نمره کلی GHQ با مادران کودکان ناشنوا، در سایر گروه­ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. البته اگرچه مادران کودکان معلول جسمی ـ حرکتی تفاوت معناداری در نمرات سلامت عمومی با دیگر مادران ندارند، اما نمره سلامت عمومی آنان پس از مادران کودکان نابینا دارای بیشترین مقدار است. در تبین تفاوت معنادار بین این گروه از والدین به عواملی همچون بارز بودن معلولیت، نداشتن تماس­های اجتماعی، جنسیت و ... در تبین عدم تفاوت معنادار بین مادران کودکان غیرمعلول و معلول به مواردی همچون نوع پاسخ خانواده به رویداد استرس­زا، کاربردهای مقابله­ای مناسب، سن کودکان، منابع اقتصادی ـ اجتماعی و ... اشاره شده است.}, keywords_fa = {سلامت عمومی,مادر,عقب‌مانده ذهنی- نابینا- ناشنوا- معلول جسمی_حرکتی}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97481.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97481_4508130a0c0425e3cf0fe9f7081030f1.pdf} } @article { author = {خانبانی, مهدی and نشاط دوست, حمیدطاهر}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و غیر عقب مانده ذهنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به مقایسه پرخاشگری و تنیدگی در والدین دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی آموزش­پذیر و والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده ذهنی پرداخته است. نمونه مورد بررسی شامل40 زوج از والدین کودکان عقب­مانده ذهنی آموزش­پذیر دختر و پسر که در مدارس استثنائی شهر اصفهان شاغل به تحصیل بودند و 40 زوج از والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده دختر و پسر که در مقطع دبستان در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند، می­باشد. روش نمونه­گیری برای والدین دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی، به شیوه تصادفی ـ خوشه­ای و در والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده ذهنی به شیوة تصادفی ساده می­باشد. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک (1963) و پرسشنامه تنیدگی فردریک و همکاران (1974) بود. نتایج تحلیل واریانس نشان داد، میزان پرخاشگری و تنیدگی والدین دارای دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی به­طور معناداری از والدین دانش­آموزان غیر عقب­مانده بیشتر بود (P<0/05). هم­چنین بین میزان تنیدگی والدین دانش­آموزان عقب­مانده ذهنی آموزش­پذیر از یک طرف و میزان و پرخاشگری آن­ها رابطه معناداری وجـود دارد (‍P<0/05).      }, keywords_fa = {}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97485.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97485_5eab0c4babed91f7a63518b22f325d1b.pdf} } @article { author = {زاده محمدی, علی and پوراعتماد, حمیدرضا and ملک خسروی, غفار}, title = {}, journal = {Journal of Family Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {1735-8442}, eissn = {2476-7484}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مقدماتی اثر تصور هدایت شده با موسیقی بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک}, abstract_fa = {اتیسم یکی از اختلالات فراگیر رشد دوران کودکی است که با تخریب پایدار در تعامل اجتماعی متقابل، انحراف ارتباطی و الگوهای کلیشه­ای محدود مشخص می­شود. به­خاطر مشکلات فراوان این کودکان خانواده­ها و به­خصوص مادران دارای کودک اتیستیک از تنش و فشارهای روانی زیادی رنج می­برند. روش تصور هدایت شده با موسیقی، روشی شناخته شده با ویژگی آرام‌بخشی و حساسیت‌زدایی است که پاسخ­های روانی و عاطفی افراد دچار استرس و افسردگی را تحت تأثیر قرار داده و پاسخ­های تنش‌زا را کاهش می­دهد و موجب آرامش می‌شود. از این­رو می­تواند در کاهش استرس و اضطراب والدین کودکان دچار اختلالات نافذ نیز به­کار آید و توانایی آن­ها را برای کمک به توان­بخشی کودکان­شان افزایش دهد. در این پژوهش اثر روش تصور هدایت شده با موسیقی بر کاهش استرس، افسردگی، اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک بررسی گردید. برای ده نفر از مادران به مدت یک ماه و در چهار جلسه حضوری و پنج جلسه تمرین در خانه تصور هدایت شده با موسیقی انجام شد. ابزار سنجش شامل آزمونDASS  بود که سه متغیر افسردگی، اضطراب و استرس را ارزیابی می­کند. و در پژوهش­های مختلف به­کار رفته و در ایران نیز هنجاریابی شده است. یافته­ها نشان از آن دارد که گرچه روش آرام­سازی با موسیقی و بحث در مورد حالات موسیقایی در مجموع موجب کاهش مشکلات اضطراب، افسردگی و استرس مادران گردیده، اما تنها اثر معنادار آن کاهش استرس مادران در جلسه سوم بوده و سایر علایم به­طور نسبی کاهش  یافته­اند. این یافته با توجه به پیشینه و ماهیت متغیرهای در نظر گرفته شده قابل توجیه و تفسیر است.}, keywords_fa = {موسیقی درمانی- استرس- افسردگی- اضطراب- اتیسم}, url = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97487.html}, eprint = {https://jfr.sbu.ac.ir/article_97487_bc9116707f9e44d706277cd815a4c276.pdf} }